Debatt:
«Vår stolthet, Hurtigruten, velger et bekvemmelighetsflagg som truer norske sjøfolks eksistens»
Det var med en liten klump i halsen jeg så Hurtigruten-skipet M/S Midnatsol seile inn til Farsund og motta pomp og prakt den 27. april i år.
ARTIKKELFORFATTER: Matros Håvard Andreas Lervik Hansen vil at vi skal tenke over hva som egentlig skjer når Hurtigrutenskipet M/S Midnatsol velger å seile på NIS-flagg.
Privat
Et skip under et flagg, norske NIS, som virkelig illustrerer sjøfolks kamp mot sosial dumping i norske farvann. Hurtigruten velger nemlig, med loven i hånden, å flagge om skipene som skal på «spesielle reiser» og henter turister i utlandet til cruisefart i Norge. På denne måten slipper de å ha fullt norsk mannskap, og kan utnytte regelverket slik at de kan bruke utenlandsk mannskap på hjemlandets lønn med dårligere vilkår i norske farvann.
Debattinnlegget fortsetter under bildet.
BEKVEMMELIGHETSFLAGG: M/S Midantsol seiler på NIS-flagg og kan bruke sjøfolk på utenlandske lønnsvilkår. Bildet er tatt i Farsund av artikkelforfatter.
Privat
Hovedformålet med opprettelsen av Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) i 1987 var egentlig å sikre at norskeide skip ble registrert under norsk flagg, og bedre konkurransevilkårene for norskregistrerte skip i utenriksfart. Men, ved etableringen av NIS ble det også åpnet for bruk av utenlandsk mannskap på hjemlandets lønnsvilkår.
Da NIS ble innført i handelsflåten haglet det med utflagginger. Norske sjøfolk, som alltid har hatt en sterk lojalitet til både skip og flagg, ble nærmest kastet på dør med et kort brev i neven. «Ditt arbeidsforhold er nå opphevet». Uten en gang en takk etter lang og tro tjeneste. Tilpasningsdyktige og hardtarbeidende sjøfolk bet det i seg, og forflyttet seg ganske sømløst over i offshore eller på land. Den maritime kompetansen de representerte gjorde at de ble med på å bygge en ny grunnpilar for velferdsstaten, «Oljenasjonen Norge».
Historien gjentar seg selv sier de. I dag kjemper sjøfolk igjen en kamp mot utflagging og mot å åpne for bruk av NIS flagg langs norskekysten og på sokkelen som igjen kan lede til oppsigelser av norske sjøfolk, og til mer sosial dumping.
Når det oppfordres til å heise flagg og rope hurra når denne flotte båten, M/S Midnatsol, seiler inn til sjøfartsbyen Farsund, har det en aldri så liten bismak. Skipet er faktisk under et bekvemmelighetsflagg som truer norske sjøfolks eksistens.
Sjøfolk i dag kjemper en tapper kamp mot sosial dumping i norske farvann og retten for norske lønns- og arbeidsvilkår. Derfor skal vi ha dette litt i bakhodet hva egentlig NIS-flagget ble opprettet for, når vi ser slike skip seile opp og ned norskekysten. For det å glemme dette fullstendig er ikke greit når vi bor i et land med stolte sjøfartstradisjoner.
Dette er en sak fra
Vi skriver om sjøfolk, havfiskere, maritime ledere og ansatte i maritime yrker.