JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Oslo havn får internasjonalt verstingstempel

Havna i hovedstaden blir trolig én av to havner på verdensbasis med status som havn som angriper arbeidstakeres rettigheter. – Jeg er skremt, sier leder for havnearbeiderne.
- Lederen for havnestyret vil tydeligvis vente med å følge ILO 137, til tross for at byrådet har sagt at den konvensjonen skal følges, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening

- Lederen for havnestyret vil tydeligvis vente med å følge ILO 137, til tross for at byrådet har sagt at den konvensjonen skal følges, sier Roar Langaard, leder i Oslo Bryggearbeideres Forening

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det var i juni at Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonen, ITF, sin seksjon for havnearbeidere og sjøfolk, ga ITFs koordinasjonskomite i Norge mandat til å erklære Oslo Havn for bekvemmelighetshavn, gjerne forkortet POC etter "Port of Convenience". En slik erklæring kan gis havner som angriper arbeidtakeres rettigheter og driver fagforeningsknusing. Til nå er det kun havna på Barrow Island på nordøstkysten av Australia som er stemplet som bekvemmelighetshavn.

Truer med å heise sjørøverflagg i Oslo havn

Innstiller på POC-erklæring

I Oslo har havnearbeiderne lenge ment at Oslo Havn har vært kvalifisert for en slik status, og på møtet i Cape Town i juni, ga ITF internasjonalt sin tilslutning til at den erklæringen kan gjøres av de norske fagforeningene.

Mandag 16. oktober møtes koordinasjonskomiteen. Der står Oslo Havn og erklæring om bekvemmelighetshavn på sakslista. I sin redegjørelse av saken har Transportarbeiderforbundet innstilt på at koordinasjonskomiteen skal erklære Oslo Havn for bekvemmelighetshavn.

NTF peker blant annet på at det senest forrige uke ble benyttet skipsmannskap til å losse et skip i Oslo Havn, i strid med både ILO-konvensjonen som gir havnearbeiderne fortrinnsrett til dette arbeidet, og ITF-klausuler som skal hindre at sjøfolk tar jobben til havnearbeiderne.

Hvis det ikke skjer noe nytt de få dagene som gjenstår før koordinasjonskomiteen møtes på mandag, kommer koordinasjonskomiteen høyst sannsynlig til å fatte et slikt vedtak. Der sitter i tillegg til NTF, Sjømannsforbundet, Sjøoffisersforbundet, Maskinistforbundet og IndustriEnergi.

– Dersom det ikke skjer markant endring eller kommer opp noe nytt før mandag er NSF innstillt på å følge innstillinga fra NTF, skriver leder i Sjømannsforbundet, Johnny Hansen til Transportarbeideren onsdag ettermiddag.

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

– Skal ikke bryte klausul

Transportarbeideren har forsøkt å få svar fra både styreleder i Oslo Havn, Roger Schjerva og ansvarlig byråd, Geir Lippestad fra Arbeiderpartiet, men Lippestad som uttalte i en egen pressemelding da NTF og NHO ble enige om en ny havnetariffavtale, har ikke vist seg like snakkesalig når det kommer spørsmål om sosial dumping og brudd på internasjonale regler på havna. Nå overlater han i stedet til styrelederen å svare.

Han skriver i en epost til Transportarbeideren at det vil være sosial dumping dersom sjøfolk bidrar til godshåndteringen på båtene, uten at dette foreligger avtale med sjømannsorganisasjonene om dette.

– I tråd med Bystyrets pressemelding forventer vi at rederiene ikke bruker sjøfolk til laste- og lossearbeid. Hvis det skjer sosial dumping, vil Oslo Havn anmelde saken til Sjøfartsdirektoratet, som er rette tilsynshaver. I likhet med havnedirektøren og Oslo kommune forventer jeg at alle aktører følger opp og bidrar til å bekjempe sosial dumping. Jeg har tillit til at Sjøfartsdirektoratet utøver sanksjoner hvis nødvendig. Jeg er også glad for at Oslo kommunes øverste politiske ledelse nå har innkalt alle selskapene i havna for å klargjøre sine forventninger til at alle aktører motvirker sosial dumping, skriver han.

Innfører ikke ILO 137 alene

Schjerva avviser imidlertid at Oslo Havn vil følge ILO 137 på selvstendig grunnlag. Det begrunner han med at tariffpartene NHO og NTF har unnlatt å behandle ILO-konvensjonen i den nye tariffavtalen på havnene, og bedt departementet hvordan ILO-konvensjonen skal praktiseres og implementeres.

– Havnestyret vedtok 15. juni at Oslo Havn KF skal følge ILO 137, og både styret og havnedirektøren er opptatt av at ILO 137 følges, men selv ikke NTF og NHO LT har vært enige om hvorvidt det i det hele tatt eksisterer registrerte havnearbeidere i Oslo. Dette punktet må avklares. Ansvaret for denne saken ligger hos myndighetene. Oslo Havn KF har ingen tilsyns- eller myndighetsrolle, påpeker Schjerva.

Ett skritt nærmere bekvemmelighetshavn i Oslo

– Totalt urimelig

Han er ikke glad for at havna kan bli erklært som bekvemmelighetshavn allerede på mandag.

– Når Oslo Havn KF og Oslo kommune bruker alle virkemidler vi rår over for å kunne motvirke sosial dumping mener jeg det ville vært totalt urimelig å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn. Når det spesielt gjelder fortrinnsretten til arbeid for registrerte havnearbeidere i et felleskontor eid av partene, er denne retten tapt på grunn av begivenheter utenfor havnestyret og havnedirektørens kontroll. Vi er åpen for fortsatt dialog og samarbeid om å bekjempe sosial dumping med alle arbeidstakerorganisasjoner, avslutter Roger Schjerva, styreleder i Oslo Havn KF.

– Skremt

Roar Langaard, leder for Oslo Bryggearbeideres Forening, er langt fra fornøyd med svarene fra Schjerva.

– Byråden har sagt at ILO 137 skal følges, men det vil tydeligvis ikke Schjerva før departementet har bestemt seg. Inntil en ny defenisjon av hvem som er registrerte havnearbeidere fra departementet foreligger, så gjelder den som ble fornyet i 2015. Nå må snart Oslo Havn lære seg å lese og følge inngåtte avtaler. Jeg kan ta på meg å gi ham voksenopplæring, sier Langaard.

Han bare ler av at Schjerva mener at havna og kommunen bruker alle virkemidler de rår over for å motvirke sosial dumping.

– I tillegg legger de ansvaret på rederiene for at ikke sjøfolk skal benyttes, men det er ikke rederiene som bestiller folk til lossing og lasting. Jeg blir skremt av det Schjerva sier, tordner Roar Langaard.

Havnestyret med nye vedtak mot sosial dumping

- Når Oslo Havn KF og Oslo kommune bruker alle virkemidler vi rår over for å kunne motvirke sosial dumping mener jeg det ville vært totalt urimelig å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn, sier styreleder i Oslo Havn KF, Roger Schjerva.

- Når Oslo Havn KF og Oslo kommune bruker alle virkemidler vi rår over for å kunne motvirke sosial dumping mener jeg det ville vært totalt urimelig å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn, sier styreleder i Oslo Havn KF, Roger Schjerva.

Leif Martin Kirknes

Annonse
Annonse