Oppsigelse
Nedbemanning i Meny: – Kom brått på, sier konserntillitsvalgt
Meny reduserer antall stillinger. Konserntillitsvalgt Trine Dahstrøm håper det lar seg gjøre uten oppsigelser.
HOVEDTILITSVALGT: Trine Dahlstrøm er nå veldig spent på hvordan det går i årets lokale lønnsoppgjør i Meny. De starter 28. september.
Martin Guttormsen Slørdal
leif.kirknes@lomedia.no
– Det er veldig forskjellig fra butikk til butikk. Noen skjærer ned, noen beholder dem de har, og noen ansatte omplasseres. Vi prøver å plassere flest mulig til andre butikker, sier Trine Dahlstrøm, konserntillitsvalgt i Meny.
Forrige uke skrev E24 at Meny er i ferd med å nedbemanne. Til E24 har Meny-sjef Vegard Kjuus sagt at det dels handler om å tilpasse bemanningen til et korona-fritt, normalisert handlemønster og dels ta høyde for økte kostnader, deriblant strømutgifter.
Konserntillitsvalgt Trine Dahlstrøm forteller at nedbemanningen kom brått på for de tillitsvalgte.
– Jeg fikk beskjed 25. august. Prosessen hadde startet nesten før vi fikk beskjed, sier hun.
Optimalisering
Prosessen er i gang. Dahlstrøm har ikke full oversikt over hvordan det arter seg ulike steder i landet. Hun har sendt ut brev for å preppe de lokale tillitsvalgte.
Menys HR-direktør Line Beate Jebsen avviser overfor HK-Nytt at det er en nedbemanningsprosess. Hun kaller det en bemanningsoptimalisering, der butikkene gjennomgår sine bemanningsplaner etter at butikkene økte bemanningen under korona.
Mens korona pågikk førte færre restaurantbesøk og mindre «harryhandel» til at dagligvarekjedene hadde mer å gjøre, ifølge Jebsen.
Nå som den effekten er borte, ønsker de å justere bemanningen, forklarer hun, og legger til at de nå også må ta høyde for økte kostnader særlig knyttet til strøm.
Meny har også ansettelsesstopp i enkelte områder, legger Jebsen til.
Joker-annonse sjokkerer: – Folk velger selv om de vil jobbe her, sier daglig leder
Italia-tur
Hvordan butikkene går økonomisk varierer, ifølge Trine Dahlstrøm.
Flere steder kan det være aktuelt å flytte ansatte fra ansettelsesforhold i en butikk og over til en annen, fra en som sliter økonomisk til en som trenger flere ansatte. Da unngår en nedbemanning.
Men det kan bety lenger reisevei for den enkelte ansatte. Eller så kan noe tas ved naturlig avgang, altså at det ikke ansettes nye etter at ansatte har sluttet.
Men det har vært et par ting som har skurret for Dahlstrøm etter at nedbemanningen ble kjent. Den ene er, som E24 skriver om, at toppledelsen har dratt på tur til Italia samtidig som kjeden har ytret at de sliter økonomisk.
Det har også HK-forbundsleder Christopher Beckham reagert på.
– Det er ikke umusikalsk, men tonedøvt at det i det hele tatt velger å gjøre dette, har han sagt til E24.
HR-sjefen skjønner at folk kan reagere på samlingen i Italia.
«Timingen på reisen ble uheldig, men planleggingen er gjort over flere år og store deler av kostnadene var forhåndsbetalt, og ikke er refunderbare for Meny. Hadde vi startet planleggingen i dag, hadde vi ikke reist,» skriver hun i en epost til HK-Nytt.
Mye delt: Kiwi gjenåpner butikk: Søker etter ti ansatte i 20-prosentstillinger
Meny-stillinger på Finn
Dahlstrøm stusser også på en annen ting:
– Jeg har reagert litt på at det ligger 16 stillingsutlysninger ute på Finn, når vi er midt i en nedbemanningsprosess med ansettelsesstopp og heller ønsker omplassering av ansatte.
Når HK-Nytt sjekker, ligger det ute på Finn:
• Fem utlysninger i Meny Moholt og Lade (Trondheim), 10–20 prosent hver som netthandelsplukker.
• Tre ved Grønland (Oslo), 8–10 timersstilinger hver, ferskvareavdelingen.
• Tre ved Holmlia (Oslo), 20 prosentstillinger hver, ferskvareavdelingen.
• Tre ved Saga (Skien), to på henholdsvis 10 og 20 prosent i kolonialavdelingen + en 50 prosents som stengeansvarlig.
• Fem stillinger ved Meny Bryn (Oslo), engasjement-stillinger, i kolonialavdelingen, ferskvareavdelingen og netthandelsavdelingen.
• En 80-prosentstilling i ferskvareavdelinga hos Meny Nøtterøy.
HR-sjef Jebsen forteller at ansettelsesstoppen de har innført i enkelte områder går ut på å ansette minst mulig eksterne nye, og heller gi allerede ansatte fortrinnsrett til ledige stillinger i butikkene. Stillingene skal først lyses ut internt.
Dersom de lyses ut ekstern er det fordi det ikke er riktig ressurser og/eller ledig fagkompetanse tilgjengelig i det aktuelle området.
«I alle eventuelle endringsprosesser så vil vi selvfølgelig følge de gjeldende regler og rutiner, samt være i god dialog med butikken og kjedens tillitsvalgte,» skriver hun i en epost.
Denne skaper debatt: Fryktkultur blant innleide Bring-sjåfører: Tør ikke si nei til oppdrag
Uviss bonus-situasjon
Meny omsatte i 2021 for 22 milliarder kroner, og hadde 186 butikker og totalt 10.277 ansatte, ifølge Norgesgruppens årsrapport.
Meny kunne i medio februar for øvrig rapportere at butikkjeden ifølge Dagligvarerapporten 2022 er vekstvinner i 2021 og har hatt vekst i alle fylker.
Toppsjef Vegard Kjuus mener veksten kommer av at stadig flere nordmenn vet å kose seg med kvalitetsmat, men også av «188 dedikerte kjøpmenn, hele 1500 matfaglig ansatte og nær 10 000 dyktige matarbeidere.»
HK-Nytt har stilt Meny spørsmål ved hvordan utfallet blir av eventuelle bonuser i en tid der de justerer bemanningen og bekymrer seg for høyere strømpriser. Til det svarer Jebsen:
«Butikkenes bonusordning er basert på de økonomiske resultater som oppnås i den enkelte butikk. Først når regnskapene for 2022 gjøres opp våren 2023 vil det avdekkes hva som eventuelt blir av bonusutbetalinger for inneværende år.»
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.