JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Hittil har Vy hatt ansvaret for all trafikk med lokal- og regionstog på Østlandet. Nå kan Flytoget få ansvaret for halvparten av dem.

Hittil har Vy hatt ansvaret for all trafikk med lokal- og regionstog på Østlandet. Nå kan Flytoget få ansvaret for halvparten av dem.

Flytoget

Togselskaper

Vy mister halvparten av togtrafikken på Østlandet

Flytoget får trolig ansvaret for den andre halvparten i samme område. Skjer det vil flere tusen ansatte bli berørt.



19.08.2022
11:17
22.08.2022 09:18

morten@lomedia.no

I dag har Vy ansvaret for all trafikk med lokal- og regiontog på Østlandet.

Men skal du reise med tog på Østlandet kan du fra desember neste år risikere å måtte forholde deg til to togselskaper.

For nå er det klart at Flytoget skal forhandle med Jernbanedirektoratet om de seks toglinjene i pakken som heter «Østlandet 2».

– Vi har valgt å invitere Flytoget til forhandlinger om å kjøre de gjenstående regiontogrutene på Østlandet. Flytoget har historisk sett en svært høy og stabil kundetilfredshet og har lykkes godt med å utvikle løsninger som gir en enkel reisehverdag for passasjerene, sier jernbanedirektør Knut Sletta.

Flere tusen ansatte vil bli berørt av en eventuell oppsplitting. Både konduktører og administrativt ansatte.

Men Jernbaneloven sikrer at de ansattes lønns- og arbeidsbetingelser videreføres gjennom såkalt virksomhetsoverdragelse.

Litt om bakgrunnen

Østlandet 2 er den samme anbudspakken som Solberg-regjeringen kalte for Trafikkpakke 5, og som samferdselsminister Nygård stoppet anbudet på.

I den inngår linjene Skien - Eidsvoll, Drammen - Lillehammer, Kongsberg - Eidsvoll, Drammen - Dal, Asker - Kongsvinger, Notodden - Porsgrunn (Bratsbergbanen).

Flytogtilbudet som Flytoget har i dag, holdes foreløpig utenom – men kan bli en del av avtalen senest fra 2028.

To selskaper

Dermed blir det to togselskaper som vil trafikkere området som har den desidert største persontogtrafikken i Norge.

I mai ble det klart at Vy skulle forhandle om «Østlandet 1», som består av linjene Spikkestad/Asker - Lillestrøm, Stabekk/Oslo S - Ski, Oslo S - Hakadal/Jaren, Stabekk - Moss, Oslo S - Mysen/Rakkestad, Oslo S - Ski, Oslo S - Halden og Oslo S - Gjøvik.

Avtroppende administrerende direktør i Flytoget, Philipp Engedal, sier til NRK at de er fornøyde med å komme seg til forhandlingsbordet.

– Vi i Flytoget er veldig glade for at vi nå får sette oss ned med Jernbanedirektoratet for å utvikle et bedre tilbud for de reisende med regiontog på Østlandet. Dette er noe vi virkelig ser fram til å ta fatt på, sier Engedal til NRK.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å være ferdige med forhandlingene på begge pakkene senest juni neste år, og avtaleperioden vil gjelde fra desember 2023 og ti år fram i tid.

Lokfører Grethe: – Jernbanereformen har neppe spart staten for ei krone

– En øvelse med mye risiko

De to store forbundene på jernbanen, Norsk Jernbaneforbund (NJF) og Norsk Lokomotivmannsforbund, har hele tiden vært kritisk til oppsplittingen og konkurranseutsetting av togtrafikken.

De mener dessuten regjeringens videreføring av to trafikkpakker på Østlandet er et brudd på det som ble lovet før valget i fjor.

Forbundsleder i NJF, Jane B. Sæthre, stiller seg undrende til at Jernbanedirektoratet velger å splitte opp trafikken i og rundt Oslo.

