JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Jernbane

Bane Nor-sjefen: – Må få arbeidsro

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård lover at det vil bli bedre togtider – en eller annen gang. Thor Gjermund Eriksen lover å levere – men krever arbeidsro.
Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier at det vil ta noen år før man klarer å oppnå bedre punktlighet.

Bane Nor-sjef Thor Gjermund Eriksen sier at det vil ta noen år før man klarer å oppnå bedre punktlighet.

Ole Palmstrøm

morten@lomedia.no

– Vi får ikke mer stabil jernbane med å bevilge pengene. Man må gjøre jobben gjennom flere år, sier Thor Gjermund Eriksen, konsernsjef i Bane Nor.

Påstanden kom etter at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård hadde holdt sin årlige jernbanetale.

En ærlig Eriksen tror ikke vi får oppleve en jernbane med få forsinkelser før tidligst om fem år. Fram til da må de som skal gjøre jobben få tid til nettopp det:

– Vi må ha arbeidsro. Det betyr tid til å følge opp vedlikehold, fullføre infrastruktur, sørge for at det ikke blir flere forsinkelser av nye tog, innføre nytt signalsystem og forbedre driften i Bane Nor, sier Eriksen.

Fortsatt forsinkelser

I fjorårets jernbanetale lovet samferdselsminister Nygård at flere tog skulle være i rute i 2024. Der tok han feil – med god margin.

Men det er ingen angrende samferdselsminister.

– Det er ikke noe alternativ å ikke være ambisiøs. Jeg har ikke tenkt til å skrote punktlighetsløftet, sier Nygård.

I årets tale står han ved at flere tog vil komme til å være i rute. Men han sier ikke når det vil skje. Det er mye som tyder på at det vil ta tid.

– Vi kommer selvsagt ikke unna at det vil bli nye forsinkelser og innstillinger, sa Nygård i sin tale til jernbanebransjen i Norge.

Aktuelt: SV vil ha evaluering av jernbanereformen

Rekord i tog og reisende

Tog er et populært, og helt nødvendig, framkomstmiddel. Spesielt rundt de store byene. Aldri har så mange reist med toget, og aldri har det gått så mange tog.

I løpet av de to siste årene har det blitt 60.000 flere persontogavganger.

Antall tog som frakter pendlere og andre reisende på norske skinner har økt med 15 prosent. I 2024 var det fem millioner flere reisende på jernbanen enn i 2023.

Men økningen har sin pris. Flere tog øker slitasjen på skinner, kjøreledninger og sporvekslere. Det førte til flere forsinkelser og innstillinger i fjor enn i 2023.

Vil ha færre tog

De som jobber med vedlikehold på jernbanen sier det nå går så mye tog at enkelte vedlikeholdsoppgaver blir utsatt. Det er nemlig ikke tid til å utføre dem. Flere tar til ordet for færre tog. Blant annet Jernbaneforbundets leder, Torfinn Håverstad, som i et portrettintervju nylig sa:

«Skal de som jobber ute i sporet få tid til å gjøre noe, kan det ikke kjøre flere tog. Det høres feil ut at et jernbaneforbund skal si nei til flere tog, men det må vi.»

Også Eriksen i Bane Nor trekker fram utfordringene med flere tog. Til NJF-magasinet fastslår han at utviklingen i antall tog ikke klan fortsette.

– Det kan i alle fall ikke bli flere tog på jernbanen. Vi må ha folkene våre ut i sporet, sier Eriksen.

NJFs nye leder: Vi må si nei til flere tog

– Ikke noe alternativ

Førre tog er ikke en løsning samferdselsministeren ønsker. Færre avganger er ikke ambisjonen.

– Det er ikke noe svar til de som skal ta toget at nå slutter vi å kjøre tog. Toget skal være med på å løse transportutfordringene. Skal ikke jernbanen være en del av den veksten må folk reise med noe annet. Å flytte dem over til veien er ikke noe alternativt, sier Nygård.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse