JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny rapport slakter Stad skipstunnel: – Svartmaling, mener tidligere forbundstopp

Stad skipstunnel vil aldri gå i pluss, men tvert imot koste 26.000 kroner for hvert skip som passer de neste 40 årene, konkluderer en rapport bestilt av Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet. – Svartmaling, mener Helge Haukeland, tidligere nestleder i Arbeidsmandsforbundet.
Illustrasjon fra www.kystverket.no

Illustrasjon fra www.kystverket.no

Kystverket.no

ane.borrud@lomedia.no

De første skissene til tunnel gjennom Stadlandet i Sogn og Fjordane kom allerede i 1870. Målet var – og er - at skip skulle slippe å gå rundt den svært værharde strekningen på utsiden av Stad. Nå nærmer det seg snart 20 utredninger om tunnelen bare de siste 25 årene. Og den siste er et slag i ansiktet for tunnel-tilhengerne.

«Forventet nytte av Stad skipstunnel er redusert med over 1 mrd. kroner (over 60 prosent) siden regjeringens konseptutvalg i 2015. Netto nytte er redusert fra -1,4 mrd. Kroner i KS1 til – 3,1 mrd. kroner i våre vurderinger.»

Slik starter rapporten som Oslo Economics og Atkins har skrevet på oppdrag fra Finansdepartementet. Ifølge rapporten vil tunnelen aldri gå i pluss. Tvert imot vil prislappen for samfunnet bli 26.000 kroner for hvert av de 10 – 12 fartøyene som vil passere daglig i skipstunnelen i 40 år.

Dersom politikerne følger rådene i rapporten, ser fremtiden for Stad skipstunnel mørkere ut enn på lenge.

– Vi mener at de grunnleggende forutsetningene om at prosjektet vil realisere akseptabel nytte, ikke er på plass, konkluderer utrederne fra Oslo Economics og Atkins.

• Har du fått med deg at Kristin Skogen Lund går av som NHO-sjef?

For lite balansert

Tidligere nestleder i Arbeidsmandsforbundet, Helge Haukeland, er ikke imponert over rapporten.

– Det er for lite balansert det som ligger her. Når du legger inn risiko i alt som kan gå galt, da får du dårlige tall til slutt, sier han.

Haukland har vært en pådriver for skipstunnelen i en årrekke, både i Arbeidsmandsforbundet og som leder av LOs samferdselsutvalg.

Det er flere elementer han savner i rapporten. Blant annet fordelen både fiske- og oljeindustrien vil ha av tunnelen.

– Nytten for fiskeindustrien er ikke tatt med i det hele tatt. Fisk som skal transporteres rundt Stad i dårlig vær vil få redusert kvalitet, påpeker Haukeland.

Også oljeindustrien vil tjene på en skipstunnel, mener han.

– Verdien av å ha en forutsigbar reisevei til sjøs er fullstendig undervurdert. Næringslivet må vite at båtene kommer når de skal. Er du usikker, velger du bil. Det er utrolig mye som går på bil mellom Stavanger, Bergen, Ålesund, Kristiansund og Florø. Tunnelen er en viktig brikke for å få transporten langs kysten fra vei til sjø.

Haukeland synes ikke noe om måten verdiene av ulykker og tapt liv slår ut i denne rapporten.

– Nei, det er kanskje ikke så stor risiko å ferdes på havet som før i tiden. Men vi driver og ras-sikrer veier for mange milliarder i året. Og ære være at bilistene får en sikker framkomst. Men hvorfor kan vi ikke gjøre dette på sjøen også? Jeg synes tap av verdier og liv blir ganske kaldt beregnet.

Følg Arbeidsmanden på Facebook

Svartmaling

Haukland innrømmer at han ble overrasket over rapportens konklusjoner.

– Dette er svartmaling. Jeg hadde forventet en mer balansert rapport når det gjelder nytteverdien av tunnelen. For eksempel legger de til grunn at det ikke blir noen hurtigbåtforbindelse. Selv om Vestlandet drukner i turister.

Haukeland legger vekt på at skipstunnelen ikke bare må sees på som en regional tunnel.

– Verdiene for fiske- og oljeindustrien må også med i regnestykket, avslutter han.

– Blir en del av det faglige grunnlagsmaterialet

Arbeidsmanden har spurt Samferdselsdepartementet om hva som nå skjer videre nå med rapporten, og om den vil føre til endringer i NTP, der det i dag står at skipstunnelen skal ha byggestart den første seksårsperioden, det vil si før 2024.

Statssekretær i Samferdselsdepartementet, Brage Baklien, har svart følgende på e-post:

«Stad skipstunnel er av en størrelse som innebærer prosjektet må gjennom ekstern kvalitetssikring. Dette er ikke unikt for Stad skipstunnel, men gjelder alle store offentlige prosjekter med en kostnadsramme over 750 millioner kroner.

Rapporten om eksternt kvalitetssikring av Stad skipstunnel (KS2-rapporten) ble oversendt departementet rett før sommeren. Rapporten konkluderer med at prosjektet har blitt dyrere og nytten lavere enn tidligere antatt. I følge KS2-rapporten er forventet utbyggingskostnad 3,67 milliarder kroner. Netto nytte er beregnet til -3,1 mrd. kroner, eller en netto kostnad på - 26 000 pr. passering i et førtiårsperspektiv som vist til i spørsmålsstillingen.

Analysen viser også at det er grupper som vil ha nytte av Stad skipstunnel, eksempelvis innen fiske, havbruk og mindre godsfartøy. Denne nytten svarer imidlertid ikke til investeringskostnadene, ifølge KS2-rapporten.

