JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Behovet for en kursendring på jernbanen er stort, mener forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Behovet for en kursendring på jernbanen er stort, mener forbundssekretær Grethe Thorsen i Norsk Lokomotivmannsforbund.

Gorm Kallestad/NTB/Privat (innfelt)

Jernbanereformen

Lokfører Grethe: – Jernbanereformen har neppe spart staten for ei krone

Kunnskapsløshet, synsing og fri fantasi fra politikerne, er dommen fra Norsk Lokomotivmannsforbund.

18.08.2022
14:24
22.08.2022 14:52

nina.hanssen@lomedia.no

De siste 25 årene har det blitt flere aktører i jernbanesektoren og mange flere nye sjefer og direktører, sist gjennom jernbanereformen i 2016.

I Hurdalplattformen sier dagens regjeringen at de skal gjennomgå organisering av jernbanesektoren og selskapsstrukturen, og har foreløpig stoppet konkurransen på jernbanen.

Under Arendalsuka inviterte Bane Nor toppsjefene i transportsektoren og et politiker-panel til å diskutere dagens organisering og struktur, og om det er behov for en ny kurs.

Spørsmålet som ble stilt var om det er behov for en ny reform, og hva en slik reform eventuelt bør inneholde.

Mens Ap, Sp og delvis MDG mente at det er behov for en helt ny kurs, forsvarte de borgerlige partiene Høyre, Venstre og Frp jernbanepolitikken som ble ført av Solbergregjeringen.

Jernbanen er best sammen med andre

Under debatten delte også lederne i de store selskapene i jernbanesektoren sine erfaringer og synspunkter.

De diskuterte behovet for en bedre samordning på tvers, og ideen om å slå sammen alle transportetatene til ett Transportdirektorat.

Direktør i Transportøkonomisk institutt, Bjørne Grimsrud, minnet om at det er naturlig å skille ut oppgaver fra det offentlige etter hvert som private markeder vokser fram. Men han påpekte en del utfordringer med dagens styringsstruktur mellom Samferdselsdepartementet, Jernbanedirektoratet og Bane Nor.

– Men selv med de beste intensjoner, og også enkelte gode resultater, er det all grunn til å spørre: Er løsningen så langt blitt det vi burde ønske oss?

Grimsrud mener valgene de nå gjør på vei ut av korona vil ha langsiktige konsekvenser.

Han minnet om at jernbanesektoren er den minste av transportformene, og i 2019 sto den for 4,7 prosent av alle personreiser i Norge.

– Infrastruktur og tog utnyttes maksi­malt i rushtid, og punktlighetsproblemer er i stor grad en konsekvens av høy kapasitetsutnyt­telse og gammel infrastruktur, sa han.

Han understreket at jernbanen i Norge først og fremst har betyd­ning i samspill med andre transportformer, og mener at sektoren mangler en aktør som ivaretar det overordnede ansvaret for at jernbane sammen med andre transportformer leverer tjenestene kundene ønsker.

Debatt: «Demokrati forutsetter at folket har innflytelse. Har folket det på Arendalsuka?»

Lokomotivfører: Ikke imponert

En av de som satt på første rad under debatten var forbundssekretær Grethe Thorsen fra Norsk Lokomotivmannsforbund.

Hun var ikke særlig imponert av verken lederne eller politikerne som diskuterte.

– Jeg synes den politiske debatten om jernbanereformen bar preg av kunnskapsløshet om hva som egentlig skjer på jernbanen, med mye synsing og fri fantasi fra politikernes side.

– Spesielt fra Høyre og Frp som er veldig opptatt hvor mye de teoretisk har spart, selv om staten i realiteten har bevilget milliarder i ekstrastøtte under pandemien. Så langt har de neppe spart ei krone, sa Thorsen da debatten var over.

Hun la også til at både kundetilfredshet og punktlighet er omtrent der det har vært de siste 10 årene.

– Jeg tipper at kundene ikke merker så stor forskjell mellom før og nå. Den største forbedringen i persontransporten i senere tid kom med innkjøpet av Flirt-togene og den nye grunnrutemodellen i 2012-2014, sier hun.

Thorsen ble ekstra provosert over at Høyre og Frp i debatten skrøt av at de har spart 12 milliarder kroner på anbudspakkene 1 til 3 i løpet av en tiårsperiode.

– Dette er et estimert tall basert på å sammenligne hvor mye NSB mottok i offentlige kjøp (for sør, nord og vest) det siste året før jernbanereformens anbud ble implementert , og den lavere summen staten må ut med for å drifte de tre pakkene etter anbudet, ganget med ti år, sier hun.

– Politikerne må regne på nytt

Thorsen sier at den egentlige grunnen til at selskapene skal kunne drive billigere er at de har estimert at økte billettinntekter skal dekke rundt 60 prosent av dette lavere vederlaget fra staten.

Men hun minner om at i 2020 og 2021 har passasjerveksten uteblitt, og staten har dekket opp for manglende inntekt.

– Hvor mye vet jeg ikke helt eksakt, men det er totalt snakk om cirka 3,5 til 4 milliarder kroner. Alt går jo ikke til disse tre pakkene, det har også gått til «rest Vy» på Østlandet, poengterer hun.

Thorsen mener at politikerne må regne på nytt og trekke fra de reelle statlige utgiftene fra den teoretiske innsparingen på 12 milliarder kroner.

Hun sier at Staten før reformen høye utbytter fra NSB, noe de ikke kan regne med framover.

Thorsen er fullt klar over at pandemien er en stor forklaring på hvorfor ting er blitt som det har blitt, men uansett blir framstillingen deres feil, mener hun.

– Det er for eksempel ingen grunn til å tro at det kun er anbudsutsatte strekninger som vil oppleve passasjervekst. Det samme vil jo også skje ved et direktekjøp. Som økningen på 30 prosent fra 2012-2019, som en følge av nye tog og ny grunnrutemodell, sier lokførernes tillitsvalgte.

Mye lest: Aldri mer strømkrise, lover energiminister Aasland

18.08.2022
14:24
22.08.2022 14:52



Mest lest

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen

Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.

Halvparten av 7500 ansatte oppgir at det er en stor belastning å være konstant til stede følelsesmessig.

peopleimages/colourbox

Ansatte setter barn, elever og pasienter foran seg selv

Helsefagarbeider Sara Malene Henriksen jobber for at folk som er psykisk syke skal få hjelp i tide.

Helsefagarbeider Sara Malene Henriksen jobber for at folk som er psykisk syke skal få hjelp i tide.

Kathrine Geard

Sara mistet moren i selvmord. Nå vil hun gjøre det lettere å tvangsinnlegge

Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden.

Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden.

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsens kamp mot Tesla sprer seg i Norden

Streikevakt fra det svenske fagforbundet IF Metall utenfor Teslas filial i Malmö. Etter over fem uker med streik i Sverige, går nå danske 3F også til streik mot elbilselskapet. 

Streikevakt fra det svenske fagforbundet IF Metall utenfor Teslas filial i Malmö. Etter over fem uker med streik i Sverige, går nå danske 3F også til streik mot elbilselskapet. 

Johan Nilsson / TT / NTB

Tesla-streiken sprer seg fra Sverige til Danmark

Erik Fjellberg hjelp folk inn i arbeid.

Erik Fjellberg hjelp folk inn i arbeid.

Anita Arntzen

No må folk med «vanlege jobbar» gå på Nav


Flere saker