Luftfart
Norwegian starter eget selskap for bagasje og innsjekk – og tar over ansatte fra konkurrenten
120 ansatte fra bakkeselskapet Menzies er overtatt av Norwegian og jobber nå i nyopprettede Red Handling. HK-klubben har sørget for gode lønns- og arbeidsvilkår i det nye selskapet.
F.v. Joanna Kalinowska (HK-Menzies), Berit Madsen (LO Oslo og Akershus), Amir Mayani (FLR-fagforeningsleder), deler av hodet til Kjell Finvåg fra HK, Vegard Bjørgo Engelund (HK-Menzies), samt Bahareh Khosbou og Claudia Christina Toader fra HK-Red Handling.
Leif Martin Kirknes
leif.kirknes@lomedia.no
Oslo lufthavn, onsdag 22. mars, klokka 10:15: Det er en noe kaotisk, men god, stemning på et kontor i femte etasje på flyplassen. Det er første dag Red Handling er i drift, Norwegians nye bakkeselskap.
Ansatte i ulike former for Norwegian-bekledning svinser rundt i dunsten av nyoppusset lokale og jobber iherdig mens en delegasjon fra Handel og Kontor (HK) og LO ruller inn med marsipankake.
«Handling» er også kjent som «bakkemannskap». Det er de som arbeider med bagasje og innsjekk på en flyplass.
Det er de som blant annet tar imot bagasjen din og gir deg billetter på ene siden av flyplassen, og som sluser deg vel av gårde gjennom gate og inn på flyet på andre siden. Og hjelper deg hvis du er så uheldig at du mister bagasjen.
Menzies har vært et stort slikt selskap på Oslo lufthavn. De har en rekke flyselskaper på kundelista si, Norwegian har vært en av dem.
Men nå har Norwegian opprettet Red Handling for å ta seg av dette arbeidet selv, og dratt med seg 120 ansatte fra Menzies, tilsvarende 104 årsverk.
Aktuelt: Får ikke HK-medlemmene økt kjøpekraft, blir det streik
Optimistisk
Amir Mayani er leder i Fagforeningen for Luftfart og Reiseliv (FLR), som er en del av Handel og Kontor (HK). Han synes det er spennende at Norwegian nå tar «handlerne» inn under egne vinger.
Hans inntrykk er godt så langt.
– Opplevelsen vi har fått er at Red Handling er veldig samarbeidsvillige og ønsker å skape et trygt arbeidsmiljø. Jeg er veldig optimist og har trua på at dette blir veldig bra, sier han.
Mayani er med på marsipankake-feiringen hos Red Handling sammen med Menzies-tillitsvalgte Joanna Kalinowska og Vegard Bjørgo Engelund, Berit Madsen fra LO Oslo og Akershus, faglig HK-sekretær Kjell Finvåg samt Red Handlings konstituerte tillitsvalgte Bahareh Khosbou og Claudia Christina Toader.
De to sistnevnte er nå overdratt til fra Menzies til Red Handling.
De er i topp humør og tror de fleste av øvrige overdratte kollegaer også er godt fornøyde, selv om det byr på litt omveltninger i arbeidsrutiner når de plutselig jobber i et helt annet konsern.
Etterbetalt for kurs: Flyplassarbeidere får etterbetalt mange tusen kroner for lønn under opplæring
Bahareh Khosbou og Claudia Christina Toader er konstituerte som tillitsvalgte i Red Handling.
Leif Martin Kirknes
Business as usual
Samtidig er det nå nye kontorfasiliteter, nye jobbuniformer og nye og bedre jobbverktøy, mener de to.
Blant annet med mulighet for å kommunisere via radio direkte med Norwegian-personalet i flyet. Samt rosinen i pølsa: 5 prosent innskuddspensjon. I tillegg til personalpris på flybilletter.
Lønna og arbeidsoppgavene skal ellers være rundt det samme.
HK organiserer først og fremst de i handlingsselskapene som har direktekontakt med passasjerer.
Det er spesielt dem som har jobbet med Norwegian i Menzies som har takket ja til og bli med over til Red Handling.
De kan selve arbeidet fra før, og mange av dem er på hils med kabinpersonalet og pilotene i Norwegian.
– At folk har takket ja til å bli med over til Red Handling betyr ikke at Menzies ikke var ok, men at de har hatt et ønske om å bli med videre, sier Khosbou.
Det er litt som er nytt, men Toader tror det kjapt går seg til. Om et par uker tror hun det er «business as ususal».
