Debatt
Jernbanen går i oppløsning
Vi vet at det finnes tilgjengelige lokomotiver, som med litt ombygging kan kjøre persontog på Nordlandsbanen.
Morten Hansen
Saken oppsummert
Vi som jobber med tog har et inderlig ønske om at ting skal bli bedre.
Infrastrukturen skal holde mål og holde oss trygge, og vi ønsker materiell som får folk frem.
Dagens situasjon er en helt annen, ikke bare for oss i midt og nord, men for hele landet.
De som bestemmer over jernbanen jobber ikke på jernbanen, noe som er veldig tydelig på måten ting blir gjort.
Eller rettere sagt, ikke blir gjort.
Vi vet at det finnes tilgjengelige lokomotiver, som med litt ombygging kan kjøre persontog på Nordlandsbanen.
Tilbudene har vært der hele tiden, hvorfor står vi fremdeles uten lok etter seks måneder?
Jeg har ved flere anledninger, sammen med bl.a. Norsk Jernbaneforbund og en delegasjon fra Nordland, vært i forskjellige møter med Norske Tog, statsråden og statssekretæren i samferdsel.
Det som skjer, er at de «forstår» og sender skylda videre.
Til syvende og sist er det vel statsråden som kunne tatt de store avgjørelsene, men det har han ikke gjort.
I hvert fall ikke i vårt tilfelle, med loksituasjonen på Nordlandsbanen.
Statsråden kunne tatt en tur på Nordlandsbanen selv, komme og se materiellet vi kjører med og skinnegangen vi kjører på.
Aktuelt: Her er grunnen til at Norske tog ikke får tak i flere lokomotiv
Vi trenger bedre infrastruktur og vi trenger lokomotiver som kan kjøre på Nordlandsbanen.
Folk kommer seg ikke til sykehus, de får ikke planlagt hverdagen sin og for oss konduktører er usikkerheten stor.
Konsekvensen for folk og næring er generelt ødeleggende.
Hva skal til for at noe skal skje? Må man mønstre til opprør med fakler og høygafler?
For når man har snakket med de riktige folka, gått riktig tjenestevei og det ikke hjelper...hva står man igjen med da?
Nordlandsbanen: Scroll deg gjennom hele reisen


Nå: 0 stillingsannonser