JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Arbeiderpartiet gjennomfører Høyres jernbanereform»

Vårt sinne retter seg ikke mot Flytoget eller Vy, men mot regjeringen, skriver Erling Hobøl.

Vårt sinne retter seg ikke mot Flytoget eller Vy, men mot regjeringen, skriver Erling Hobøl.

Tormod Ytrehus

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
Jernbanedirektoratet slapp fredag den svært ventede nyheten om at "Flytoget er foretrukken avtalepartner for Østlandet 2".

Bak denne tekniske overskriften skjuler det seg en oppsplitting og omorganisering av jernbanen på Østlandet som er helt identisk med Solberg-regjeringens jernbanereform – den som Arbeiderpartiet og Senterpartiet gikk til valg på å stoppe.

Bakgrunn: Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet

Regjeringen bryter dermed sin egen regjeringserklæring hvor det står at de skal stoppe anbudsutsetting og oppsplitting på jernbanen.

De viser også en total forakt for egne valgløfter og de mange jernbaneansatte som stemte på dem for å få en ny jernbanepolitikk.

Regjeringen har bestemt seg for å videreføre jernbanereformen uten noen form for dialog med de ansattes organisasjoner.

Den eneste forskjellen mellom denne og tidligere anbudsrunder var at det bare var Vy og Flytoget som fikk lov til å delta.

Et eventuelt overskudd havner dermed ikke i private lommer eller sendes ut av landet. Allikevel fortsetter den aller mest destruktive delen av jernbanereformen, det at stordriftsfordeler og samarbeid forsvinner i en mengde små monopoler.

Tidligere kunne togsett og personell brukes om hverandre for eksempel til Eidsvoll og Moss. Nå blir dette umulig.

Vårt sinne retter seg ikke mot Flytoget, men mot regjeringen. Spørsmålet er ikke Flytoget eller Vy, men hvordan få en effektiv og fremtidsrettet jernbane. Da er oppsplitting feil vei å gå.

Oppsplitting kommer til å føre til en mindre effektiv jernbane. Det er allerede knapt med togsett og det er bare å belage seg på flere innstillinger når togsettene ikke kan brukes på kryss og tvers. For oss ansatte kommer dette til å føre til store endringer og for de aller fleste en mer monoton arbeidshverdag.

Selv om det det er tungt med en regjering som angriper oss og arbeidsplassene våre på denne måten kommer vi selvfølgelig til å slåss for gode arbeidsplasser også i fremtiden.

Lokfører Grethe: – Jernbanereformen har neppe spart staten for ei krone

Annonse
Annonse