Også danske sjøfolk grøsser over tanken på norsk utflagging
Det danske sjøfartsforbundet frykter norsk utflagging like mye som sine norske kolleger, fordi de danske rederiene kan komme til å følge etter.
John Ibsen besøker Norsk Sjømannsforbunds landsmøte.
Tri Nguyen Dinh
helge@lomedia.no
– Hvis Norge tillater utflagging og Color Line benytter seg av dette, får det selvsagt konsekvenser for danske sjøfolk. Da vil jo både Fjord Line og DFDS gjøre det samme. Og det ender med at vi bytter ut danske sjøfolk med filipinske, sier John Ibsen til FriFagbevegelse.no.
Han er opprinnelig advokat, men nå arbeider han som sekretariatsjef for det danske sjøfartsforbundet. Han er blant de utenlandske gjestene på landsmøte til Norsk Sjømannsforbund i Bergen.
– I virkeligheten er dette et problem for alle landene i Østersjøen fordi også polske, balitiske og andre sjøfolk risikerer å måtte konkurrere med indiske eller filippinske lønninger, legger han til.
Sosialdemokraten og den tidligere danske transportministeren Magnus Heunicke har også gått ut mot utflaggingen i danske medier.
• Regjeringen setter tusenvis av arbeidsplasser i sjøfarten i fare, mener tillitsvalgt i Color Line
Race to the bottom
– Dette er virkelig startskuddet til et «race to the bottom» hvor statskassen i de enkelte land må konkurrere om laveste fellesnevner, mener Ibsen.
Han er derfor enig med sine norske kollegaer: Å åpne for utflagging i Norge er det samme som å ofre norske sjøfolk for å gi selskapene mulighet til å bruke billig utenlandsk arbeidskraft.
– Det er ikke bare arbeidsplassen til 700 norske sjøfolk som står på spill i denne saken. Hvis regjeringen fullfører utflaggingen får det konsekvenser for tusenvis av arbeidsplasser i hele Nord-Europa. Denne idiotien kan ikke få lov til å seire, uttalte hovedtillitsvalgt i Collor Line, Ronny Øksnes til Frifagbevegelse.no på landsmøtets første dag, mandag.
DFDS har også gått ut og advart mot at den norske regjeringen åpner for at Color Line får flagge om til Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS).
– Det vil påvirke konkurransesituasjonen i Norden og forandre arbeidsmarkedet, har direktør i DFDS, Henrik Holck uttalt.
– Om Color Line får mulighet til å ansette sjøfolk på lavere lønninger enn det som er tillatt i det danske registeret vil vi bli nødt til å se på vår politikk, la han til.
– Å gi et enkelt rederi særegne fordeler vil påvirke konkurransesituasjonen. Dette lukter statsstøtte, fortsatte han.
Problemet for danskene er at det får samme konsekvens i Danmark.
Rammer 700
Color Line har i flere år truet med å flagge ut av Norge dersom de ikke får anledning til å flagge skipene over fra det norske skipsregisteret (NOR) til NIS.
Leder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund regner med at om lag 700 av de ansatte om bord på skipene M/S Color Fantasy og M/S Color Magic, som trafikkerer strekningen Oslo - Kiel vil miste jobben hvis regjeringen gjør alvor av trusselen om utflagging.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.