JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Debatt

«Da startet det jeg vil kalle «underleverandørhelvetet»»

Da spør jeg: Statsråder, hva kan dere gjøre med dette?, skriver Stein Aabø.

Da spør jeg: Statsråder, hva kan dere gjøre med dette?, skriver Stein Aabø.

Sissel M. Rasmussen

Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og kronikkinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no
Warning
FriFagbevegelse og Klassekampen har de siste dagene skrevet om en rettssak som på ulikt vis involverer Elkjøp og logistikkfirmaet Mavi.  

Artikkelen jeg leste, mens jeg ventet på at en installatør skulle komme for å montere ny, dyrekjøpt oppvaskmaskin, hadde titlene: «Elkjøp sparte penger på å si opp fast ansatte og bruke underleverandører. Leier inn billigere sjåfører».

Slik sett burde jeg vært advart. Men etter å ha ventet vel og lenge, reagerte jeg ikke på at den glade montør ringte fra et skjult nummer og sa han ville være hos meg om ca. en halv time.

Bakgrunn for debatten: Kriminelle selskaper har kjørt ut TV-er og kjøleskap til Elkjøps kunder

Han og hjelperen ankom innenfor avtalt tid. De monterte den nye maskinen på 20 minutter, tok med seg den gamle, og alt var i orden. Inntil vi åpnet døra. Da løsnet et deksel som skulle holde en fuktsperregummi-et-eller-annet på plass.

Da startet for vår del det jeg nå og i det seinere vil kalle «underleverandørhelvetet». Siden nummeret var skjult, fikk jeg ikke tak i montøren. Da jeg kontaktet kundeservice, kunne heller ikke de fortelle meg nummeret til vedkommende montør. De måtte kontakte firmaet og dets underleverandør med en mail med min forespørsel om å komme tilbake for å gjøre jobben ordentlig.

Ettersom jeg hadde betalt nesten 3000 kroner for installeringen, og ytterligere 1379 kroner for en såkalt «Trygghetsavtale» har jeg vel retten på min side, tenkte jeg. Men jeg hørte ikke noe mer. Derfor ringte jeg kundeservice i dag igjen. Da traff jeg Heidi, som snakket med aksent og fortalte at hun ikke kunne fortelle meg hva hun het til etternavn. Det hadde hun ikke lov til. Hun, som resten av Elkjøps kundeservice, jobber i et eget selskap, som leverer tjenester til Elkjøp.

Dermed var/er situasjonen at den ene underleverandøren prøver å få tak i den andre, så langt uten hell. Mens jeg, kunden, opplever en Kafka-liknende situasjon, med skjegget, oppvasken og sparekontoen i postkassa.

Da spør jeg: Statsråder, hva kan dere gjøre med dette?

Aktuelt: Kriminelle tok over Elkjøp-jobben til Marius

Annonse
Annonse