JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Sjøfolk krever norske vilkår i Norge for å forhindre sosial dumping og bevare norske arbeidsplasser

Alle tre lederne i sjømannsorganisasjonene stiller seg positive til hovedkonklusjonene i de to utredningene om mulighetene for å kreve norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann og på sokkelen.
KLAR TALE: Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund (til venstre), administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund og administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund vil innføre norske betingelser for sjøfolk som jobber i norske farvann og på sokkelen.

KLAR TALE: Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund (til venstre), administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund og administrerende direktør Hege-Merethe Bengtsson i Det norske maskinistforbund vil innføre norske betingelser for sjøfolk som jobber i norske farvann og på sokkelen.

Vigdis Askjem

Forbundsleder Johnny Hansen i Norsk Sjømannsforbund trekker fram kampen mot sosial dumping som en hovedsak.

– Rapportene fastslår at det kan settes krav til norske lønns- og arbeidsforhold i norske farvann. Se for eksempel på verftsindustrien. Kravet om norske lønns- og arbeidsvilkår forhindrer at norske verftsarbeidere utkonkurreres av lavtlønnet arbeidskraft fra tidligere Øst-Europa. Til sjøs derimot, er det fritt fram å erstatte norske sjøfolk med billige utlendinger, sier Hansen.

Han mener norske politikere nå har sjansen til å vise handlekraft til å verne norske arbeidstakere i norske farvann mot sosial dumping og uttaler videre:

– Ja, kostnadene vil øke noe, men det er ikke det saken dreier seg om. Her gjelder det å innføre et regelverk som sikrer norske arbeidsplasser til sjøs på lik linje med landjorda, avslutter Johnny Hansen.

Norge har handlingsrom til å stille norske lønnskrav, også til sjøs

Trepartssamarbeid

Administrerende direktør Hans Sande i Norsk Sjøoffisersforbund er fornøyd med igjen å få bekreftet at Norge kan iverksette tiltak som sikrer likeverdige konkurransevilkår.

– Det er fastslått at vi har et handlingsrom. Håpet er at sjømannsorganisasjonene, rederier som opererer med NOR-flagg og myndighetene kan komme sammen for å se på hvordan dette handlingsrommet kan utnyttes og løse eventuelle praktiske utfordringer, sier Sande.

– Det er på høy tid at også Norge innfører regelverk som sikrer arbeidsplasser for eget lands sjøfolk. Skipsfartsnasjoner det er naturlig å sammenligne oss med har gjort det for lenge siden. Faktisk har 80 prosent av verdens sjøfartsnasjoner et slikt regelverk på plass.

– Også norske myndigheter må sørge for robuste og framtidsrettede rammevilkår for norske sjøfolk. I bunn og grunn er dette et verdispørsmål, sier Hans Sande.

Stort handlingsrom

Administrerende direktør i Det norske maskinistforbund, Hege-Merethe Bengtsson sier at det er bra at utredningene bekrefter det forbundene har påpekt hele tiden, at det foreligger et betydelig handlingsrom til å kunne stille krav til norske lønns og arbeidsforhold på norsk sokkel og i norske farvann.

– Dette kan best gjennomføres gjennom en rammelovgivning. Nå må det politisk mot og gjennomføringsevne til, sier Bengtsson, som ser frem til at politikerne nå skal benytte handlingsrommet særlig for maritim næring på norsk sokkel. Det var forholdene på maritim side av norsk olje og gass utvinning som var bakgrunnen for vårt krav om å utrede handlingsrommet. Det er her hovedfokuset har ligget.

– Norge er ingen sjøfartsnasjon uten norske sjøfolk. Den maritime klyngen er avhengig av vår real- og formalkompetanse - også for fremtiden. Nå må regjeringen se fremover og sikre like konkurransevilkår på norsk sokkel og i norsk farvann, også for arbeidstakerne/sjøfolk. Hvis man skal drive næring i det norske havrommet må det være en forutsetning at dette gir avkastning i form av arbeidsplasser og bosetting langs hele kysten, sier Hege-Merethe Bengtsson.

«Vår stolthet, Hurtigruten, velger et bekvemmelighetsflagg som truer norske sjøfolks eksistens»

Middel mot sosial dumping

– Nå er det juridiske handlingsrommet utredet. Det viser at Norge har et handlingsrom innen internasjonal rett til å bekjempe sosial dumping i våre havområder. Hverken folkeretten, EØS avtalen eller internasjonal handelsrett hindrer Norge i å regulere egne farvann på dette området. Det er et spørsmål om politisk vilje til å bekjempe sosial dumping.» sier LO Leder Hans-Christian Gabrielsen.

Fakta

* To utredninger fastlår at det er mulig å kreve norske vilkår i Norge, også på sjøen

* Nå er det opp til politikerne å bruke dette handlingsrommet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta

* To utredninger fastlår at det er mulig å kreve norske vilkår i Norge, også på sjøen

* Nå er det opp til politikerne å bruke dette handlingsrommet