– Det å eksperimentere med togproduksjonen i de viktigste transportkorridorene, hvor pendlerne er helt avhengige av jernbanen, er en øvelse med mye risiko. Ytterligere oppsplitting krever flere tog, flere ansatte og medfører flere grensesnitt og avklaringer mellom aktører, sier Sæthre.

Jernbaneforbundet mener en mest mulig samlet jernbane gir det beste og billigste togtilbudet til kunden.

– Når det er sagt må vi nå ivareta våre medlemmer på en best mulig måte. Virksomhetsoverdragelse og videreføring av lønns- og avtalevilkår, inklusive pensjonsordninger, opplærings- og bemanningskrav skal opprettholdes, sier Sæthre.

Mye delt: Togrenholdere og verkstedarbeidere er skuffet over regjeringen: – Vi er like konkurranseutsatt som før

To milliarder dyrere

Vy skriver i pressemelding at oppsplittingen vil føre til at stordriftsfordeler på opp mot to milliarder kroner vil bli borte.

Vys konserndirektør for tog, Erik Røhne, sier at samlet drift ville gitt effektiv og fleksibel bruk av tog og ansatte på tvers av togstrekninger på hele Østlandet.

– Realiteten er at vi nå får to statlige selskap som begge er for små til å hente ut stordriftsdriftsfordeler på jernbanen og investere i togtilbudet, sier Røhne.

Togtrafikken på Østlandet

I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å sluttføre forhandlingene seinest i juni 2023. Trafikkavtalen skal ha en varighet på åtte år, med mulighet for forlengelse i to år.

19.08.2022
11:17
22.08.2022 09:18

Togtrafikken på Østlandet

I slutten av mars i år fikk Jernbanedirektoratet i oppdrag fra Samferdselsdepartementet å inngå direktetildelte trafikkavtaler med enten Vygruppen eller Flytoget om togtilbudet på Østlandet, fordelt på to avtaler: Østlandet 1 og Østlandet 2. Prosessen skal sikre likebehandling av de to statlige selskapene.

Jernbanedirektoratet tar sikte på å sluttføre forhandlingene seinest i juni 2023. Trafikkavtalen skal ha en varighet på åtte år, med mulighet for forlengelse i to år.




Mest lest

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

– Jeg syns det var vanskelig å slutte. Jeg savnet det sosiale ved jobben i mange år. Jeg måtte til slutt godta at sånn var det, forteller Kari-Mette Nymark fra Oslo. Etter å ha prøvd ut mange ulike attføringstiltak for å få fortsette i jobben som hjelpepleier, ga hun til slutt opp.

Yngvil Mortensen

Kari-Mette mistet pensjonstillegg: – Et ran

Aker Brygge (arkivfoto)

Aker Brygge (arkivfoto)

Simen Aker Grimsrud

Han ville date en kollega, men fikk nei. Saken endte i retten

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

I dag stopper Bybanen i Byparken i Bergen, men det er planer om ny trase til Åsane. Brandsrud-Rise vil gjerne at den skal gå over Bryggen. - Det er jo finere å kjøre der enn i tunnel, sier han.

Erlend Tro Klette

Joakim sluttet som taxisjåfør og ble vognfører. Det merkes på lønna

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Sist den norske timelønna var på et så lavt nivå, sammenlignet med konkurrentlandene, var helt tilbake i 2004.

Illustrasjonsfoto: Brian Cliff Olguin / Ole Palmstrøm / Håvard Sæbø

To grunner til at årets lønnsøkning blir høy

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år, mener LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Leif Martin Kirknes

Dette er LOs viktigste krav foran lønnsoppgjøret

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

I et rettsforlik går det fram at Ole André Egges arbeidsgiver trekker oppsigelsen.

Leif Martin Kirknes

Ole André fikk sparken etter Facebook-ytringer. Nå får elektrikeren jobben tilbake

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Ringnes-arbeiderne stemte ja til politisk streik mot den økende makta til dagligvarekjedene. Klubbleder Erik Torkelsen får derimot nei til å gjennomføre streiken fra andre hold.

