Bekvemmelighetshavn
Oslo Havn blir diskusjonstema på ITF-konferanse
Neste uke møtes sjøfolk og havnearbeidere fra hele verden i Cape Town. Transportarbeiderforbundet har allerede varslet at spørsmålet om å erklære Oslo til bekvemmelighetshavn vil bli tatt opp.
Prosessen mot å få Oslo Havn erklært som bekvemmelighetshavn fortsetter på en ITF-konferanse i Cape Town neste uke.
Roy Ervin Solstad
res@lomedia.no
På en Den Internasjonale Transportarbeiderføderasjonens, ITF, sin kongress i Durban i 2006 ble det vedtatt en kampanje mot bekvemmelighetshavner, POC, (Ports of Convenience), tilsvarende den man har kjørt til sjøs i flere tiår mot skip som seiler under bekvemmelighetsflagg.
• Havnearbeidere anklager Oslo Havn for sosial dumping
Målet med POC-kampanjen er å rett skytset mot havner som driver sosial dumping og ikke retter seg etter de lønns- og arbeidsvilkår som gjelder. Enn så lenge er det svært få havner som har blitt erklært POC, men både Transportarbeiderforbundet, og ikke minst havnearbeiderne i Oslo, mener at de mange bruddene på havnearbeidernes ILO-konvensjon, og ikke minst flere og flere rapporter om bruk av sjøfolk til lossin og lasting i strid med ITFs regelverk, gjør at Oslo Havn burde få POC-stempelet på seg. I hvert fall om ikke situasjonen bedres.
Den er allerede ITF kjent med, men nå tas prosessen enda et hakk videre. Neste uke samles nemlig havnearbeidere og sjøfolk fra hele verden i Cape Town i Sør-Afrika til en fast konferanse som avholdes hvert fjerde år.
• Få ukentlig nyhetsbrev fra Transportarbeideren
Fra Transportarbeiderforbundet reiser 1. nestleder Terje Fenn Samuelsen, og han legger ikke skjul på at han vil diskutere POC og Oslo Havn på konferansen.
– Konferansen er viktig for å oppsummere det som har skjedd på den maritime siden de siste fire årene, og for å legge føringer på det som skal komme de neste fire årene. For oss er det spesielt viktig det som skjer med POC-kampanjen, og vi kommer til å ta opp spørsmålet om Oslo som POC-havn, og hvordan vi videre skal gripe an dette, sier Fenn Samuelsen.
Han mener at forbundet nå sitter på så tung dokumentasjon på bruddene i Oslo Havn, at prosessen mot en POC-erklæring vil fortsette også etter konferansen i Sør-Afrika.
– Dette er en svært alvorlig sak, og det vil ikke være bra om et av verdens rikeste land kommer opp i en slik situasjon. POC-kampanjen ble jo startet med tanke på situasjonen i land i den tredje verden, påpeker han.
At det finnes topper i ITF-systemet som kjenner både POC-kampanjen og Norge godt, er heller ingen ulempe.
– Vi har allerede tatt dette opp i møter med ITF i London, og vi har selvsagt en fordel med en ITF-president som har kjempet mot POC-havner hjemme i Australia, og en maritim koordinator i ITF som har vært forbundsleder i Sjømannsforbundet. Det betyr at det blir en kortere vei til forhandlingsbordet, enn om situasjonen hadde vært ukjent for dem.
Selv om ballen nå har begynt å rulle, bekrefter imidlertid NTF-nestlederen at det ikke er for sent å avverge en POC-status for havna i Norges hovedstad.
Han legger til at NTF er i dialog med havnemyndighetene i Oslo. Oslo Havn har bedt om uttalelser fra NTF, NHO og Sjømannsforbundet om situasjonen på Oslo Havn, som skal behandles på et havnestyremøte midt i juni.
– I resten av landet finner vi stort sett løsninger, men den politiske viljen i Oslo er overraskende nok ikke til stede, til tross for alt de lovte og sa før valget for snart to år siden. Det er meget skuffende, men det er ikke for sent å endre kurs. Da bør imidlertid den berømte fingeren beveges litte grann, sier Terje Fenn Samuelsen.
Det er ventet at også framtidens tariffavtaler for sjøfolk og dens innvirkning på havnearbeidernes status vil bli diskutert på konferansen i Cape Town. Det er også ventet diskusjon omkring automatisert havnedrift, og Fenn Samuelsen utelukker heller ikke at Holship-saken kommer opp.
– Da vil det gjelde menneskerettighetsdomstolens mulige behandling av Holship-saken, avslutter Terje Fenn Samuelsen.
Transportarbeideren vil dekke hele konferansen i Cape Town.