JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Bekvemmelighetshavn

Ett skritt nærmere bekvemmelighetshavn i Oslo

ITF ga Transportarbeiderforbundet og sjømannsorganisasjonene fullmakt til å foreta erklæringen av Oslo Havn som bekvemmelighetshavn.
NTF og Sjømannsorgansiasjonene har bedt om møte med politikerne i Oslo neste uke for å diskutere den sosiale dumpingen på Oslo havn. Det møtet, samt utfallet av havnestyretmøtet på torsdag, kan bli avgjørende for om ITF erklærer Oslo Havn som bekvemmelighetshavn.

NTF og Sjømannsorgansiasjonene har bedt om møte med politikerne i Oslo neste uke for å diskutere den sosiale dumpingen på Oslo havn. Det møtet, samt utfallet av havnestyretmøtet på torsdag, kan bli avgjørende for om ITF erklærer Oslo Havn som bekvemmelighetshavn.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Det betyr at de som kjemper for at lossing og lasting av gods skal gjøres av registrerte havnearbeidere og ikke sjøfolk i Oslo Havn, har fått enda et pressmiddel mot Oslo Havn og politikerne i Oslo. En erklæring av Oslo Havn som bekvemmelighetshavn fordi det foregår sosial dumping på havna, kan nemlig bety at store cruiserederier velger vil fjerne Oslo som besøkshavn. Det kan bety store inntektstap for Oslo og Oslo Havn som trolig vil ha rundt 100 cruiseanløp bare denne sesongen.

Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse

– Reell fare for færre anløp

Det har ikke lykkes Transportarbeideren å få tallene fra Oslo, men i Bergen som har omtrent tre ganger så mange cruiseanløp, beregnes de totale inntektene til over en halv milliard kroner. Bruker man tilsvarende anslag for Oslo, kan det bety mellom 150 til 200 millioner kroner i tapte inntekter for Oslo Havn og næringslivet i hovedstaden. Vel og merke dersom cruiserederiene kansellerer anløp i Oslo.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Transportarbeiderforbundet avviser at dette er en tom trussel.

– Hvis vi ikke kommer fram til en løsning med politikerne og havnemyndighetene i Oslo, vil ITFs koordineringskomite i Norge erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn. Da vil ITF gå ut world wide med denne erklæringen. En slik erklæring vil si at det blir stilt spørsmålstegn ved hvordan havna i Oslo driftes, ikke bare med tanke på sosial dumping, men også hvordan sikkerheten ivaretas, sier han.

Nettopp det at det vil bli stilt spørsmål ved sikkerheten i havna, er det mest alvorlige.

– Det er bare å vise til hva som skjedde i Fredrikstad. Der hadde et av cruiserederiene planlagt sju anløp fra og med 2018, men da det dukket opp en avisartikkel om at det hadde vært rekruttering til IS fra Fredrikstad, kansellerte rederiet planene. Så ja, manglende sikkerhet kan få innvirkning på cruisetrafikken, understreker Fenn Samuelsen.

Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren

Følg Transportarbeideren på Facebook

Må innse alvoret

Han håper imidlertid at ITF slipper å foreta en slik erklæring.

– Jeg håper dette vil få politikerne til å forstå at vi har dokumentasjon på at det drives sosial dumping, og at havna må følge det regelverket som ligger der. Oslo Havn må ta til seg at dette er alvorlig, og at trusselen om å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn er seriøst ment fra NTF og ITF sin side. Vi har bedt om et møte med Raymond Johansen til uka, og Oslo Havn skal ha styremøte på torsdag. Da er denne fullmakten akkurat det vi trenger for at politikerne i Oslo med Raymond Johansen på toppen, skal ta til seg alvoret i saken, poengterer han, og legger til at den internasjonale støtten ITF er helt avgjørende.

– Her ser vi viktigheten av å delta i internasjonalt arbeid sammen med organisasjoner som ITF. For et bittelite forbund som Transportarbeiderforbundet er dette essensielt for å få den støtten vi trenger, sier han.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, var strålende fornøyd med at ITFs Fair Practice Committee ga ITFs koordinasjonskomite mandat til å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn om det ikke kommer en løsning med havna og politikerne i Oslo.

Terje Fenn Samuelsen, 1. nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, var strålende fornøyd med at ITFs Fair Practice Committee ga ITFs koordinasjonskomite mandat til å erklære Oslo Havn som bekvemmelighetshavn om det ikke kommer en løsning med havna og politikerne i Oslo.

Roy Ervin Solstad

To forbund krever at byrådsleder Raymond Johansen svarer om Oslo havn

Nyvalgt ETF-president: – Kampen mot sosial dumping er viktigst

– Sikring av last er havnearbeidernes jobb

Annonse
Annonse