JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
- Forslaget betyr et ytterligere skritt i retning av at nasjonale myndigheter gir fra seg kontroll over samferdselspolitikken til EU. Det vil føre til større press på allerede pressa lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier forbundssekretær Peter Hansen i NTF.

- Forslaget betyr et ytterligere skritt i retning av at nasjonale myndigheter gir fra seg kontroll over samferdselspolitikken til EU. Det vil føre til større press på allerede pressa lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene, sier forbundssekretær Peter Hansen i NTF.

Roy Ervin Solstad

Bussjåførene frykter EU-forslag kan gi flere utenlandske selskaper på norske veier – og lavere lønn

Transportarbeiderforbundet mener det i verste fall kan bety full liberalisering av store deler av kollektivtransporten med buss.



14.02.2018
10:50
14.02.2018 10:50

res@lomedia.no

EU mener busstransport mellom byer ikke har hatt en vekst som kan sammenlignes med andre transportmidler. Derfor på senhøsten sendt ut et forslag som skal bidra til den ønskede økningen.

De viktigste punktene i forslaget er:

• Kabotasjekjøring (det vil si innenlands kjøring med utenlandsk operatør) blir tillatt uten at det stilles krav om at det skal skje som et ledd i en rute til eller fra et annet land.

• Det blir fritt fram å etablere kommersielle ruter på over 100 km i luftlinje, også for utenlandske selskap.

• Tilsvarende ruter under 100 km i luftlinje kan kun avslås dersom det er fare for den økonomiske balansen for en allerede eksisterende rute på offentlig anbud.

• Ekspressruter skal regnes som rutekjøring.

• Alle ruteselskaper skal kunne få tilgang til alle bussterminaler.

• Det skal opprettes et tilsynsorgan som skal være uavhengig av andre offentlige myndigheter som skal avgjøre om det der er fare for økonomien til en allerede eksisterende rute. Organet skal også være klageinstans dersom selskap ikke får tilgang til bussterminaler.

Bjørnar og Aleksander tapar 29.000 kroner årleg på regjeringas nye diettskatt

Disse forslagene mener EU skal gi en økning i busstransporten mellom byer på elleve prosent fram mot 2030. Det forventes også at bussene vil øke sin markedsandel med nesten ett prosentpoeng innen utgangen av den samme perioden. EU anslår at dette også vil bety 85.000 nye jobber i de 28 EU- og EØS-landene.

Kaller forslag dramatisk

Tross analysen som tilsier både flere jobber og mer transport med buss, er Transportarbeiderforbundet ikke overvettes begeistret for forslagene. Peter Hansen, forbundssekretær i NTF og med ansvar for bussbransjen, forteller at NTF mener forslaget er dramatisk, men at man er usikre på hva en del av forslagene innebærer.

– Det sies at endringen i kabotasjeregelverket for rutekjøring skal gjelde all rutekjøring. Vi tolker dette som at utenlandske selskaper med utenlandske sjåfører vil kunne drive rutekjøring i og rundt byene, i tillegg til turbusskjøringen som det allerede er åpning for. Vi har derfor sendt brev til departementet for å spørre om de er enig i vår tolkning og hvilke konsekvenser de ser for seg, men har ikke fått noe svar ennå, sier Hansen.

Frp forsvarer 131 milliarder i bompenger

Felles nordisk holdning

Mens NHO Transport har vært positive til et eget uavhengig tilsynsorgan, er NTF skeptisk.

– Hvis man først sitter med et EU-regelverk som noen skal påse at blir ettefulgt, så er frykten at man mister politisk påvirkning på hva slags kollektivtransport man vil ha med buss, påpeker Hansen.

Derfor jobbes det nå med å fremme en felles nordisk holdning til EU-forslaget som man ønsker å ta opp i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen.

– Det er gjennom ETF vi har størst mulighet til å påvirke EU, understreker han.

Gir fra seg nasjonal kontroll

Hvis EU skulle vedta nye regler i tråd med forslaget som er sendt ut, er Hansen klar på hva som må gjøres i Norge.

– Hovedårsaken til vår skepsis er jo at vi mener forslaget vil føre til et større press på allerede pressa lønns- og arbeidsvilkår for bussjåfører. Dette er et ytterligere skritt i retning av at nasjonale myndigheter gir fra seg kontroll over samferdselspolitikken til EU. Det ville være fullt mulig for Norge å legge til rette for økt bruk av buss om man ønsker dette for eksempel gjennom bedring av infrastruktur. Dersom det blir fritt fram for utenlandske kjøretøy med utenlandske sjåfører vil det bli en urimelig konkurransevridning. Det vil også kunne få store konsekvenser for beredskapskapasiteten av norske busser. Derfor vil vårt krav være at Norge legger ned veto mot å innføre de endringene her i landet, sier forbundssekretæren.

Tema på bransjekonferanse

Ambisjonen til EU er å få de nye reglene på plass allerede før sommeren. Det tror Hansen blir for tidlig.

– Da vi snakket med samferdselsdepartementet virket det som de ikke hadde noen tro på at det ville gå så raskt, sier han.

Forbundet skal for øvrig behandle temaet på sin bransjekonferanse i begynnelsen av mars.

– Dette kommer rett i forkant av tariffoppgjøret, og vi skal også ha en bred diskusjon om den teknologiske utviklingen og fremtiden for bussjåførene med introduksjonen av selvkjørende busser. Dette temaet kommer på toppen av det, sier Peter Hansen i NTF.