– Jeg tror samarbeidet vil fortsette å være bra i Red Handling, siden det ikke er sånn at alle er nye og ingen kjenner hverandre. Det er som en vanlig dag på jobben. Det har gått bedre enn forventet i dag, synes Toader.
Billigere reise: Flyprisene i distriktet blir kuttet kraftig neste år
Hensiktsmessig
Mayani mener de to har gjort en god jobb så langt. De har vært på kurs for å få kompetanse og skal kurses videre.
– Tillitsvalgte har spilt en stor rolle her. De har deltatt på flere møter og tatt med de bekymringene medlemmene hadde med seg inn i møtene, og fått løst mye av det som man kan kalle en hverdagsutfordring, oppsummerer han.
Norwegian selv forklarer ønsket om å drive sine egne bakketjenester på Oslo lufthavn med at de har blitt så store at det har blitt hensiktsmessig å gjøre det slik.
De vil vurdere å etablere samme løsning på andre flyplasser, opplyser de i en epost.
Ansatte tilsvarende 104 årsverk henter Red Handling fra Menzies. Totalt vokser Red Handling med 150 ansatte.
Noen er også hentet fra selskapet Flyr, som gikk konkurs for en tid tilbake.
Fagforeningen troppet opp med marsipankake hos Red Handling. På kaken ønsker Fagforening for Luftfart og Reiseliv (FLR) selskapet velkommen.
Leif Martin Kirknes
Flyplasskollegaer i annen uniform
Tillitsvalgt Joanna Kalinowska i Menzies synes det er leit å miste så mange kollegaer særlig siden HK-klubben i Menzies da blir mindre.
Hun har jobbet hardt med å få klubben på beina etter koronaen. Kalinowska legger til at arbeidet med overdragelsen har vært arbeidsomt.
Menzies er nå i ferd med å oppbemanne. Det nærmer seg sommersesong. Selskapet er fortsatt en stor aktør på hovedflyplassen, selv om de i tillegg til Norwegian også har mistet Flyr som kunde grunnet konkurs og også Brussels Airlines.
Kalinowska anslår at de kanskje blir rundt 150 ansatte i HK-området i Menzies. Hun får møtt dem på kurs og følger dem opp for å få dem til å melde seg inn i HK.
– Når vi mister medlemmer, må vi jo få inn nye. Nå er det bare å komme seg på beina for å få inn nye medlemmer, sier hun.
Samtidig vil Kalinowska stadig møte på sine gamle kollegaer i gangene på Gardermoen.
– Som jeg skrev i epost til dem: Vi møtes i morgen i en annen uniform! Vi er jo fortsatt flyplass-kollegaer, sier hun.
Nestleder og leder i Menzies-klubben: Vegard Bjørgo Engelund og Joanna Kalinowska.
Leif Martin Kirknes
Fagforeninger på flyplassen
Bakkemannskap:
De som møter passasjerene, organiseres for LO sin del i Handel og Kontor (HK).
De som jobber i med bagasjelogistikk (stuer/ramp agent og tilsvarende), tilhører gjerne Fellesforbundets tariffområde.
LO luftfart:
Det er mange andre arbeidsoppgaver på en flyplass. LO har en paraplyorganisasjon som heter LO Luftfart. Følgende forbund er med der:
Norsk Flygerforbund, Kabinansattes Forbund, Industri Energi, Fellesforbundet, Forbundet for Ledelse og Teknikk, Handel og Kontor, Norsk Tjenestemannslag, Norsk Arbeidsmandsforbund, LO Norge.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i handel, kontor, luftfart og reiseliv, finans, forlag, media, samferdsel og organisasjoner.
Flere saker
Fagforeninger på flyplassen
Bakkemannskap:
De som møter passasjerene, organiseres for LO sin del i Handel og Kontor (HK).
De som jobber i med bagasjelogistikk (stuer/ramp agent og tilsvarende), tilhører gjerne Fellesforbundets tariffområde.
LO luftfart:
Det er mange andre arbeidsoppgaver på en flyplass. LO har en paraplyorganisasjon som heter LO Luftfart. Følgende forbund er med der:
Norsk Flygerforbund, Kabinansattes Forbund, Industri Energi, Fellesforbundet, Forbundet for Ledelse og Teknikk, Handel og Kontor, Norsk Tjenestemannslag, Norsk Arbeidsmandsforbund, LO Norge.