JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Budsjettlekkasje:

Stad skipstunnel sendes ut på anbud: – Endelig er vi i gang

– Det er kjempeviktig at det kommer entreprenører på banen som kan bygge tunnelen til under 5,1 milliarder kroner, sier tillitsvalgt i Kystverket.
Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.

Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur

camilla.yndestad@lomedia.no

– Jeg er kjempehappy, sier skipskokk og tillitsvalgt for medlemmene i Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket, Gustav Landsverk.

For noen dager siden kom nemlig nyheten om at anbudet for bygging av Stad skipstunnel skal ut.

Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap) hadde begge tatt turen til Selje i Vestland for å kunngjøre beskjeden.

– Når vi lyser ut tunnelen på anbud, så betyr det at vi har lyst til å realisere prosjektet. Dette er en merkedag for skipstunnelen, sa Skjæran til avisa Sunnmørsposten under pressetreffet der budsjettlekkasjen ble kjent.

– Vi er endelig i gang

Anbudet må sendes av gårde for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor de rammene som Stortinget har satt.

I 2021 vedtok Stortinget at Stad skipstunnel kunne bygges innenfor en kostnadsramme på 4090 millioner kroner. Prisjustert ramme for 2024 er anslått til 5060 millioner kroner.

– Det er kjempeviktig at det kommer entreprenører på banen som kan bygge tunnelen til under 5,1 milliarder kroner. Om det ikke går, og saken må tilbake til Stortinget, så kan mye skje. Det kan fort bety et steg tilbake, sier tillitsvalgt Landsverk.

I vår meddelte han Arbeidsmanden at han håpet på en fortgang i anbudsprosessen, sånn at man ikke risikerte at prosjektet i verste fall ble skrinlagt. Nå er han lettet over at anbudet skal ut.

– Det betyr at vi endelig er i gang, sier han.

– Jeg vil aller helst at anbudet skal gå til norske entreprenører, sier tillitsvalgt i Kystverket, Gustav Landsverk. Her avbildet under Norsk Arbeidsmandsforbunds landsmøte i mai.

– Jeg vil aller helst at anbudet skal gå til norske entreprenører, sier tillitsvalgt i Kystverket, Gustav Landsverk. Her avbildet under Norsk Arbeidsmandsforbunds landsmøte i mai.

Ylva Seiff Berge

Er satt av «et betydelig beløp»

I fjor høst ble Ap, SV og Sp enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.

Anbudene på tunnelbyggingen skulle ut høsten 2023, og byggestart var satt til januar 2024. Så ble den utsatt i seks måneder fordi det måtte utredes hvem som skulle få steinmassene.

Videre ble anbudsprosessen utsatt fram til jul. Bakgrunnen var et nytt anslag som viste at prisen på skipstunnelen ville bli på sju milliarder kroner – en økning på 74 prosent.

Kystverket fikk beskjed om å kutte prisen, og i juni antydet de at de skulle kunne klare å kutte mellom 200 og 500 millioner kroner.

Under pressetreffet på Vestlandet ville ikke Vedum ut med hvor stor sum regjeringen har satt av i forslaget til statsbudsjett, men han røpte såpass at det er snakk om «et betydelig beløp».

– Nå er det om å gjøre å få inn flest mulige anbud. Vi har satt av nok penger til å få inn flere tunge entreprenørselskap, fortalte han Sunnmørsposten.

Ikke landet dato

For prosjektleder i Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, betyr beskjeden fra politikerne at de kan fortsette det grundige arbeidet med skipstunnelen.

Skjeppestad forteller at Kystverket jobber med å ha et underlag for anbudet klart i løpet av året, men at det avhenger av prosesser med grunnarbeid og reguleringsplaner.

– Så snart prosessene er på plass, er vi klare, sier Skjeppestad.

Han forteller at det viktigste nå er å få anbudet ut til markedet for å se om det la seg gjennomføre innenfor den rammen de har fått.

– Det har vi tro på. Vi er positive til den beslutningen som foreligger, sier han.

Håper på norske entreprenører

Tillitsvalgt Landsverk er tydelig på hvem han nå håper stikker av med anbudsseieren:

– Jeg vil aller helst at det skal gå til norske entreprenører. Det er viktig at anbudet kommer i norske hender, at entreprenørene går sammen og finner ut at de kan klare jobben til den summen som er satt, sier han.

Når tunnelen en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.

Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann.

Landsverk tror at det ikke bare er skipstrafikken som vil dra nytte av tunnelen.

– Bare tenk på hvor mange vogntog som kan bli spart på E39 langs kysten, over Strynefjellet og gjennom Gudbrandsdalen. Man vil spare utrolig mye veislitasje og det vil bli mindre behov for på bygge nye veistrekninger fordi man få flere tonn over på sjø, sier han, og legger til:

– Jeg tror at skipstunnelen også vil bli en turistmagnet av de sjeldne. Vi aner ikke hvor stort det kommer til å bli.  

 

 

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Stad Skipstunnel:

• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.

• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.

• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.

• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.

• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.

• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.

• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.

• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.

Kilde: Kystverket