JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etter Nav-drapet: 25 ansatte ved kontoret har sluttet hittil i år

Men det handler om mer enn den traumatiske hendelsen, ifølge tillitsvalgt og Nav-leder.
For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

For snart to år siden opplevde de ansatte ved Nav Årstad at en kollega ble knivdrept på jobb. Her et bilde fra kontoret i dagene etter drapet.

Torstein Bøe / NTB

simen@lomedia.no

Det er Bergensavisen (BA) som har kartlagt hvor mange ansatte som har sagt opp ved de ulike Nav-kontorene i Bergen siden nyttår.

Klart flest, 25 ansatte, har sluttet ved Nav Årstad. Nest flest har sluttet ved Nav Bergenhus, der ni ansatte har levert inn sin oppsigelse.

Nav Årstad er kontoret der ansatt Marianne Amundsen ble drept for to år siden.

– Ingen av de ansatte har oppgitt drapet i 2021 som oppsigelsesgrunn, men flere har sagt at dette har vært medvirkende til at de nå ønsker andre arbeidsoppgaver, sier enhetsleder Marith Hauglid Hildal ved Nav Årstad til BA.

Til Fontene sier Hildal at få har sluttet ved kontoret de siste årene, men at mange har sluttet i år. Hun forteller at hun har hatt tett dialog med de ansatte som har sagt opp.

– Noen har hatt behov for samholdet vi har hatt på jobben etter drapet. Det har vært viktig for mange å jobbe seg tilbake, å ta jobben tilbake, men nå føler de seg klare for å prøve noe nytt.

Vil ikke kalle det krise

Renathe Øen, hovedtillitsvalgt i FO i Bergen kommune, bekrefter at årsakene til at folk slutter er veldig sammensatte.

Noen har sluttet fordi de har fått tilbud om spennende jobber andre steder, andre kjenner at arbeidsbelastningen er for stor.

– Så kan det være ansatte som slutter fordi de ikke mestrer jobben, for det er sånn at ikke alle mestrer å jobbe i Nav, sier Øen.

Selv om 25 ansatte har sluttet siden nyttår vil hun ikke kalle det krise.

– Det er et bevisst valg av ord, ikke et ønske om å bagatellisere. Vårt mandat nå er å gå i dialog med arbeidsgiver og finne tiltak som kan redusere flukten fra Nav, det er det viktigste nå.

Nye tall: Tre av fire unge på Nav-ordning har psykiske lidelser

Tillitsvalgt Renathe Øen vil spille inn kravet om økt bemanning, men skryter samtidig av måten arbeidsgiver ivaretar de ansatte på. 

Tillitsvalgt Renathe Øen vil spille inn kravet om økt bemanning, men skryter samtidig av måten arbeidsgiver ivaretar de ansatte på. 

Hanna Skotheim

Høyt sykefravær

– Men er det ikke et problem at så mange slutter?

– Jo, det er det. Vi mener belastningen for de ansatte er for stor. Det er mange saker og komplekse saker. De ansatte har også vært gjennom et traume. Da tar det tid for en organisasjon å komme seg til hektene igjen, sier Øen.

Hun mener et viktig tiltak er å øke bemanningen.

– Det kan være enkelt for meg som tillitsvalgt å si, men det kan være løsningen – i hvert fall i en periode der det er høy turnover og høyt sykefravær, sier Øen.

Sykere brukere

Av de 25 som har sluttet, jobbet 20 i kommunalt Nav. Halvparten av disse var fast ansatt. Resten var enten i permisjon for å jobbe andre steder i kommunen, eller ansatt i vikariater ved Nav-kontoret, ifølge Nav-leder Marith Hauglid Hildal.

Hun erkjenner at hun er bekymret over at så mange har sluttet så langt i år.

– Er du enig i at belastningen for de ansatte er for høy?

– Det er klart at belastningen kan være høy, også med tanke på det de ansatte ved Nav Årstad har vært gjennom, men på generelt grunnlag vil jeg si at belastningen er stor på alle Nav-kontor, sier Hildal.

– Er du enig i at bemanningen må økes?

– Det har vært et spesielt år, med mye oppfølging av flyktninger, som har kommet raskt over til Nav. Dessuten har brukergruppa blitt en helt annen etter samhandlingsreformen. De som kommer hit er mye sykere, og det gjør at det større behov for flere ansatte. Det tenker jeg det er generelt i Nav.

Mye lest: Nav skriver vedtak det er helt umulig å forstå, mener AAP-lederen

Preges fortsatt av drapet

Det er snart to år siden kollegene ble vitne til at kollegaen ble knivdrept på jobb.

Renathe Øen forteller at minst to ansatte sluttet like etter på grunn av hendelsen. Ansatte på Nav Årstad er fortsatt i sorg, ifølge Øen.

– Den hendelsen vil alltid være med de ansatte. Det er fortsatt en sorg og et sjokk, etter å ha mistet en nær kollega på den måte. Men det jobbes veldig godt med HMS.

Mannen som ble dømt for drapet på Marianne Amundsen, anket dommen. Saken kommer opp på nytt i august i år.

– Saken henger fortsatt over de ansatte. Det krever en tilstedeværende ledelse, og at de ansatte blir sett, hørt og forstått.

– Har de ansatte fått tilbake tryggheten på jobb?

– Mitt inntrykk etter å ha snakket med tillitsvalgte på Nav Årstad, er at folk er trygge på jobb. Men det kan selvsagt være enkeltpersoner som er utrygge, vi er veldig forskjellige.

Nav-leder Marith Hauglid Hildal forteller at det blir tøft for de ansatte å gå gjennom en ny rettssak. Alt settes på vent.

– For oss som arbeidsgiver er det viktig at ansatte finner en balanse, slik at de ikke tenker for mye på saken. Det er veldig individuelt hvilke behov de ansatte har, men vi møter de ansatte på det de trenger, forteller hun.

Mye delt: Flere kvinner fengsles etter selvmordsforsøk. Bak murene blir det bare verre

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for helse- og sosialarbeidere.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse