Stad skipstunnel skal bygges for å kunne seile trygt forbi Norges farligste farvann. Konseptbildet viser tunnelportalen i Moldefjorden.
Kystverket/ Multiconsult /LINK Arkitektur
Budsjettlekkasje:
Stad skipstunnel sendes ut på anbud: – Endelig er vi i gang
– Det er kjempeviktig at det kommer entreprenører på banen som kan bygge tunnelen til under 5,1 milliarder kroner, sier tillitsvalgt i Kystverket.
camilla.yndestad@lomedia.no
– Jeg er kjempehappy, sier skipskokk og tillitsvalgt for medlemmene i Norsk Arbeidsmandsforbund i Kystverket, Gustav Landsverk.
For noen dager siden kom nemlig nyheten om at anbudet for bygging av Stad skipstunnel skal ut.
Finansminister Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og fiskeri- og havminister Bjørnar Selnes Skjæran (Ap) hadde begge tatt turen til Selje i Vestland for å kunngjøre beskjeden.
– Når vi lyser ut tunnelen på anbud, så betyr det at vi har lyst til å realisere prosjektet. Dette er en merkedag for skipstunnelen, sa Skjæran til avisa Sunnmørsposten under pressetreffet der budsjettlekkasjen ble kjent.
– Vi er endelig i gang
Anbudet må sendes av gårde for å finne ut om det er mulig å realisere prosjektet innenfor de rammene som Stortinget har satt.
I 2021 vedtok Stortinget at Stad skipstunnel kunne bygges innenfor en kostnadsramme på 4090 millioner kroner. Prisjustert ramme for 2024 er anslått til 5060 millioner kroner.
– Det er kjempeviktig at det kommer entreprenører på banen som kan bygge tunnelen til under 5,1 milliarder kroner. Om det ikke går, og saken må tilbake til Stortinget, så kan mye skje. Det kan fort bety et steg tilbake, sier tillitsvalgt Landsverk.
I vår meddelte han Arbeidsmanden at han håpet på en fortgang i anbudsprosessen, sånn at man ikke risikerte at prosjektet i verste fall ble skrinlagt. Nå er han lettet over at anbudet skal ut.
– Det betyr at vi endelig er i gang, sier han.
– Jeg vil aller helst at anbudet skal gå til norske entreprenører, sier tillitsvalgt i Kystverket, Gustav Landsverk. Her avbildet under Norsk Arbeidsmandsforbunds landsmøte i mai.
Ylva Seiff Berge
Er satt av «et betydelig beløp»
I fjor høst ble Ap, SV og Sp enige om at Stad skipstunnel skulle få 76 millioner kroner i oppstartsmidler over neste års statsbudsjett.
Anbudene på tunnelbyggingen skulle ut høsten 2023, og byggestart var satt til januar 2024. Så ble den utsatt i seks måneder fordi det måtte utredes hvem som skulle få steinmassene.
Videre ble anbudsprosessen utsatt fram til jul. Bakgrunnen var et nytt anslag som viste at prisen på skipstunnelen ville bli på sju milliarder kroner – en økning på 74 prosent.
Kystverket fikk beskjed om å kutte prisen, og i juni antydet de at de skulle kunne klare å kutte mellom 200 og 500 millioner kroner.
Under pressetreffet på Vestlandet ville ikke Vedum ut med hvor stor sum regjeringen har satt av i forslaget til statsbudsjett, men han røpte såpass at det er snakk om «et betydelig beløp».
– Nå er det om å gjøre å få inn flest mulige anbud. Vi har satt av nok penger til å få inn flere tunge entreprenørselskap, fortalte han Sunnmørsposten.
Ikke landet dato
For prosjektleder i Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Skjeppestad, betyr beskjeden fra politikerne at de kan fortsette det grundige arbeidet med skipstunnelen.
Skjeppestad forteller at Kystverket jobber med å ha et underlag for anbudet klart i løpet av året, men at det avhenger av prosesser med grunnarbeid og reguleringsplaner.
– Så snart prosessene er på plass, er vi klare, sier Skjeppestad.
Han forteller at det viktigste nå er å få anbudet ut til markedet for å se om det la seg gjennomføre innenfor den rammen de har fått.
– Det har vi tro på. Vi er positive til den beslutningen som foreligger, sier han.
Håper på norske entreprenører
Tillitsvalgt Landsverk er tydelig på hvem han nå håper stikker av med anbudsseieren:
– Jeg vil aller helst at det skal gå til norske entreprenører. Det er viktig at anbudet kommer i norske hender, at entreprenørene går sammen og finner ut at de kan klare jobben til den summen som er satt, sier han.
Når tunnelen en gang står ferdig, vil den være den første i sitt slag i verden.
Det 1,7 kilometer lange hullet i fjellet skal sikre en tryggere seilas forbi det som blir regnet for Norges farligste farvann.
Landsverk tror at det ikke bare er skipstrafikken som vil dra nytte av tunnelen.
– Bare tenk på hvor mange vogntog som kan bli spart på E39 langs kysten, over Strynefjellet og gjennom Gudbrandsdalen. Man vil spare utrolig mye veislitasje og det vil bli mindre behov for på bygge nye veistrekninger fordi man få flere tonn over på sjø, sier han, og legger til:
– Jeg tror at skipstunnelen også vil bli en turistmagnet av de sjeldne. Vi aner ikke hvor stort det kommer til å bli.
Stad Skipstunnel:
• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.
• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.
• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.
• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.
• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.
• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.
• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.
• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.
Kilde: Kystverket
Stad Skipstunnel:
• Vil bli verdens første fullskala skipstunnel.
• Stadhavet er det mest værutsatte og farligste havstykket langs norskekysten.
• Målet er å sikre en tryggere seilas forbi Stad.
• Det vil ta cirka fem år å bygge tunnelen.
• De største båtene som kan gå gjennom tunnelen er på størrelse med Hurtigruta.
• Tunnelen vil bli 1,7 km lang – 2200 meter fra tuppen av endringskonstruksjonene.
• Høyden mellom tak og bunn er 50 meter.
• Bredden mellom veggene i tunnelen vil være på 36 meter.
Kilde: Kystverket
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen