Krever Stad skipstunnel i 2017
Kun 1700 meter mangler for å etablere sjøens lyntog fra Stavanger til Trondheim.
ane.borrud@lomedia.no
Stadhavet utenfor den nordvestlige delen av Sogn og Fjordane er et av de mest værharde stedene langs norskekysten. En 1,7 kilometer lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden vil gjøre at båtene kan unngå den mest værharde strekningen. En skipstunnel ved Stad har vært utredet 17 ganger. Nå vil ikke tilhengerne vente lengre, og krever byggestart i 2017.
Billigere månelanding
- Dette handler kun om politisk vilje, men vi trenger mer enn lokalt initiativ, sier stortingsrepresentant Else May Botten som representerer Arbeiderpartiet og Møre og Romsdal.
Hun innrømmer at det mangler engasjement for prosjektet fra sentrale politikere, og smiler når Maritim Logg spør om ikke Jens Stoltenberg burde hatt skipstunnelen som Norges «månelanding» i stedet for fiaskoen med CO2-rensingsanlegget på Kårstø.
- Det ville i hvert fall blitt en mye billigere månelanding, ler hun.
Må heves til nasjonalt nivå
På Nordvestlandet har Stad skipstunnel lenge vært et krav. I følge wikipedia var «Kanaltunnel gjennom Stadt» førstesidesak i Nordre Bergenhus Amtstidende allerede den 11. september 1874.
Under et frokostmøte i regi av prosjektgruppa for skipstunnelen i Oslo 3. mai, var ikke Botten alene om å mene at prosjektet nå må heves til et nasjonalt nivå.
– Dette kan ikke være noe dere der borte holder på med. Dere må ut å presentere prosjektet, sa stortingspolitiker Tor Arne Strøm (Ap) til forsamlingen.
Avviste Kystverket-konklusjon
Bare de siste fire årene har Kystverket levert to utredninger (KVU) om en skipstunnel ved Stad. Den første, i 2007 viste at tunnelen var samfunnsøkonomisk lønnsom, mens den utredningen som ble presentert rett før jul, kom til motsatt konklusjon.
Den siste KVUen har Sintef i Ålesund gått nøye igjennom, og Håkon Raabe var svært klar på at Sintef hadde kommet fram til et helt annet resultat enn Kystverket.
- Det er mange positive virkninger av tunnelen som Kystverket ikke har regnet på. Det har vi gjort, innledet han.
Raabe pekte blant annet på både større passasjergrunnlag grunnet økt pendling, og ikke minst at langt flere små fiske- og fritidsbåter ville benytte skipstunnelen enn KVUen hadde tatt høyde for.
- Våre beregninger viser en samfunnsøkonomisk nytte på rundt en milliard kroner dersom man bygger en skipstunnel som kan ta de største hurtigruteskipene, avsluttet Raabe.
Vestlandets lyntogprosjekt
Mest spennende var likevel ideen Ottar Aare fra Hurtigbåtenes Rederiforbund presenterte. Han ser for seg muligheten for å reise fra Stavanger til Trondheim med hurtigbåt. Turen vil kunne ta åtte timer.
– På denne strekningen i dag er 19 prosent uten hurtigbåt. Med tunnel kan det gå hurtigbåt hele veien, understreket han.
Hare kalte dette for Vestlandets lyntogprosjekt på sjøen.
– Vestlandets lyntogprosjekt trenger ikke et tresifret milliardbeløp, sa han og tenkte på hva lyntog på land er beregnet å koste.
- Det trengs en to kilometer lang tunnel, avsluttet han.
Tryggere ferdsel
Mange på frokostmøtet pekte på sikkerhetsmomentet ved å slippe å seile rundt Stad. Håkon Raabe fra Sintef sa at dersom hurtigruteskipet Midnatsol hadde gått ned og alle om bord hadde mistet livet under nesten-ulykken i 2003, ville det kostet samfunnet det dobbelte av hva en skipstunnel koster. Også Oskar Aare fra (HRF) pekte på at en skipstunnel vil gi tryggere ferdsel for både sjøfolk og passasjerer.
- Vi kan ikke forutse når den neste ulykken kommer ved Stad. Vi kan bare forutse at den vil komme, sa han.
LO etterlyste NHO
LO har lenge kjempet for at skipstunnelen skal bygges.
– LO går inn for at bygging av Stadt skipstunnel blir startet snarest mulig. Tunnelen må bygges ut fra sikkerhets- og miljømessige perspektiver. Klimaet forbedres ved at mer gods blir overført fra vei til sjø, sa Helge Haukeland, leder for LOs samferdselspolitikse utvalg og nestleder i Norsk Arbeidsmandsforbund under en konferanse i Ålesund i begynnelsen av februar.
På gårsdagens frokostmøte etterlyste han NHOs engasjement i tunnelen.
– Vi ønsker at NHO skal komme enda sterkere på banen, sa han da.
NHO var representert ved rådgiver ved Innovasjon og næringsutviklingsavdelingen, Thomas Felde, på konferansen.
– Vi var på møtet for å få informasjon. Foreløpig er vi åpne, sier han.
Felde sier til Arbeidsmanden at NHO har en intern prosess om hvilke prosjekter som skal prioriteres, i forbindelse med NTP. Konklusjonen blir lagt fram i et samferdselspolitisk dokument som skal være ferdig på slutten av året.
– Vi vurderer skipstunnelen på lik linje med andre prosjekter. Men vi synes det er et interessant prosjekt, avslutter Felde.
1,7 km lang tunnel mellom Kjødepollen og Moldefjorden.
Stor nok for hurtigrutene.
Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.
Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.
Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene
Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.
I Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019 er 200 millioner kroner satt av til Stad skipstunnel
Flere saker
Stor nok for hurtigrutene.
Kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.
Kapasitet på inntil 90 fartøy i døgnet.
Vil øke sikkerheten til sjøs og redusere ventetida for båtene
Skal overføre gods fra vei til sjø og gi mer effektiv transport.
I Nasjonal Transportplan for perioden 2010-2019 er 200 millioner kroner satt av til Stad skipstunnel