De rødgrønne vil la Vy kjøre tog i Oslo-området
Hvis de rødgrønne får makten, vil de la Vy få kjøre togene i og rundt Oslo i ti år framover. Ap vil også vurdere å kjøpe SJ og Go-Ahead ut av kontraktene.
Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.
Eivind Olai Kristiansen
Til Aftenposten opplyser Sverre Myrli (Ap), Arne Nævra (SV) og Siv Mossleth (Sp) at de vil inngå en direkteavtale med ett togselskap om linjene rundt Oslo. Det skal være Vy.
En slik avtale må underskrives innen EUs fjerde jernbanepakke trer i kraft 24. desember 2023.
Aps Sverre Myrli ønsker i tillegg å få vurdert muligheten for å gi Vy kontraktene som er tildelt Go-Ahead og SJ gjennom å kjøpe dem ut.
– Men om vi må bruke milliardbeløp på dette, er det noe vi må tenke oss godt om på, sier han.
Mye lest: Norge sier ja til EUs jernbanereform: – En trist dag for norsk jernbane, mener Rødt
Britiske Go-Ahead har fra desember 2019 hatt trafikken på Sørlandsbanen. Selskapet kaller det Sørtoget, og anbudsperioden er fram til 2027.
Svenske SJ vant anbudet om Dovrebanen, Rørosbanen, Raumabanen, Nordlandsbanen, Trønderbanen og Meråkerbanen. De tok over driften mandag 8. juni 2020. Avtalen varer ut 2030.
Vy vant anbudet om Bergensbanen og Vossebanen. Kontrakten varer i inntil elleve år.
Blant annet på grunn av koronapandemien er arbeidet med anbud for togtrafikken i og rundt Oslo forsinket.
Aktuelt: EUs jernbanereform er vedtatt. LO jobber med å finne smutthull