JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mye snø gjør søppeltømmingen vanskelig: – Jeg har opplevd både kjeft og trusler

I dag skal André Lygre og makker Filmon Samsom Abraham lirke, dra og løfte sju til åtte tonn søppel gjennom nedsnødde bakgårder og over brøytekanter, som i går og dagen før.
André og Filmon gyver løs på oppgavene, med rygg, skuldre og knær som innsats. Søpla skal med.

André og Filmon gyver løs på oppgavene, med rygg, skuldre og knær som innsats. Søpla skal med.

Werner Juvik

ola.tommeras@fagbladet.no

Gradestokken har passert femten under null da Fagbladet møter André og Filmon i Oslo sentrum tidlig fredag morgen. Det er meldt enda kaldere, men det er ikke kulden som opptar renovatørene. Den klarer de greit å takle.

Vær så snill, gjør konteinerne tilgjengelig, måk dem fram, ber Filmon Samsom Abraham og André Lygre.

Vær så snill, gjør konteinerne tilgjengelig, måk dem fram, ber Filmon Samsom Abraham og André Lygre.

Werner Juvik

André lirker den store renovasjonsbilen gjennom Frogners gater, der brøytekanter, uvanlig store snøhauger og kreativt parkerte biler – mange biler, gjør kjøringen til en oppgave i millimeterprestasjon.

Snart skal de første søppelkonteinere lirkes ut av gårdsrom og bakgårder. De er designet for å trilles, slik at renovatørene skånes fra tunge løft og slitasje. Det kan de glemme nå.

Mye lest: Da Per-Harald fikk høre hva kollegaen tjente, fikk han en ubehagelig overraskelse

Forstår ikke

Vi har bare så vidt startet på dagens rute da en BMW-fører kjører utålmodig opp bak renovasjonsbilen. Han viser ingen tegn til å ville vente.

André lirker tålmodig renovasjonsbilen inn i en trang lukeparkering, selv om det ville vært mer effektivt å la ham vente til konteinerne var tømt. BMW-føreren svarer med å gi gass, spinne irritert forbi og mister nær kontrollen da han fortsetter sladdende på glatta nedover Frøyas gate.

En helt vanlig dag på jobben.

– Det der var ingenting. Jeg har opplevd både kjeft og trusler. Ikke alle forstår hvorfor vi er i veien, sier André. Snart skal andre manøvrer sette en støkk i oss.

Noen konteinere har de måtte la stå, men renovatørene strekker seg langt for å få med avfallet ditt.

Noen konteinere har de måtte la stå, men renovatørene strekker seg langt for å få med avfallet ditt.

Werner Juvik

Sliter på kroppen

– Det er krevende nå, bekrefter André. Han har selv fått kjenne på at feilløft av konteiner ga ryggen en smell i vinter.

– Vi har dessverre en del sykefravær på grunn av belastningsskader, også til vanlig. Det er ekstra tøffe dager for renovatørene nå, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Jørgen Bakke Fredriksen i Renovasjons- og gjenvinningsetaten i Oslo.

– Renovatørene skal prioritere sin egen og andres sikkerhet og ikke tømme der forholdene er for ille, svarer han i en e-post til Fagbladet.

Det er likevel ikke så lett.

Strekker oss langt

– Vi strekker oss langt for å få tømt, sier André Lygre og forklarer:

– Lar vi en konteiner stå igjen, så må vi uansett tilbake enten senere samme dag eller påfølgende dag for å få tømt den. Da blir det til at vi gyver løs på det også når vi ikke burde.

Det har krøpet under 15 minus fredag morgen, men kulda takles greit, forsikrer Filmon.

Det har krøpet under 15 minus fredag morgen, men kulda takles greit, forsikrer Filmon.

Werner Juvik

– Noen er flinke til å måke fram søppelkasser og konteinere, men mange gjør det ikke. Noen steder er bare fortauet måket eller ikke i det hele tatt. Vi har måtte sette igjen noen kasser som har vært helt nedsnødd, men selv da klager folk og forstår ikke hvorfor vi ikke tømte.

Kassene er ekstra tunge etter fridager i jula. Å trille dem kan renovatørene glemme.

Kassene er ekstra tunge etter fridager i jula. Å trille dem kan renovatørene glemme.

Werner Juvik

Litt nære

Vi får igjen snart merke at noen starter den iskalde morgenen med små tidsmarginer og enda mindre forståelse for utfordringene med å kjøre store renovasjonsbiler i boligområdet.

Vi skvetter til. En skygge smøg nettopp i firsprang forbi i mørket, centimeter fra lastebilens høyre front samtidig som André rygger i sving inn i en trang sidevei på Olav Kyrres gate. Det er en mor med et barn, som valgte å ta snarveien foran lastebilfronten framfor å bruke fortauet.

Hun og barnet forsvinner videre refleksfritt inn i mørket.

– Den var litt nære, sier André rolig. Man blir vant med å holde kontroll på alle renovasjonsbilen mange centimeter i denne jobben, og holde hodet kaldt og tålmodigheten høyt.

Håndtaket ut

Måk fram konteinerne. Det er André og Filmons bønn til beboere. Og la konteinerne stå med håndtaket ut.

– Vi har innført rutinen med å plassere konteinerne med håndtaket ut, men det er vanskelig å få forståelse for det. Vi plasserer dem med håndtaket ut etter tømming, men så står dem med håndtaket inn når vi skal hente dem igjen. Folk synes det er så tungvint å få åpnet lokket når håndtaket er ut. Greia er at når vi skal vri opptil 500 tunge konteinere rundt hver dag, så merkes det hardt på skuldre og armer når dagen er omme. I snø er det enda tyngre. Plasseringen har direkte følger for slitasjeskader på renovatørene, forklarer han.

Les også: Dette yrket har lavest forventet levealder

Warning
Annonse
Annonse