JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Her er grunnen til at Norske tog ikke får tak i flere lokomotiv

Norske tog klarer ikke å skaffe flere lokomotiv til Nordlandsbanen.
Etter togulykken i fjor høst har det kun vært fire lokomotiv på Nordlandsbanen.

Etter togulykken i fjor høst har det kun vært fire lokomotiv på Nordlandsbanen.

Morten Hansen

Saken oppsummert

morten.hansen@lomedia.no

Helt siden den tragiske togulykken i slutten av oktober i fjor, har lokomotivmangelen på Nordlandsbanen vært kritisk. 

SJ Norge og befolkning, politikere og næringsliv i Nordland krever at Norske tog løser problemet.

Bakgrunn: Venter fortsatt på flere lokomotiv

– Gjør alt vi kan

Selskapet på sin side forsvarer seg med at markedet for diesellokomotiv i Europa er støvsugd.

«Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Tre ganger har vi forsøkt å leie lokomotiv til Nordlandsbanen, uten å få napp. Vi gjør alt vi kan for å finne en løsning, og har ansatte som jobber fulltid med dette.», skriver Kjell-Arthur Abrahamsen, materielldirektør i Norske tog i en e-post.

Vurdert tilfredsstillende

NJF-magasinet har i en e-post-utveksling prøvd å få svar på hvorfor det tilsynelatende er så vanskelig å få leid lokomotiv til Nordlandsbanen.

– Hvorfor begynte dere ikke umiddelbart etter opprettelsen av Norske tog, i 2016, med å se etter lokomotiv? Disse lokene var blant de eldste – og har ingen alternativer i den norske togparken.

«I 2016 var vurderingen at fjerntogene inklusive lokomotivene i Nord fungerte tilfredsstillende og at 5 stk. lokomotiver var nok lokomotiver for drift og vedlikehold. I 2019 var Norske tog ute med en forespørsel om leie av lokomotiver i markedet som ikke det ble levert tilbud på. Etter dette startet prosessen med nye fjerntog for hele landet som skal erstatte eksisterende lokomotiv og vogner.», skriver Abrahamsen.

Offentlig aktør

– Hvis dere har prøvd to ganger tidligere, hvorfor handlet dere ikke raskere da SJ meldte om to ledige lokomotiv i fjor vinter?

«Som offentlig aktør må Norske tog gjennomføre en offentlig anskaffelsesprosess. Da vi utlyste konkurransen, var dessverre ikke lokomotivene SJ hadde fått tilbud om på markedet lenger. Når konkurransen er stoppet, som nå, står vi derimot fritt til å gå direkte til aktører som kan tenkes å ha lokomotiv vi kan leie.», skriver Abrahamsen.

Juridisk vurdering

– Men hvis dere etter det siste anbudet står fritt til å gå direkte på aktører som har lokomotiv, hvorfor kunne dere ikke gjøre det før anbudet? Du skriver at dere i tillegg har hatt to resultatløse anbud siden 2019?

«Det er utført interne og eksterne juridiske vurderinger på om Norske tog kunne gå direkte til leverandører etter den nest siste anbudsprosessen, og disse konkluderte med at det ikke var grunnlag for å gå direkte. Derfor ble arbeidet med den siste anbudsrunden startet i desember 2024. De to lokomotivene som SJ hadde funnet var da utleid til andre. Når det gjelder det siste punktet om å gå direkte i markedet, så følger Norske tog anskaffelsesregelverket for våre anskaffelsesprosjekter i henhold til lover og regler.», skriver Abrahamsen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss