JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Stein Inge Stølen ansatt i FriFagbevegelse

En av Norges fremste transportjournalister skal skrive for oss om sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.
Stein Inge Stølen på Fugleåsen, den store døgnhvileplassen for trailere sør for Oslo. Stølen er ansatt som journalist i FriFagbevegelse i en prosjektstilling, og skal skrive om sjåførenes arbeidsforhold for FriFagbevegelse.

Stein Inge Stølen på Fugleåsen, den store døgnhvileplassen for trailere sør for Oslo. Stølen er ansatt som journalist i FriFagbevegelse i en prosjektstilling, og skal skrive om sjåførenes arbeidsforhold for FriFagbevegelse.

Stein Inge Stølen

torgny@lomedia.no

Stein Inge Stølen (født 1984) er ansatt i en prosjektstilling som journalist i FriFagbevegelse. Stølen kommer fra jobben som redaktør i NLF-magasinet, bladet til Norsk lastebileierforbund. Stølen har vakt internasjonal oppsikt for sine avsløringer av forholdene i langtransportbransjen. Så seint som i april i år ble det i Litauen publisert en dokumentar om slavelignende forhold i litauisk transportbransje, hvor Stølen var en av bidragsyterne.

Avslørte transportselskap

Han er også journalisten som har avslørt forholdene i det litauiske selskapet Vlantana. Hans avsløringer er et viktig bidrag til at 52 litauiske sjåfører har saksøkt sin tidligere arbeidsgiver for manglende lønnsutbetalinger.

Les mer: Litauiske lastebilsjåfører saksøker tidligere arbeidsgiver for 16 millioner kroner

Stølen som kommer fra Årdal, har selv erfaring som yrkessjåfør. Fra 2004 til 2010 kjørte han budbil og taxi på Nedre Romerike. Fra 2010 til 2014 jobbet han som frilansjournalist i diverse transport- og motormagasiner, før han ble ansatt som kommunikasjonsrådgiver i NLF. Fra 2018 har han vært redaktør for bladet.

Arbeidstakerperspektiv

– Hva er det som har skjedd siden du nå har begynt i FriFagbevegelse?

– I NLF-magasinet har jeg kommet over mange saker som har et typisk arbeidstakerperspektiv, som det ikke er helt naturlig at NLF-magasinet skriver om, men som er mitt i blinken for FriFagbevegelse. Saker om sosial dumping, arbeidslivskriminalitet og sjåførers arbeidsforhold, sier Stølen.

Han understreker at han i prosjektperioden som varer et halvt år, har kuttet alle bånd til NLF.

Mange vil bli overrasket

– Hvilke forventninger har du?

– Jeg har store forventninger og det skorter ikke på vinklinger, saker å skrive om. Det har vist seg at dører åpner seg, og jeg har fått snakket med mange interessante kilder, sier han.

Stølen har arbeidet i FriFagbevegelse i tre uker, og i dag, siste dag i mai, blir den første saken publisert. Den handler, kanskje ikke overraskende, om Vlantana som sminker seg for å komme tilbake til det norske markedet.

Les saken: 52 underbetalte sjåfører krever millioner i erstatning fra tidligere arbeidsgiver. Nå er selskapet tilbake i Norge under nytt navn.

– Den største utfordringen blir å skrive så enkelt at det blir lett for leserne som ikke har transportbakgrunn, å forstå hva som skjer. Det er mange tekniske begreper som må forenkles.

– Men jeg kan love FriFagbevegelses lesere en ting: De kommer til å bli overraska når de får vite hva som foregår i transportbransjen, sier Stein Inge Stølen.

Mer nytt om folk: Kaia Storvik fra Agenda til Oslo rådhus

Warning
Annonse
Annonse