– Ingen ting som tyder på at Tesla-streiken tar slutt
To år etter at den historiske svenske streiken startet, står partene fortsatt hardt på sitt. Nå kommer boka om konflikten.
27. oktober 2023 gikk verkstedarbeiderne ved ni Tesla-verksteder ut i streik.
Martin Guttormsen Slørdal
Saken oppsummert
martin@lomedia.no
– Tesla-streiken er én av frontlinjene i kampen om demokratiet. Det har blitt tydeligere det siste året, sier German Bender.
Han er forsker ved Handelshøyskolen i Stockholm og utredningssjef i den svenske tankesmia Arena Idé.
Bender har fulgt Tesla-streiken i Sverige tett og har publisert flere artikler og analyser om streiken.
Mandag denne uka var det to år siden streiken startet.
Nå har han gitt ut en bok om den historiske, svenske streiken: «Frontalkrock: Teslastrejken och kampen om framtiden».
Boken er basert på intervjuer og samtaler med rundt 20 streikende Tesla-teknikerne, en streikebryter, forbundsledelsen i forbundet IF Metall, jurister, organisasjonsarbeidere og fagorganiserte fra andre forbund, for å nevne noen.
En unik streik
De streikende i Tesla krever en tariffavtale som sikrer minstelønn, bedre pensjon og forsikringer. Det vil ikke Tesla inngå.
Tesla har blitt spurt, men de har takket nei til å bidra til boken.
Forskeren sier at det er flere grunner til at denne streiken er unik.
– Det er den lengste streiken i moderne tid i Sverige. Det er streiken med flest fagforbund fra inn- og utland involvert, og det er den første mot Tesla og mot et av Elon Musks selskaper, sier Bender.
EN HOVEDPERSON: Teslamekaniker Jānis Kuzma fra Malmø har streiket i to år. Han er en kilde German Bender har med i flere kapittel i boka.
Martin Guttormsen Slørdal
Tesla-streiken i Sverige
27. oktober 2023 gikk verkstedarbeiderne ved ni Tesla-verksteder ut i streik.
De er organisert i forbundet IF Metall.
De krever en tariffavtale (kollektivavtale, som det heter på svensk) som sikrer minstelønn, bedre pensjon og forsikringer. Det har Tesla sagt nei til.
Det har vært møter mellom TM Sweden AB (Tesla Sverige) og IF Metall som ikke har ført frem.
LO-Aktuelt får oppgitt fra forbundet at at 68 IF Metall-medlemmer på Teslas servicesteder i Sverige er i streik høsten 2025. Det er flere enn på samme tid i fjor.
Tre faser
Bender skriver i boken sin at Tesla-streiken så langt kan oppsummeres i tre faser.
Den første fasen, da streiken brøt ut, var preget av en bølge av sympatiaksjoner fra svenske, norske og finske fagforbund, forteller Bender.
Det var blant annet blokader av svenske havner slik at Tesla-bilene ikke kom inn i landet.
– Tesla lyktes å omgå de første blokadene. De startet også juridiske prosesser rundt disse, men Tesla har tapt alle disse sakene i ulike domstoler, sier Bender.
BOK OM TESLA-STREIKEN: German Bender utredningssjef i den svenske tankesmia Arena Idé, har skrevet ut bok om Tesla-streiken.
Anneli Nygårds
Stillingskrig
Fase to ble mer som en stillingskrig mellom IF Metall og Tesla.
Konflikten ble fastlåst, men det hendte ting utenfor streiken, forteller Bender.
– Elon Musk ble radikalisert og uttrykte støtte til Trump. Musk ble Trumps viktigste finansielle støtte under valgkampen.
Denne perioden forbindes også med at Musk gjorde sin nazist-liknende hilsen og han startet på jobben i den amerikanske kommisjonen som skulle effektivisere offentlig sektor.
– Dette ga streiken en dimensjon av en kamp for demokratiet. At fagbevegelsen kjemper for noe større enn en tariffavtale. De kjemper mot autoritære krefter som ikke aksepter faglig innflytelse, forteller han.
EN KAMP FOR DEMOKRATIET: Tesla-streiken mot Elon Musks selskap, er en kamp som handler om mer enn en kollektivavtale, mener Bender.
Carlos Barria / Reuters / NTB
I denne fasen forsøkte det svenske Medlingsinstitutet, som tilsvarer den norske Riksmekleren, å finne en løsning mellom partene, også en løsning uten en tariffavtale.
Dette sa både de streikende og Tesla nei til.
Mekling brøt sammen
Den tredje fasen i Tesla-streiken startet da boken til German Bender var på vei mot trykken.