Erlend Angelo

Frustrerte Ringnes-arbeidere varslet ukelang streik. Da satte LO foten ned

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Servitører var blant de yrkesgruppene som kunne glede seg over å få mer å rutte med i 2023.

Sissel M. Rasmussen

Gladnyhet for de lavest lønte. Les hvorfor her

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

– Først tenkte jeg bare «hva er det du snakker om». En Tesla i vannet er jo ikke noe man hører om hver dag, sier Nicholay Nordahl. 1. februar reddet han to personer fra en synkende Tesla i Oslofjorden.

Brian Cliff Olguin

Nicholay ble redningsmann da Teslaen havna i fjorden

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

– Russland har en egen evne til å gå de mest uventede veiene når det gjelder. I det øyeblikket krigen er over må vi, i samarbeid med våre allierte, finne ut hvordan vi vil nærme oss dette. Vi kan ikke ha noen alenegang, sier Rune Rafaelsen.

Helge Rønning Birkelund

Han kjempet for et godt naboskap med Russland. Nå er Rune (69) bare fortvilet

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Overgangsalderen kan være slitsomt. Likevel gjøres det ikke mye for å tilrettelegge for kvinnene i den.

Brian Cliff Olguin

Anne var på toppen av karrieren. Så kom overgangsalderen

Hanna Skotheim

Gruvearbeider Johan er med på å bestemme lønna di

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik peker mener det er rom for et solid lønnsoppgjør også i år.

Leif Martin Kirknes

LO-lederen er klar for ny storstreik

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

30 millioner kroner for én bil: Dette er historien om den siste Drammensbilen.

Erlend Tro Klette

Norges dyreste bil måtte gjøres styggere med vilje

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

NTL-leder Kjersti Barsok mener de statsansatte må ha like tariffavtaler framover.

Leif Martin Kirknes

Staten har ikke kontroll på lønnsutgiftene sine, mener forbundsleder

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Magne Brekken og Wirginia Laszcych jobber som overinspektører i Arbeidstilsynet. Det er en trygghet å være to når de er ute på tilsyn.

Martin Guttormsen Slørdal

Magne og Wirginia bruker kunstig intelligens for å avsløre skurker

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

SLOSSING PÅ JOBB: Har man lyst til å miste jobben, er slossing i arbeidstida en vei å gå. Bortsett fra om du spiller hockey. Som oftest ender dette bare med utestengelse resten av kampen. I noen tilfeller kan man bli utestengt flere kamper, men man havner ikke i NAV-køen. De holder på til de deiser i isen. Eller til en gir seg. Det siste skjer aldri. Her er det Jørgen Karterud (VIF) og Alexander Bonsaksen (Frisk) som gjør opp. Bonsaksen er forøvrig tidligere VIF-spiller.

André Kjernsli

Vålerenga-spiller og tillitsvalgte Thomas: – Jeg får betalt for å leke

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

«Mange slitere i arbeidslivet må vente til 2024 med å få ekstrapensjonen AFP», skrev vi i Arbeidsmanden i 2022. Nå er det høyst uklart når hullene i AFP-ordningen skal tettes, sånn at arbeidsfolk ikke mister AFP.

Erlend Angelo

Heller ikke i 2024 blir ny AFP en del av lønnsoppgjøret

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

BLENDET: Da Emil Kjærvik var seks år så han et uforklarlig, blendende lys på den lyse sommerhimmelen. Siden har han vært fascinert av UFOer og det uforklarlige.

Håvard Sæbø

Hva var det blennende lyset Emil så? Hittil har ingen kunnet forklare

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland. (arkivfoto)

– Vi har råd til å la være å ta innover oss hva energi faktisk koster, sa Statnett-direktør Hilde Tonne i podkasten Stavrum & Eikeland. (arkivfoto)

Leif Martin Kirknes

Hvis Statnett-sjefen fikk velge, hadde strømstøtten blitt fjernet


Flere saker