En milliard til Stad skipstunnel
Når Nasjonal transportplan legges fram etter påske vil regjeringen foreslå å bevilge en milliard kroner til skipstunnel ved Stad i Sogn og Fjordane.
- Det er et viktig prosjekt. Det bidrar til sikkerhet og framkommelighet, og det er en stor satsing på kysten, sier statsminister Jens Stoltenberg til TV2.
Ifølge statsministeren legger regjeringen opp til byggestart i 2018.
Treg start
Blir framdriften som statsministeren nå antyder, kan byggingen komme i gang 144 år etter at diskusjonen om en skipstunnel gjennom Stadlandet startet. I nyere tid er det gjennomført ikke mindre enn 18 utredninger om prosjektet, som i 2008 ble kostnadsregnet til 1,7 milliarder kroner.
Tunnelen som er utredet har en seilingshøyde på 33 meter, en bredde på 21,5 meter og dybde på 12 meter. Det gjør at selv de største hurtigruteskipene vil kunne gå gjennom tunnelen. Blir tunnelen bygget vil skipstrafikken slippe unna en av de mest værharde strekningene langs norskekysten. I 2005 ble det målt 108 dager med liten storm eller kraftigere vind ved Kråkenes fyr som ligger et par mil sørvest for Stad.
Nesten målløs
Både sjøfolkenes fagforbund og Arbeidsmandsforbundet har vært ivrige pådrivere tunnelprosjektet.
- Dette var en så bra nyhet at jeg nesten ble målløs, sier Karl S. Olsen, hovedtillitsvalgt i Kystverket Rederi.
Han har vært en av pådriverne for skipstunnelen i Arbeidsmandsforbundet i en årrekke. Likevel er han ikke helt overrumplet.
- Etter Kartellkonferansen på Gol i desember i fjor, var jeg i god tro om at Stadtunnelen skulle komme med i Nasjonal Transportplan, sier han.
Olsen mener det er to hovedårsaker til at det nå ser ut som om tunnelen endelig skal komme i havn: LO og regjeringen.
- Jeg tilskriver æren til regjeringen. Men det er også tyngden LO har gått inn i med dette som har gjort at det nå ser ut som om vi endelig har kommet i mål, avslutter Olsen.
Regjeringa har tro
Også for Helge Haukeland er dette en gledens dag.
– Dette er veldig bra. Det viser at regjeringa har tro på dette prosjektet. Dette sier jeg både som nestleder i Arbeidsmandsforbundet, og som leder av LOs samferdselspolitiske utvalg, sier Helge Haukeland.
Det er bare ett lite aber:
– Jeg hadde svært gjerne sett at dette hadde kommet i den første perioden av NTP, og ikke den siste. Men jeg forventer at de starter alle prosesser med planer og reguleringer i første delen. Hvis det ligger inne, sånn at man kan starte sprenging av tunnelen i 2018, da skal jeg være fornøyd, sier Haukeland.
Et kjempesteg
Likevel understreker lederen i LOs samferdselspolitiske utvalg at dette er et kjempesteg, både for næringspolitikken, utviklingen i regionen og sikkerheten til sjøs.
– Sikkerheten til vanns må jo være like viktig som sikkerheten til lands. I en fireårsperiode bruker man mye mer på rassikring og lignende til lands, enn det skipstunnelen vil koste. Og Stadhavet er den tøffeste kyststrekka vi har.
Honnør til Flåthen
Stad skipstunnel var et av de få prosjektene som LO-kongressen uttalte seg om i 2009.
– Den gangen var det nok noen som mente at denne uttalelsen var for snever, tror Haukeland.
Men i følge nestlederen har forståelsen for hvor viktig Stad-tunnelen er, vokst med årene.
– Ære være til de som har stått på for å få til dette. Og så vil jeg gi honnør til Roar Flåthen. Flåthens og LOs engasjement i denne saken har vært avgjørende, avslutter Haukeland.