Han fikk stoppet den og fikk med et kapittel om det som var i ferd med å skje.
Tidligere i høst meldte den svenske Riksmekleren at de avslutter sine forsøk på å komme til enighet mellom partene, IF Metall og Tesla i Sverige, TM Sweden.
«Nå er det ingen vits i å ha en aktiv mekling før partene beveger på seg igjen,» sa direktør Irene Wennemo ved Medlingsinstitutet til svenske Arbetet.
Kan bli hardere fronter
German Bender sier at fordi Medelingsinstitiuttet trakk seg ut, kan det føre til at det blir hardere fronter i streiken.
Han sier svenske forbund som nå kommer med varsler om sympatiaksjoner, tar høyde for at varslene må vare lenge fordi streiken kommer til å bli langvarig.
– Enn så lenge er streikeviljen høy blant de som streiker og blant organisasjonsarbeiderne i forbundet, sier Bender.
– Mitt inntrykk er at fagbevegelsen vil øke trykket mot Tesla. Det er ingen ting som tyder på at denne streiken tar slutt.
FLERE SYMPATIAKSJONER: Flere svenske forbund varsler nå om sympatiaksjoner. I varslene om aksjonene tas det høyde for at streiken blir langvarig.
Martin Guttormsen Slørdal
Har oppnådd noe allerede
IF Metall og de som streiker, har allerede oppnådd noe selv om en tariffavtale ikke er undertegnet, mener German Bender.
Han sier at de som fortsatt jobber hos Tesla i Sverige har fått bedre betingelser.
De har fått høyere lønn på linje med tariffavtalen og de har fått bedre betingelser for pensjonsinnbetalinger.
STREIEKVILJE: Det er fortsatt streikevilje blant Tesla-teknikerne.
Martin Guttormsen Slørdal
Bender mener også at den enorme medieomtalen av konflikten har bidratt til folkeopplysning.
– Streiken har en stor betydning for den nordiske modellen. Allmennheten har lært mer om streik og hvordan en konflikt fungerer, sier forskeren.
Hvordan slutter streiken?
I boken skriver German Bender om ulike muligheter for hvordan streiken kommer til å ende.
Han sier det er veldig vanskelig å si noe sikkert om dette.
Det mest sannsynlige er at det hender noe hos en av partene som endrer streiken, enten hos fagbevegelsen eller Tesla, sier Bender.
Han tror streiken må vare mye lenger før dette skjer.
Hvis noe hender hos Tesla er dette det mest sannsynlige:
– Tesla går igjennom en identitetsforandring. Kanskje selskapet endrer sitt syn på fagbevegelsen og ser på den som en konstruktiv partner. Dette avhenger kanskje av at Musk forlater selskapet, sier Bender.
Men det kan også hende noe hos IF Metall. Streiken kan falle sammen fordi fagbevegelsen ikke orker å holde den opp lenger.
– De som streiker, kan gi opp. Menneskers liv endres etter som tiden går. Folk begynner å studere, får seg nye jobber eller de flytter. Dette kan også velte streiken, tror han.
Møter Jānis Kuzma
I boken til German Bender er Tesla-tekniker Jānis Kuzma fra Malmø en av kildene. LO-Aktuelt møtte han i Malmø høsten 2024.
Kuzma har nå streiket i to år.
Kuzma mener at hvis fagbevegelsen gir opp og det ikke blir noen kollektivavtale med Tesla, kan det ødelegge fagbevegelsen i hele Skandinavia.
FRYKTER Å TAPE MOT TESLA: Jānis Kuzma frykter for fremtiden til nordisk fagbevegelse hvis de taper kampen mot Tesla.
Martin Guttormsen Slørdal
German Bender tror ikke det vil skje over natten.
Men forskeren kommer med en liten advarsel om hvis IF Metall gir opp kampen mot Tesla.
– Det kan bli starten på en lang, negativ prosess for fagbevegelsen, sier han.
Hvis andre store selskaper ser at de kan unngå tariffavtaler ved å utsette seg for det samme som Tesla, så er det grunn til bekymring, mener Bender.
Men det forutsetter at de er villige til, og har muligheten til, å bære de økonomiske kostnadene ved en streik over en lengre periode.
– Det er en liten risiko for at noe veldig alvorlig kan skje med fagbevegelsen hvis de taper denne streiken. Sannsynligheten er ikke stor, men man må ta slike risikoer på alvor, sier German Bender til LO-Aktuelt.
LO-Aktuelt har sendt flere spørsmål til Tesla om streiken og om de vil kommentere noe av innholdet i boken til German Bender. De har så langt ikke svart på våre henvendelser.
Nå: 0 stillingsannonser

