SJØFARER: Håvard Vedvik vil at Norsk Sjømannsforbund skal ha et kjønnsnøytralt navn i framtiden.
Tri Nguyen Dinh
Fagforbund
Vil utrede navnet «Norsk Sjømannsforbund»
Det er nye tider, forbundets navn burde være kjønnsnøytralt, mener skipsmotormekaniker Håvard Vedvik.
tri@lomedia.no
Håvard Vedvik er delegat på Norsk Sjømannsforbunds landsmøte og har stilt forslag om å utrede alternativer til dagens navn, som har eksistert siden 1933. Fra 1910 til 1933 het forbundet Norsk matros- og fyrbøterunion.
– Jeg mener vi bør utrede et kjønnsnøytralt alternativ, da stiller man bedre forberedt til neste landsmøte. Dette kommer til å bli et tema før eller siden, samfunnet er på vei i den retningen uansett. Det er uunngåelig. Så er det opp til konservative krefter i forbundet hvor mye energi de vil bruke på å kjempe mot det uunngåelige, sier Vedvik.
Verden går videre
Han påpeker at mange andre yrker allerede har tatt den veien. Sysselmannen og lensmannen er bare to eksempler på at verden har gått videre, mener Vedvik.
Selv er han utdannet motormann, men er i dag blitt skipsmotormekaniker.
– Styrmenn er blitt navigasjonsoffiser. Vi ser det hele veien, alt i lovverket vårt kommer til å bli kjønnsnøytralt. Derfor bør også Norsk Sjømannsforbund ta den debatten.
– Men er ikke dette en fillesak?
– Det kan mange mene. Man må gjerne le, men den bulldoseren kommer og den kommer til å kjøre over oss. Hvorfor kan vi ikke være nytenkende og følge med i tiden. Om det er en fillesak, er det i så fall mange som vil bruke mye energi på en fillesak. Dette er en debatt som vekker mye engasjement, det beviser at det er følelser og identitet inne i bildet, sier Vedvik.
Les også: Didrik valgte båt over hus. Men hva ser forsikringa på som et hjem?
Kvinnelig sjømann
Color Line-ansatt Monica Bjelland Ziegler er fast bestemt på at hun er en «sjømann».
– Jeg er en sjømann, ikke en sjøansatt eller sjøfarer, så Norsk Sjømannsforbund er mitt forbund, sier Ziegler.
– Det er en yrkestittel som har lange tradisjoner som jeg er stolt av.
Hun har fått med seg at det vil bli en diskusjon om forbundets navn.
– Jeg har hørt rykter om at det blir en debatt og har mine bestemte meninger om det. Jeg tror ikke det er noe som henger i fare, tittelen bør vedvare, sier Ziegler.
SJØMANN: Monica Bjelland Ziegler vil beholde de tradisjonsrike titlene "sjømann" og "Sjømannsforbundet".
Tri Nguyen Dinh
Bra med bevisstgjøring
I april 2019 vedtok Stortinget at alle yrkestitler i staten skal være kjønnsnøytrale. Siden den gang har fylkesmannen blitt til «statsforvalter», og lensmann ble «politiavdelingsleder».
Vedvik tviler på at han får så mye støtte fra landsmøtesalen, men vil uansett ha en diskusjon på det.
– En utredning og bevissthet er uansett bra, sier Vedvik som selv er usikker på hva Norsk sjømannsforbundet kan hete i framtida.
– Kanskje sjøfarer? Sjøfolk? Redningsselskapet, hvor jeg jobber, bruker konsekvent sjøansatte, sier Vedvik.
– Vil du virkelig bytte ut et så tradisjonsrikt navn?
– Sjømannsforbundets viktige historie og identitet ligger i sakene vi gjør og utfører, ikke i et navn, avslutter skipsmotormekanikeren.
Les også: Vanlige folk kan få skattesmell på grunn av pendlerbolig, frykter advokat
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
LO og NHO har sammen utredet en «reformert AFP», og LO ønsker at denne skal bli del av et samordnet tariffoppgjør til våren. Men innad i LO har det vært svært ulike syn på forslagene som er lagt fram - og nå begynner tiden å renne ut.
Tormod Ytrehus
Pensjonsordning kan snart forsvinne: Dette handler AFP-striden om
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
Martin Guttormsen Slørdal
Ny pensjon kan svekke Norges sikkerhet: Fire av ti i Forsvaret vil slutte
Seks dekk fra en Boeing 737 var stablet på en pall og veltet da Roy Grindstrand skadet seg på jobben.
Jonas Fagereng Jacobsen
Navs klagefrist ble for kort for Roy. Nå kan den bli enda kortere
Det er kun 1.200 meter mellom bebyggelsen og den nærmeste vindmølla i Havøysund. Likevel har det vært lite protester mot vindparken.
Håvard Sæbø
Oppgitt ordfører: – Man kan jo lure hva staten har tenkt å bruke Finnmark til
– Nå kommer vi med vårt krav, der vi ivaretar våre medlemmers utfordringer og muligheter, sier forbundsleder Jørn Eggum.
Håvard Sæbø
AFP har skapt storkonflikt mellom LO-forbund. Her er Fellesforbundets løsning
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
LO-medlemmene flykter fra Ap. Sjekk fallet og hvor de tar veien
Merethe Solberg er bekymret for at flere ikke vil klare seg gjennom alle krisene med pandemi, dyrtid og rentehevinger.
Erlend Angelo
Renta øker igjen: – Folk går fra den ene krisa til den andre
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen
Krisa øker ved Fattighuset: – Rundt 100 må gå tomhendt hjem
Nav må ta utgangspunkt i at mottakeren ikke kjenner reglene og heller ikke enkelt kan forstå juridiske tekster, mener sivilombud Hanne Harlem.
Hanna Skotheim
Nav begrunner avslag for dårlig, mener Sivilombudet
Sjåførene frykter det betyr at de må utføre samme jobb, på dårligere betingelser og lavere lønn. (Illustrasjonsfoto)
Alf Ragnar Olsen
Sjåførene i Posten frykter dårligere betingelser og lavere lønn
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
Jan-Erik Østlie
Ap-topp: – Vanlige folk har også to biler, hus og gode liv. Det er ikke alle som strever
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie