JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tillitsvalgt i Skolenes landsforbund:

Derfor brenner lærer Inger Lise for trepartssamarbeid

Lærer Inger Lise Staff leder en klubb med mange ulike yrkesgrupper i skolen – det mener hun gir styrke.

Sidsel Valum

sidsel@lomedia.no

– Flere elever som begynner på vår avdeling (tilrettelagt) ved Hadeland videregående skole har hatt det tøft i ungdomsskolen. Det inspirerer å se elever som kommer til oss med hetta trukket godt ned og som gjemmer seg bort, men som opplever at de har ressurser og er stolte og fornøyde med seg sjøl når forlater oss, sier Inger Lise Staff om lærerjobben på Hadeland videregående skole.

Lakkegata skole fikk hedrende omtale i arkitektpris: – Vi har tenkt på jentene i alle deler av prosjektet

Hun har jobbet i skolen i cirka 30 år, de første åtte åra som assistent og miljøarbeider og deretter som lærer med faglærerutdanning, med toårig videreutdanning innen spes.ped., yrkespedagogisk utviklingsarbeid og opplæring gjennom yrkesdifferensiering i YFF og programfag. Hun har dessuten sittet i prøvenemnda for barne- og ungdomsarbeiderfag siden 1998 og har fagopplæringa under huden. I dag jobber Inger Lise som faglærer og kontaktlærer for elever fra ulike utdanningsprogram med spesielt tilrettelagt undervisning.

Stor SL-klubb

Inger Lise er leder for en SL-klubb med 35 medlemmer, den nest største klubben i Innlandet fylke og den største i tidligere Oppland fylke.

Klubben har medlemmer i ulike yrkeskategorier og stor bredde i medlemsmassen. Den omfatter pedagoger, assistenter, renholdere, kantineansatte, kontoransatte og rådgivere i elevtjenesten.

– Det gjør at vi kan se skolen i en helhet og forebygge konflikter. Pedagoger kan mene noe om hvordan stoler og bord skal stå i kantina ut fra pedagogiske og sosiale begrunnelser, men så kan renholderne komme med sine faglige vurderinger på grunnlag av deres arbeidssituasjon, noe som kan bidra til felles forståelse, forteller Inger Lise.

Hun legger til at de samarbeider godt med andre fagforbund på skolen.

– Hva er dere mest opptatt av på skolen din nå?

– Nå er det Visma InSchool, som lager en del plunder i hverdagen. Det er et nytt datasystem for oss, som skal lette arbeidet, men det har det ikke gjort. Fortsatt er det mange barnesykdommer. I fylket ønsker SL et mer reelt trepartssamarbeid i etterkant av fylkessammenslåingen.

Forskerne roser arbeidet med Fagfornyelsen. Skolenes landsforbund (SL) mener reformen burde vært utsatt

Trives som lærer

– Jeg føler stor grad av frihet i jobben min. Jeg har ansvar for at de som ikke skal ha karakterer får god opplæring i forhold til de mulighetene de har og at de skal bli aktive aktører i eget liv, sier Inger Lise.

– Hvorfor SL?

– Jeg ble spurt i 1998 av han som da var klubbleder og som ville gi seg. Jeg kom fra Kommuneforbundet og har siden vært i SL. Jeg meldte meg inn i Kommuneforbundet i 1988 og har vært i LO siden da.

– Hva gir det deg å være tillitsvalgt?

– Det gir mulighet til å møte mange folk og til å få innsikt i helheten i skolen. Jeg har fått delta på mye og er blitt tryggere på avtaleverket.

– Største utfordringen som tillitsvalgt?

– Personalsaker. Jeg prøver å være brobygger mellom ledelse og medlemmene. Noen ganger kan problemer ha satt seg fast og da er det viktig å prøve å nyansere begge veier, og å megle. Det er noe jeg bruker mye energi på, men jeg vokser også på det.

– Mener du at SL blir hørt og har gjennomslag?

– Ja, på skolen vår blir vi hørt. Vi samarbeider også godt med Utdanningsforbundet, Lektorlaget og Fagforbundet.

Brenner for trepartssamarbeidet

– Hvilke saker brenner du mest for å få gjennomført?

– Å bevare gode arbeidsforhold for alle ansatte på skolen, medbestemmelse og fellesskap. På fylkesnivå at trepartssamarbeidet forbedres. Opplæringssjefen må ha reelle drøftingsmøter med arbeidstakerorganisasjonene på fylkesnivå.

–Hvilken bok leste du sist?

Jeg lovet deg aldri en rosenhave av Hannah Green. Det er tredje gang jeg har lest boka.

– Hva gjør du i fritida for å hente nye krefter og inspirasjon?

– Tar en sykkeltur eller går en tur i skauen. Lytter til stillheten. Å ta det helt med ro er noe jeg er god på!

Inger Lise Staff

Alder: 53

Sivilstatus: Gift, to voksne barn

Arbeidsplass: Hadeland videregående skole

Tillitsverv: Plasstillitsvalgt, medlem av fylkesstyret i SL Innlandet

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i skolesektoren.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Inger Lise Staff

Alder: 53

Sivilstatus: Gift, to voksne barn

Arbeidsplass: Hadeland videregående skole

Tillitsverv: Plasstillitsvalgt, medlem av fylkesstyret i SL Innlandet