Les den rørende hyllesten av en bussjåfør: «En mann med godt humør er død»

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
14.02.2018
10:50
14.02.2018 10:50



Mest lest

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

ELENDIG BEHANDLING: Tommy Storeide Vangen har jobba i varehandelen i mange år.

Erlend Angelo

Tommy jobba seg i senk og ble sykmeldt: – Jeg har aldri blitt så dårlig behandla som av Coop

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Barbro Major er regiontillitsvalgt for Fellesforbundet i region Buskerud, og har snakket mye med medlemmene i året som har gått.

Privat

– Dette er helt jævlig. Det er kolleger som jeg har jobbet sammen med i ti år. Hva kan jeg si?

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Charlotte Rødland Kristiansen er 22 år og må betale alle utgifter til tannlege selv. SV vil at det skal bli gratis.

Aslak Bodahl

Charlotte (22) får ikke fikset tennene fordi det er for dyrt: – Ekstremt frustrerende

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

KRISE: Valgforsker Johannes Bergh mener Jonas Gahr Støre og Arbeiderpartiet har kommet helt i skyggen av Senterpartiets sentraliseringskritikk.

Jan-Erik Østlie

Bunnotering for Ap: – Utrolig hvordan partiet sliter, sier valgforsker

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

SEKSUELL TRAKASSERING: Den eine kunden klapsa kvinna på rumpa då dei møttest på butikken, etter å ha fått beskjed av både kvinna og arbeidsgivaren hennar om at han skulla halde seg unna.

Colourbox

Kvinneleg mekanikar fekk to kundar dømt for tafsing, kiling og klaps: – Dommen har sett ein standard

Folketrygda

Illustrasjon

Illustrasjon

Anna Granqvist

To pensjonistforeninger sier nei til stort løft i minstepensjonen, hvis det betyr mindre pensjon til andre grupper

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Innsatsleder Kenneth Wangen er en av de flere tusen menn og kvinner som har jobbet med søk og redning i Gjerdrum. Bildet er tatt ved en annen anledning.

Werner Juvik

Redningsmannskapet i Gjerdrum var i konstant fare. Her er innsatslederens historie

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Kantinekokken Monica Karlsen Moseby har vært permittert helt siden mars i fjor, og har søkt flere andre jobber uten å få napp. Hun er glad for at regjeringa nå vil forlenge permitteringsperioden. Samtidig sier hun: – Jeg forstår ikke hvorfor de ikke bare kan si at ordningene varer så lenge pandemien varer. Det er så usikkert for oss og for bedriftene, sier Moseby, som er medlem i Fellesforbundet.

Privat

Monica har snart vært permittert ett år: – Det er tøft. Bare å stå opp og vite at ingen har behov for deg

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Mari Falck forteller at faren Morten alltid har vært en positivt innstilt person med et usedvanlig godt humør. Han ble veldig deprimert etter nedstengingen og følte seg innesperret.

Privat

Mari fikk besøke sin dødssyke far kun én gang i uka. Da kokte det over for overlegen

Kommentar:

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Stats,inister Erna Solberg måtte innse at opposisjonen var i ferd med å overkjøre regjeringen.

Leif Martin Kirknes

«Takket være firerbanden har regjeringen blitt presset fra skanse til skanse»

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Harald Eia er sosiolog, komiker, programleder og forfatter.

Ida Bing

Harald Eia kurser Ap om Ulikhets-Norge. Her er hans advarsel

Illustrasjon

Illustrasjon

Håvard Sæbø

Rekordhøy arbeidsledighet i Lofoten – henter inn tusener av sesongarbeidere

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Vi mener ei regjering med Ap, SV og Sp, med Jonas Gahr Støre som statsminister, er best i stand til å styre landet, sier Mett Nord og resten av Fagforbundets forbundsstyre.

Jan-Erik Østlie

Mette Nord rykker ut etter utspill fra fylkesleder: – Støre er Fagforbundets foretrukne statsministerkandidat

Pernille Bügel fikk omsider sikret seg en jobb etter utallige forsøk.

Pernille Bügel fikk omsider sikret seg en jobb etter utallige forsøk.

privat

Nyutdannede Pernille (31) søkte 93 jobber før hun fikk vikariat og flyttet nordover

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

I en ny anbudsrunde kan alle flyselskap i EU/EØS søke på rutene. Derfor er det lagt inn svært tydelige krav til tilbyderne.

Leif Martin Kirknes

Kravene som kan utelukke Wizz Air fra å delta i konkurransen om norske ruter

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jonas Gahr Støre. Arkivfoto

Jan-Erik Østlie

– Skal regjeringen komme etter med enda nye innrømmelser, bør det være å gi feriepenger på dagpenger

Martin Håndlykken

Nå får Jonathan beholde dagpengene fram til sommeren

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

I en intern LO-måling fra desember som TV 2 har fått tilgang til, får Ap og Jonas Gahr Støre 31,4 prosent oppslutning.

Jan-Erik Østlie

Kun tre av ti LO-medlemmer vil stemme Ap, viser intern måling

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

537 ansatte ved sju Tine-meierier kan bli tatt ut i streik fra lørdag.

Jan-Erik Østlie

Over 500 ansatte i Tine kan bli tatt ut i streik

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Bjørnar Moxnes mener svekkelsen av lønns- og arbeidsvilkårene til togrenholderne er ønsket politikk fra regjeringens side.

Jan-Erik Østlie

Togrenholdere kjemper for å beholde lønna: – Stjerneeksempel på borgerlig politikk, mener Moxnes


Flere saker