Samferdselsministere krever mer samarbeid i jernbanen: – Åpenbart et forbedringspotensial
Ulike fagmiljøer ikke snakker godt nok sammen, og det kan være uklart hvem som egentlig har og hvem som tar ansvar, sa samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i sin første årlige jernbanetale.
Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård kom med et løfte til togpassasjerene og godsnæringen på vegne av hele jernbanesektoren: – Vi lover at flere tog skal være i rute.
Morten Hansen
morten@lomedia.no
Samferdselsministeren hadde samlet det som var av skinnegående ledere da han holdt sin første årlige jernbanetale. Der lovet han at flere tog skal være i rute i inneværende og kommende år.
Og det var en grunn til at det var lederne i jernbanesektoren som satt på tilhørerbenkene.
Noen må snakke sammen
I talen viste han til at evalueringer og gjennomganger har vist et tydelig bilde. Det blir varslet for sent oppover til ledelsen i virksomhetene og også til politisk ledelse i departementet.
Han påpekte at ulike fagmiljøer ikke snakker godt nok sammen, og det kan være uklart hvem som egentlig har og hvem som tar ansvar.
– Det er en utfordring på ledernivå og det er noe vi – og dere – må gjøre noe med, sa Nygård.
– Handler om ledelse
Til FriFagbevegelse understreker samferdselsministeren dette poenget:
– Det er en kultur som må utvikles og det handler om ledelse. Derfor der det viktig for meg å kunne snakke direkte til lederne. Det er behov for å tydeliggjøre forventningene til hva vi skal få til på jernbanen. Det er åpenbart et forbedringspotensial, sier Nygård.
Tydelig politisk styring
Han trekker fram for lite stabilitet rundt driften, for lite punktlighet og for lite samarbeid i sektoren som noen av punktene han krever forbedring på. Med mange aktører i sektoren, alle med egen økonomi og bunnlinje, er det ikke nødvendigvis en enkel oppgave å få alle til å trekke i samme retning.
Nygård mener det er mulig.
– Har man for stramme mål og økonomier på hver enkelt enhet kan man risikere at en får resultater som er greie for enkelte aktører, men som ikke er greie for jernbane som helhet. Det ønsker vi å forbedre og det tror vi kan få til via tydeligere politiske styring. Primæroppgaven for alle aktørene er å få togene til å komme og gå når det skal, understreker Nygård.
Honnør til jernbanefamilien
Han understreker at ikke alt er krisedårlig. Også her viser han til året som gikk. Både ved driftsstansen på Follobanen og brukollapsen ved Ringebu på Dovrebanen mener Nygård at Jernbanedirektoratet tok en tydelig rolle.
– Her vil jeg gi dere i jernbanefamilien honnør for godt samarbeid og koordinering, og god håndtering av situasjonene som oppsto. Dette vil vi ha mer av, sa Nygård i sin tale.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.