JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Kampen for tariffavtale

To år med Tesla-streik: Ingen løsning i sikte

Nå frykter Jānis Kuzma at Tesla-streiken i Sverige kan bli den siste store streiken i Skandinavia.
Jānis Kuzma har streiket i to år for tariffavtale. Bildet er tatt da LO-Aktuelt møtte han i Malmø i 2024.

Jānis Kuzma har streiket i to år for tariffavtale. Bildet er tatt da LO-Aktuelt møtte han i Malmø i 2024.

Martin Guttormsen Slørdal

Saken oppsummert

martin@lomedia.no

– Livet er ok, det går videre. Det er ikke et typisk liv. Det er et liv med streik, sier Jānis Kuzma på telefon fra Malmø.

Mandag 27. oktober er det to år siden verkstedarbeiderne ved ni Tesla-verksteder i Sverige gikk ut i streik. Jānis Kuzma var én av dem.

I fjor møtte LO-Aktuelt Kuzma utenfor Tesla-verkstedet i Malmø. Da hadde Tesla-teknikerne og IF Metall streiket i ett år for å få på plass en tariffavtale hos Tesla i Sverige.

– Jeg ønsker å gjøre en god jobb og få rettferdig lønn for det. Med lønna kan jeg betale regninger og få maten på bordet. Jeg skjønner ikke hvorfor Tesla ikke forstår det. Det enkle krav. Vi vil ha det trygt på jobb, sa IF Metall-medlem Kuzma til LO-Aktuelt i fjor.

To år senere står partene i konflikten like langt fra hverandre.

IF Metall-medlemmene i Tesla går nok en vinter i møte med streik.

IF Metall-medlemmene i Tesla går nok en vinter i møte med streik.

Martin Guttormsen Slørdal

Tesla-streiken i Sverige

27. oktober 2023 gikk verkstedarbeiderne ved ni Tesla-verksteder ut i streik.

De er organisert i forbundet IF Metall.

De krever en tariffavtale (kollektivavtale, som det heter på svensk) som sikrer minstelønn, bedre pensjon og forsikringer. Det har Tesla sagt nei til.

Det har vært møter mellom TM Sweden AB (Tesla Sverige) og IF Metall som ikke har ført frem.

LO-Aktuelt får oppgitt fra forbundet at at 68 IF Metall-medlemmer på Teslas servicesteder i Sverige er i streik høsten 2025. Det er flere enn på samme tid i fjor.

Den siste store streiken?

Kravet om en tariffavtale har blitt blankt avvist av Tesla. Kuzma frykter hva som skjer hvis IF Metall bestemmer seg for å gi opp kampen om å få på plass tariffavtale hos Tesla i Sverige.

– Da er dette kanskje en av den siste store streikene i Sverige og i Skandinavia, tror han.

Kampen for tariffavtale i Tesla er en avgjørende kamp for fagbevegelsen i Skandinavia, mener Jānis Kuzma.

Kampen for tariffavtale i Tesla er en avgjørende kamp for fagbevegelsen i Skandinavia, mener Jānis Kuzma.

Martin Guttormsen Slørdal

Hvis ikke IF Metall og fagbevegelsen vinner denne kampen, vil ingen ta fagforeningene seriøst mer, mener Kuzma.

– Da vil denne streiken bli sett på som verdiløs for andre som er fagorganiserte. Og andre selskaper kan gjøre det samme som Tesla, nekte å skrive under på tariffavtaler, sier han.

Tesla-mekanikeren mener Tesla-streiken i Sverige bør være en oppvåkning for alle som er med i en fagforening, alle som jobber i en fagforening eller har en posisjon i et fagforbund.

Les også: Norske elektrikere anklages for streikebryteri i Sverige

Riksmekleren ga opp

Tidligere i høst meldte den svenske Riksmekleren at de avslutter sine forsøk på å komme til enighet mellom partene, IF Metall og Tesla i Sverige, TM Sweden.

«Nå er det ingen vits i å ha en aktiv mekling før partene beveger på seg igjen,» sa direktør Irene Wennemo ved Medlingsinstitutet til svenske Arbetet.

Martin Guttormsen Slørdal

I en rapport fra Medlingsinstitutet som ble lagt fram samme uke, het det at det ikke fantes forutsetninger for å fortsette meklingen.

Kurt Eriksson som holdt i meklingen fra Medlingsinstitutets side, skriver i rapporten at saken ikke ligner noen annen han har meklet i, i løpet av sine ti år som mekler.

Opplever fortsatt støtte

Jānis Kuzma sier at han opplever støtte fra folk når han står på streikevakt, selv om noen også roper at de bør gå hjem og gir de streikende fingeren.

– De som ikke støtter oss, kan tenke hva de vil. Jeg bryr meg ikke. De er ikke i vår situasjon og vet ikke hva vi har gjennomgått eller hvorfor vi står her, sier han.

7 av 10 svensker støtter de som streiker i Tesla.

7 av 10 svensker støtter de som streiker i Tesla.

Martin Guttormsen Slørdal

I en fersk undersøkelse av det svenske analyseselskapet Novus viser at 7 av 10 svensker støtter de som streiker i Tesla. 9 av 10 mener det er viktig med en tariffavtale på svenske arbeidsplasser.

Flere sympatiaksjoner

Den siste tiden har flere fagforeninger i Sverige bidratt i ulike sympatiaksjoner for IF Metall-medlemmene i Tesla.

Sist er forbundet Seko. Fra 31. oktober vil de som er organisert i forbundet, nekte å installere eller reparere fibernettverk hos Tesla. Både internett og heiser i bygninger som huser Tesla, kan stoppe opp, melder IF Metall.

Forbundet UNIONEN som organiserer ansatte i WAECO Sweden som jobber med installasjon og service av klimaanlegg hos Tesla, vil ikke utføre arbeidet fra 5. november. Dette melder fagbladet Kollega.

– Et maraton

Kuzma tror at Tesla vil krasje før eller siden, og at de kommer til å undertegne en tariffavtale. Han føler seg fortsatt motivert i kampen han og de 13 andre kollegene står i.

– Streiken kan ta to år eller tre år til. Dette er et maraton, sier han.

Tesla-mekanikeren sier at de streikende får god støtte fra IF Metall, både lokalt og sentralt. Streikebidraget kommer på konto, og han får betalt regningene sine.

– For meg hadde det vært rødt flagg hvis fagforeningene sluttet å kjempe. Sånn er det ikke nå. Jeg er motivert og klar til å fortsatt kjempe for tariffavtale, sier Jānis Kuzma.

Grunnleggende uenige

Simon Peterson er avtalesekretær i IF Metall sentralt. Han har vært med på flere forhandlingsrunder og samtaler med Tesla det siste året.

STIKKER DYPT: Tesla er grunnleggende uenige med IF Metall i synet på en tariffavtale, sier Simon Peterson i IF Metall.

STIKKER DYPT: Tesla er grunnleggende uenige med IF Metall i synet på en tariffavtale, sier Simon Peterson i IF Metall.

Stefan Jerrevång

Partene har hatt mye dialog, men situasjonen er uforandret. Tesla nekter fortsatt å undertegne på en kollektivavtale, forteller Peterson.

Det er én hovedgrunn til at det, sier han.

– Uansett hva som står i en tariffavtale, er Tesla imot det. De er imot fenomenet tariffavtale. Dette er et dypt, ideologisk utgangspunkt i selskapet, forteller avtalesekretæren.

Tesla-sjef Elon Musk har markert seg som stor motstander av fagforeninger og fagorganiserte ansatte.

I 2023 skrev Musk på X om streiken i Sverige: «This is insane».

Debatt: Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape

Tesla må endre seg

Simon Peterson og IF Metall oppfatter at den svenske Tesla-sjefen Jens Stark mangler mandat til å undertegne en tariffavtale.

– Selvfølgelig har han mulighet, men da blir han arbeidsledig, sier Peterson.

– Vi vet ikke helt hvem som har dette mandatet. IF Metalls vurdering er at det er høyere opp i selskapet Tesla må endre sin oppfatning om tariffavtaler for at dette skal fungere, sier han.

Simon Peterson sikter til at det er Tesla International B.V. i Nederland som er morselskapet til TM Sweden.

MÅ OPP PÅ ET HØYERE NIVÅ: Simon Peterson tror ikke ledelsen i Tesla i Sverige sitter på nøkkelen til å undertegne en tariffavtale med IF Metall.

MÅ OPP PÅ ET HØYERE NIVÅ: Simon Peterson tror ikke ledelsen i Tesla i Sverige sitter på nøkkelen til å undertegne en tariffavtale med IF Metall.

Martin Guttormsen Slørdal

Fagbevegelsen i Sverige er sterk

Enkelte IF Metall-medlemmer har nå streiket i to år. Peterson sier at kampmoralen hos dem som streiker, fortsatt er sterk og livskraftig.

– Men de er ikke upåvirket. Å streike i to år og ikke gå på jobben, det tar på et menneske, sier Peterson.

Avtalesekretæren mener at Tesla-streiken er en prinsipiell, viktig kamp. IF Metall har ett mål, og det er å tegne en tariffavtale med Tesla.

– Vi kan ikke ha noe annet mål en det. At et utenlandsk selskap kommer til Sverige og kjører sitt eget løp, det kan vi aldri akseptere, sier Peterson.

Simon Peterson mener det blir feil å si at hvis denne konflikten ikke løses, så er det slutten for fagbevegelsen i Sverige.

– Det ville være uansvarlig av meg å si det. Man kan ikke si at én streik avgjør en hundreårig lang tradisjon. Vi har enn sterk faglig tradisjon i Sverige og har en av verdens sterkeste organisasjonsgrader. Vi kommer ikke til å slutte å ta fighten, avslutter Simon Peterson i IF Metall.

Tesla svarer ikke

LO-Aktuelt har sendt en rekke spørsmål om streiken til både Teslas hovedkontor i USA og til Teslas pressekontor i Europa.

Vi har også spurt den svenske Tesla-sjefen Jens Stark om hvorfor de ikke vil undertegne en tariffavtale og hvordan han ser for seg veien ut av denne konflikten er.

Vi har ikke fått svar på noen av henvendelsene.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss