Jernbane
Nordlandsbanen: Venter fortsatt på flere lokomotiv
Ansatte er frustrerte. På toppen av det hele er det en økende bekymring for permitteringer.
Lokomotiv type Di4 ble bygget i 1980 – og kjører fortsatt på Nordlandsbanen.
NSB
morten@lomedia.no
I 1980 ble lokomotivene som går på Nordlandsbanen bygget. Det vil si; når de går
– Jeg synes synd på passasjerene i Nordland som ikke får brukt toget som de pleier, sier Erle Arnesen, hovedtillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i SJ Norge.
For skal du reise med tog på Nordlandsbanen bør du smøre deg med tålmodighet.
Siden november har alle nattogene vært innstilt. Samtidig fikk dagtogene endestasjon i Mo i Rana – med buss for tog videre til Bodø. For SJ har bare to lokomotiv tilgjengelig.
Aktuelt: Bane Nor-sjefen: – Må få arbeidsro
Frykter permitteringer
En av årsakene er at SJ mistet ett av lokomotivene i den tragiske dødsulykken ved Finneidfjord i oktober. Men den viktigste årsaken er gammelt materiell.
For etter nærmere 45 år i drift er behovet for vedlikehold stort. To av SJs fire tilgjengelige lokomotiv er derfor til reparasjon og vedlikehold.
Arnesen, sier situasjonen er krevende både for passasjerer og ansatte.
– Vi som jobber om bord i togene er frustrerte og bekymret for de kommende månedene. Det er uforutsigbart når vi skal jobbe og det er en økende bekymring for at vi vil bli permittert, sier Arnesen.
Hun understreker at det foreløpig ikke er kommet permitteringsvarsel, men påpeker at muligheten har vært nevnt.
– Mange har uforutsigbare arbeidsplaner resten av året. Og det er ingenting som tyder på at det vil endre seg med det første. Norske tog har ikke kommet med noen dato for når flere lokomotiv er på plass. Og det virker heller ikke som om de har det spesielt travelt, sier Arnesen.
Jernbane: Kun to av tre tog var i rute i 2024
Kan ikke kommentere
NJF-magasinet og FriFagbevegelse har spurt Norske tog om de kan si noe om når en avklaring vil komme.
Gunnar Glomlien, innkjøpssjef i Norske tog, svarer i en e-post:
«Som kjent gjennom utlysningen pågår det en anskaffelsesprosess. Vi kan ikke uttale oss nærmere om konkurransen som er pågående.»
Norske Tog AS har allerede bestilt helt nytt materiell til fjerntogstrekningene i Norge. På Nordlandsbanen vil nye tog sannsynligvis ikke bli satt i trafikk før rundt 2030.
Trenger minst fire lokomotiv
Randi Ness, direktør kommunikasjon og myndighetskontakt i SJ Norge, sier selskapet ikke har planer om permitteringer. Situasjonen vil bli bedre i slutten av januar. Da kommer ett av lokomotivene fra verkstedopphold.
– Når vi får tilbake det tredje lokomotivet har vi mulighet til å kjøre full dagsproduksjon mellom Trondheim og Bodø. Men nattogene vil fortsatt være innstilt, sier Ness.
Hun påpeker at fire lokomotiv er et minimum for å holde full produksjon.
SJ håper Norske tog vil kunne levere flere lokomotiv så snart som mulig – senest før turistsesongen i sommer.
– Vi håper vi kan kjøre nattog i sommer. Det er viktig både for oss som selskap og det produktet vi leverer. Dette har vi kommunisert til Norske tog, sier Ness.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.