JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hittil har Vy hatt ansvaret for all trafikk med lokal- og regionstog på Østlandet. Nå kan Flytoget få ansvaret for halvparten av dem.

Hittil har Vy hatt ansvaret for all trafikk med lokal- og regionstog på Østlandet. Nå kan Flytoget få ansvaret for halvparten av dem.

Flytoget

Togselskaper

Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet

Flytoget får trolig ansvaret for den andre halvparten i samme område. Skjer det vil flere tusen ansatte bli berørt.



19.08.2022
11:17
22.08.2022 09:18

morten@lomedia.no

I dag har Vy ansvaret for all trafikk med lokal- og regiontog på Østlandet.

Men skal du reise med tog på Østlandet kan du fra desember neste år risikere å måtte forholde deg til to togselskaper.

For nå er det klart at Flytoget skal forhandle med Jernbanedirektoratet om de seks toglinjene i pakken som heter «Østlandet 2».

– Vi har valgt å invitere Flytoget til forhandlinger om å kjøre de gjenstående regiontogrutene på Østlandet. Flytoget har historisk sett en svært høy og stabil kundetilfredshet og har lykkes godt med å utvikle løsninger som gir en enkel reisehverdag for passasjerene, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Flere tusen ansatte vil bli berørt av en eventuell oppsplitting. Både konduktører og administrativt ansatte.

Men Jernbaneloven sikrer at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser videreføres gjennom såkalt virksomhetsoverdragelse.

Litt om bakgrunnen

Østlandet 2 er den samme anbudspakken som Solberg-regjeringen kalte for Trafikkpakke 5, og som samferdselsminister Nygård stoppet anbudet på.

I den inngår linjene Skien - Eidsvoll, Drammen - Lillehammer, Kongsberg - Eidsvoll, Drammen - Dal, Asker - Kongsvinger, Notodden - Porsgrunn (Bratsbergbanen).

Flytogtilbudet som Flytoget har i dag, holdes foreløpig utenom – men kan bli en del av avtalen senest fra 2028.

To selskaper

Dermed blir det to togselskaper som vil trafikkere området som har den desidert største persontogtrafikken i Norge.

I mai ble det klart at Vy skulle forhandle om «Østlandet 1», som består av linjene Spikkestad/Asker - Lillestrøm, Stabekk/Oslo S - Ski, Oslo S - Hakadal/Jaren, Stabekk - Moss, Oslo S - Mysen/Rakkestad, Oslo S - Ski, Oslo S - Halden og Oslo S - Gjøvik.

Avtroppende administrerende direktør i Flytoget, Philipp Engedal, sier til NRK at de er fornøyde med å komme seg til forhandlingsbordet.

– Vi i Flytoget er veldig glade for at vi nå får sette oss ned med Jernbanedirektoratet for å utvikle et bedre tilbud for de reisende med regiontog på Østlandet. Dette er noe vi virkelig ser fram til å ta fatt på, sier Engedal til NRK.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å være ferdige med forhandlingene på begge pakkene senest juni neste år, og avtaleperioden vil gjelde fra desember 2023 og ti år fram i tid.

Lokfører Grethe: – Jernbanereformen har neppe spart staten for ei krone

– En øvelse med mye risiko

De to store forbundene på jernbanen, Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund, har hele tiden vært kritisk til oppsplittingen og konkurranseutsetting av togtrafikken.

De mener dessuten regjeringens videreføring av to trafikkpakker på Østlandet er et brudd på det som ble lovet før valget i fjor.

Forbundsleder i NJF, Jane B. Sæthre, stiller seg undrende til at Jernbanedirektoratet velger å splitte opp trafikken i og rundt Oslo.

– Det å eksperimentere med togproduksjonen i de viktigste transportkorridorene, hvor pendlerne er helt avhengige av jernbanen, er en øvelse med mye risiko. Ytterligere oppsplitting krever flere tog, flere ansatte og medfører flere grensesnitt og avklaringer mellom aktører, sier Sæthre.

Jernbaneforbundet mener en mest mulig samlet jernbane gir det beste og billigste togtilbudet til kunden.

– Når det er sagt må vi nå ivareta våre medlemmer på en best mulig måte. Virksomhetsoverdragelse og videreføring av lønns- og avtalevilkår, inklusive pensjonsordninger, opplærings- og bemanningskrav skal opprettholdes, sier Sæthre.

Mye delt: Togrenholdere og verkstedarbeidere er skuffet over regjeringen: – Vi er like konkurranseutsatt som før

To milliarder dyrere

Vy skriver i pressemelding at oppsplittingen vil føre til at stordriftsfordeler på opp mot to milliarder kroner vil bli borte.

Vys konserndirektør for tog, Erik Røhne, sier at samlet drift ville gitt effektiv og fleksibel bruk av tog og ansatte på tvers av togstrekninger på hele Østlandet.

– Realiteten er at vi nå får to statlige selskap som begge er for små til å hente ut stordriftsdriftsfordeler på jernbanen og investere i togtilbudet, sier Røhne.

Togtrafikken på Østlandet

I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å sluttføre forhandlingene seinest i juni 2023. Trafikkavtalen skal ha en varighet på åtte år, med mulighet for forlengelse i to år.

19.08.2022
11:17
22.08.2022 09:18

Togtrafikken på Østlandet

I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å sluttføre forhandlingene seinest i juni 2023. Trafikkavtalen skal ha en varighet på åtte år, med mulighet for forlengelse i to år.




Mest lest

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

INSPIRASJON: Roy Samdahl håper kolleger i andre matbutikker går til anskaffelse av beskyttelseshansker.

Katharina Dale Håkonsen

Kiwi-ansatte gruet seg til å håndtere panten. Så fant Roy en løsning

De som tjener over tre millioner kroner må betale 95.900 kroner mer i skatt neste år.

De som tjener over tre millioner kroner må betale 95.900 kroner mer i skatt neste år.

Martin Guttormsen Slørdal

Høytlønte må betale 95.000 kroner mer i skatt. Slik påvirker endringene deg

Ole Martin Wold

Nav strammet inn bruken av hjemmekontor. Da byttet Elise jobb

Lavere makspris på barnehage og dyrere snus er noe av det regjeringen vil få på plass neste år.

Lavere makspris på barnehage og dyrere snus er noe av det regjeringen vil få på plass neste år.

NTB-Annika Byrde/Erlend Aas/Gorm Kallestad

Slik påvirker statsbudsjettet lommeboken din

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

SPORLØS: Finn Arctander var på sykkeltur med kona da hun forsvant.

Kathrine Geard

Finn (75) snudde ryggen til kona et øyeblikk. Det ble starten på en enorm leteaksjon

Sissel M. Rasmussen

Olav Rune og kollegaene jobber i kulda for å unngå permitteringer

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

VARSKU: Om ikkje LO-leiinga kjem på banen i straumpriskrisa, kan konsekvensen bli utmeldingar frå LO og partiflukt frå Arbeidarpartiet. Det er åtvaringa frå klubbleiarane Rune Sundt Larsen og Bent Andersen i Kongsberg-industrien.

Tormod Ytrehus

– LO-leiinga høyrer ikkje på grasrota og tillitsvalde, men følger partipisken

Ingun Alette Mæhlum

Dilani (34) og familien har vært innestengt i kirka i åtte år

Kommentar

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Hadia Tajik har god grunn til å smile. Regjeringens pensjonspolitikk virker, skriver Kjell Werner.

Håvard Sæbø

«Tajik har grunn til å smile. Pensjon fra første krone er en suksess»

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

To av hagens besøkende sover fra Fontene kommer og drar igjen. Han ene har fått et pledd over seg.

Hanna Skotheim

Hagen til rusavhengige i Oslo kan forsvinne

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Piloter i selskapet Pegasus ønsker tariffavtale. (Illustrasjonsfoto)

Jan-Erik Østlie

De flyr milliardærer og statsministeren. Nå krever pilotene tariffavtale

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

STATSBUDSJETT: Forbundsleder Kjersti Barsok i NTL har fortsatt store forventninger til statsbudsjettet, selv om regjeringen har varslet at de må spare.

Ole Palmstrøm

Dette forventer NTL av statsbudsjettet

Debatt

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

Laksebaronene er ikke redd for næringens fremtid, men for fremtiden til sine egne lommebøker, skriver Henrik Drivenes.

André Kjernsli

«Matkøene blir større, og listen over milliardærer blir lengre»

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Kontroller på byggeplasser er bare en liten del av arbeidet mot arbeidslivskriminalitet. Nå har regjeringa lagt fram en omfattende handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Håvard Sæbø

Kampen mot sosial dumping: Her er regjeringens nye tiltak

REISEKUTT: Statsansatte skal reise for 700 millioner kroner mindre neste år. Det bekymrer flere NTL-tillitsvalgte.

REISEKUTT: Statsansatte skal reise for 700 millioner kroner mindre neste år. Det bekymrer flere NTL-tillitsvalgte.

Katharina Dale Håkonsen

Kutt i reiser provoserer tillitsvalgte i staten: – Tar ikke hensyn til samfunnsoppdraget

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

NEDBEMANNING: – Vi er en utsatt bransje, der konkurrentene også sliter, sier Bendik Hansen, styreleder i Flyr kabinforening.

Gulled Jibril

Flyr må permittere: – Vi tenker på våre kolleger som mottar varsler, sier tillitsvalgt

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Utvalget som har jobbet med forslag til nytt navn på Norsk Tjenestemannslag: F.v.: Fredrik Oftebro, Martin Kvalvik, Mansoor Hussain, Henny K. A. Navarsete, Bjørn Halvorsen, Marit Martinsen Dahle, Sven Ivar Skodjevåg, Torgeir Homme og Tove Lise Granli.

Tonje Karenina Pettersen/NTL

Navnedebatten i NTL: Nye forslag på bordet

Kronikk

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

De aller rikeste, som Kjell Inge Røkke, betaler omtrent 11 prosent skatt av inntekten sin, skriver Tiril Halvorsen og Trine Østereng.

Lise Åserud / NTB

«Det er ikke rikfolk som betaler mest skatt i Norge»

Nå må vi tenke på hvordan de ansatte har det, mener Renathe Remes Øen.

Nå må vi tenke på hvordan de ansatte har det, mener Renathe Remes Øen.

Hanna Skotheim

Skandale i barnevernet: – De ansatte er i sjokk, sier hovedtillitsvalgt

NHO-sjef Ole Erik Almlid og LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad

NHO-sjef Ole Erik Almlid og LOs sjeføkonom Roger Bjørnstad

Jan-Erik Østlie

Dette sier LO og NHO om Støre-regjeringens første budsjett


Flere saker