Debatt
«Arbeiderpartiet gjennomfører Høyres jernbanereform»
Vårt sinne retter seg ikke mot Flytoget eller Vy, men mot regjeringen, skriver Erling Hobøl.
Tormod Ytrehus
Jernbanedirektoratet slapp fredag den svært ventede nyheten om at "Flytoget er foretrukken avtalepartner for Østlandet 2".
Bak denne tekniske overskriften skjuler det seg en oppsplitting og omorganisering av jernbanen på Østlandet som er helt identisk med Solberg-regjeringens jernbanereform – den som Arbeiderpartiet og Senterpartiet gikk til valg på å stoppe.
Bakgrunn: Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet
Regjeringen bryter dermed sin egen regjeringserklæring hvor det står at de skal stoppe anbudsutsetting og oppsplitting på jernbanen.
De viser også en total forakt for egne valgløfter og de mange jernbaneansatte som stemte på dem for å få en ny jernbanepolitikk.
Regjeringen har bestemt seg for å videreføre jernbanereformen uten noen form for dialog med de ansattes organisasjoner.
Den eneste forskjellen mellom denne og tidligere anbudsrunder var at det bare var Vy og Flytoget som fikk lov til å delta.
Et eventuelt overskudd havner dermed ikke i private lommer eller sendes ut av landet. Allikevel fortsetter den aller mest destruktive delen av jernbanereformen, det at stordriftsfordeler og samarbeid forsvinner i en mengde små monopoler.
Tidligere kunne togsett og personell brukes om hverandre for eksempel til Eidsvoll og Moss. Nå blir dette umulig.
Vårt sinne retter seg ikke mot Flytoget, men mot regjeringen. Spørsmålet er ikke Flytoget eller Vy, men hvordan få en effektiv og fremtidsrettet jernbane. Da er oppsplitting feil vei å gå.
Oppsplitting kommer til å føre til en mindre effektiv jernbane. Det er allerede knapt med togsett og det er bare å belage seg på flere innstillinger når togsettene ikke kan brukes på kryss og tvers. For oss ansatte kommer dette til å føre til store endringer og for de aller fleste en mer monoton arbeidshverdag.
Selv om det det er tungt med en regjering som angriper oss og arbeidsplassene våre på denne måten kommer vi selvfølgelig til å slåss for gode arbeidsplasser også i fremtiden.
Lokfører Grethe: – Jernbanereformen har neppe spart staten for ei krone