Kommentar
«Norwegian er i hardt vær»
Krisen i Norwegian er slett ikke over, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Nå er det selskapet som egenhendig har skapt problemer for seg selv.
kjell.werner@anb.no
Det er nemlig betalt ut 30 millioner kroner i bonuser til ledelsen i Norwegian. Direktørene har fått ekstra bonus for å bringe selskapet over den økonomiske kneika. Tidligere konsernsjef Jacob Schram og tidligere finansdirektør Geir Karlsen har fått 11 millioner kroner i ekstrabonus hver seg. Det nye styret i Norwegian har så sendt Schram på dør og forfremmet Karlsen til konsernsjef.
Problemet med bonusene er først og fremst at den norske staten har hjulpet Norwegian med et kriselån, og her ble det stilt betingelser om at selskapet ikke skulle betale ut verken utbytte eller bonuser. Disse vilkårene gjaldt formelt fram til 26. mai i år.
Denne skaper debatt: 10 millioner i lønn er ikke så mye, dersom lederen gjør en god jobb, mener NHH-professor
Det politiske Norge reagerer forbilledlig kraftig, og næringsminister Iselin Nybø (V) har bedt om en forklaring fra Norwegian. Det hersker nemlig tvil om bonusen er vedtatt før eller etter den aktuelle datoen. Det er også et interessant spørsmål hvorfor regjeringen tillot, og ikke informerte Stortinget om, at det dessverre er åpnet for å gi bonuser etter 26. mai.
Men denne saken dreier seg om langt mer enn det formelt juridiske. Det er uansett forkastelig at Norwegian betaler ut slike bonuser i en tid hvor staten har garantert for lån som har bidratt til at Norwegian beholder hodet over vannet økonomisk. Flere tusen ansatte har mistet jobben og mange Norwegian-ansatte er fortsatt permittert. En konkurs ville ha vært enda mer dramatisk, både for ansatte og for flytilbudet.
Mye lest: Hva er en vanlig lønn i Norge? Dette sier statistikken
Derfor var det fornuftig av politikerne å gi Norwegian, SAS og Widerøe en hjelpende hånd under korona-pandemien. Det hører også med til historien at tusenvis av kunder har tapt økonomisk siden de ikke har fått refundert betalingen for kansellerte Norwegian-turer.
26. mai forlot selskapet konkursbeskyttelsen som et restrukturert selskap. Mye av æren for dette tilskrives Geir Karlsen. Men uten statens kriselångaranti og de nye permanente låneordningene ville det ha gått galt med selskapet.
Nå er det Norwegians manglende forståelse overfor omverdenen som er det interessante. Toppledelsen i flyselskapet har fått ekstrabonus for å gjøre jobben sin. Høye lønninger var altså ikke godt nok. Her måtte det lokkes med bonuser for å unngå konkurs. Politikere og det norske folk kan med rette føle seg lurt, uavhengig av om Norwegian har det juridisk formelle i orden eller ikke.
Krisen i Norwegian er slett ikke over. Pengene renner fortsatt ut. Norwegian er helt avhengig av tillit i markedet, ikke minst blant den jevne flypassasjer. Det er å håpe at det nye styret i Norwegian har bedre bakkekontakt enn det gamle.