KS2-rapporten er en del av det faglige grunnlagsmaterialet for den politiske behandlingen av saken.

Vi vil nå vurdere nøye alle sider av rapporten, både på kostnads- og nyttesiden, før regjeringen tar stilling til videre håndtering av prosjektet.»

Få nyhetsbrev fra Arbeidsmanden

Flere detaljer fra rapporten:

At alle statlige investeringsprosjekter med en antatt kostnad over 750 millioner kroner skal ha en ekstern kvalitetssikring, er en etablert ordning. Den omfatter kvalitetssikring av konseptutvalg (KS1) og kvalitetssikring av kostnadsoverslag og styringsunderlag (KS2). Rapporten Oslo Economics og Atkins har levert, er en KS2. Mye av tallene i KS2, er hentet fra KV2, som er Kystverkets oppdaterte analyse av økonomien rundt Stad-tunnelen.

Tviler på ny hurtigbåtforbindelse

Rapporten peker på flere årsaker til at Stad skipstunnel vil bli langt mindre lønnsom enn antatt for seks år siden.

For det første er det langt fra sikkert at det vil bli noen hurtigbåtforbindelse mellom Selje og Ålesund, noe den første kvalitetssikringen vektet 40 prosent av nyttevirkningene av prosjektet. Fylkeskommunene vil nemlig ikke forplikte seg til å opprette et slikt tilbud, noe som var en av føringene i KS1.

«Spørsmålet er da hvor sannsynlig det er at et hurtigbåttilbud opprettes som en direkte følge av Stad skipstunnel», står det i rapporten.

Men selv om det skulle bli et nytt tilbud om hurtigbåt mellom Selje og Ålesund, vil det neppe være økonomisk lønnsomt, mener utrederne.

«Selv om hurtigbåtrute skulle bli realisert viser analysen av hurtigbåtens lønnsomhet i KV2 at dette ikke vil være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Forklaringen på dette er at KV2 anser forutsetningene i KS 1 om vesentlig arbeidspendling med hurtigbåten som urealistiske, fordi reisetiden på de aktuelle strekningene er for lang. KV2 utelater derfor pendling fra reisestrømmene», står det videre.

Ikke så mye å spare på færre ulykker

Den første kvalitetssikringen i 2012 konkluderte med at det var 370 millioner kroner å spare på færre ulykker på Stadhavet hvis tunnelen blir bygd. I Kystverkets oppdaterte analyse reduseres tallet til 30 millioner kroner. Utrederne mener sannsynligheten for personskader til sjøs er blitt mindre, også uten en skipstunnel. Båtene er blitt større, det er færre antall fiskefartøy, sikkerheten til sjøs øker og både kart, varsling og navigasjonsutstyr er blitt bedre.

Rapporten viser også til at antall dødsulykker langs norskekysten har gått ned fra 42 i 1991, til 15 i 2015.

Mens den første kvalitetssikringen anslår at sparte kostnader ved død og personskade utgjør 90 prosent av sparte ulykkeskostnader, anslår Kystverkets oppdaterte tall at reduksjonen i dødsfall og personskader vil bli på rundt 20 prosent som følge av at Stad skipstunnel bygges.

Ikke så mye å spare på kortere reisetid

I tillegg er forventet innsparing i reisetid redusert. I den første konsekvensutredningen er reisetidsgevinsten satt til nesten 180 millioner, mens i Kystverkets nye vurderinger er det nesten ingen gevinst i det hele tatt. Hovedårsaken er at de forventer at båtene tar sjøveien utenfor Stadlandet i godt vær, og ikke bruker tunnelen.

På ett punkt gir Kystverkets nye vurderinger større pluss i samfunnsregnskapet for tunnelen enn den første konsekvensutredningen: Å bygge tunnelen vil føre til at skip får kortere ventetid ved dårlig vær. Istedenfor å vente på at været løyer før de kan seile forbi Stad, kan skipene bruke tunnelen. Mens KS1 forutsetter at ventetid oppstår ved 6 meters signifikant bølgehøyde eller høyere, forutsettes det i KV2 at ventetid oppstår fra 3 meters signifikant bølgehøyde.

Tidligere saker om Stad skipstunnel

Skipstunnel gjennom Stadlandet (10.12.2007)

Krever Stad Krever Stad skipstunnel i 2017 (04.05.2011)

Raser mot trenering av Stad-tunnel (11.11.2011)

En milliard til Stad skipstunnel (21.03.2013)

Lys i enden av skipstunnelen (20.03.2015)

Stad skipstunnel

•Stad skipstunnel er planlagt fra Eide i Moldefjorden under Mannseidet til Kjødepollen ved Vanylvsfjorden. Tunnelen skal ha en lengde på 1700 meter, bredde på 36 meter og høyde på 50 meter, og skal være verdens første skipstunnel med denne dimensjonen.

•Prosjektet forventes ifølge Kystverket å redusere ventetid og reisetid i forhold til å passere rundt, redusere klimagassutslipp, samt redusere risikoen for ulykker.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Stad skipstunnel

•Stad skipstunnel er planlagt fra Eide i Moldefjorden under Mannseidet til Kjødepollen ved Vanylvsfjorden. Tunnelen skal ha en lengde på 1700 meter, bredde på 36 meter og høyde på 50 meter, og skal være verdens første skipstunnel med denne dimensjonen.

•Prosjektet forventes ifølge Kystverket å redusere ventetid og reisetid i forhold til å passere rundt, redusere klimagassutslipp, samt redusere risikoen for ulykker.