JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
EN ENDRET HVERDAG: Jens Åge Halberg er tillitsvalgt for bussjåfører i Rena, Femunden, Trysil og Elverum. Mye har endret seg på de 32 årene han har vært bussjåfør.

EN ENDRET HVERDAG: Jens Åge Halberg er tillitsvalgt for bussjåfører i Rena, Femunden, Trysil og Elverum. Mye har endret seg på de 32 årene han har vært bussjåfør.

Martin Guttormsen Slørdal

Anbud og heltid i bussnæringen:

Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, har blitt en del av arbeidshverdagen for mange bussjåfører etter at anbudene kom inn i bildet.



24.08.2021
09:50
24.08.2021 09:59

ragnhild@lomedia.no

– De snakker om rekruttering til dette yrket. Men det sier seg selv, hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Jens Åge Halberg er 66 år. Snart er han pensjonist, men det er ikke mange unge bussjåfører som står klare til å overta, konstaterer han. Halberg mener det har med arbeidsvilkårene i bransjen å gjøre. De har nemlig endret seg mye på de 32 årene han har vært bussjåfør.

– Det var mye greiere før anbudene, syns jeg. Da fylte du arbeidsdagen, sier Jens Åge Halberg.

På pauserrommet på Elverum skysstasjon er det stille. I vinduet henger det en advenstsjerne som ingen har tatt ned til tross for at det er høysommer ute. Det spørs om de kan skylde på at det ikke har vært tid til å ta ned julepynten. For delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er blitt en del av arbeidshverdagen. Et tilbakeskritt, kaller Halberg det.

– I verste fall kan en være på arbeid i 12 timer, men bare få betalt for fire. Det var ikke slik da jeg begynte i bussbransjen på 1980-tallet, sier Halberg.

Selv drar han hjem i pausene midt på dagen, men ikke alle har mulighet til det. Det hadde han ikke selv heller før han flyttet fra Søre Osen, fire mil unna, til Elverum sentrum.

– Det ble mye kaffedrikking, humrer Halberg.

Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

SNART PENSJONIST: Bussjåfør Jens Åge Halberg nærmer seg pensjonsalder, men er bekymret for rekrutteringen til yrket.

SNART PENSJONIST: Bussjåfør Jens Åge Halberg nærmer seg pensjonsalder, men er bekymret for rekrutteringen til yrket.

Martin Guttormsen Slørdal

Flere på deltid

Halberg er tillitsvalgt i Fellesforbundet og kjører buss for Trønderbilene. Trønderbilene vant anbudet på busstrafikken i Østerdalen i 2014. Selv har Halberg 100 prosent stilling, men han ser en utvikling i bransjen som han ikke liker: Færre tilbys heltidsjobb. Stillingsprosentene går stadig ned.

Halberg viser til de nye anbudspakkene i Trøndelag, der sjåførene før sommeren fikk presentert nye turnuser. Her viste det seg at en rekke stillinger gikk fra heltid til deltid. Noen ble bare tilbudt halv stilling.

– Er det slik vil skal ha det? spør Halberg retorisk.

I Elverum står det bedre til, men også her er det bussjåfører som jobber ufrivillig deltid, påpeker Halberg. På vegne av sine yngre kollegaer er han bekymret for hva som vil skje når en ny anbudsperiode starter i 2025. Han frykter at det vil bli færre stillinger og mer deltid.

– Det er politikerne som styrer dette. De går etter det billigste anbudet, mener Halberg.

Fikk du med deg denne? Tynt blikk, glassfiber og plast skal beskytte bussjåførene under kollisjon: – Vi sitter i et blikkskur

Krav om heltid

Ved nye anbud bør det stilles krav om at minst 80 prosent av stillingene er heltidsstillinger, mener Halberg. Også kravene til sikkerhet for sjåførene er for dårlige, mener den erfarne bussjåføren.

I mars i år omkom en bussjåfør i Stange da to busser kolliderte. Tynt blikk, glassfiber og plast er alt som beskytter bussjåførene ved en kollisjon, påpeker Halberg.

– Sikkerheten er på et lavmål. Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten.

– Føler du deg utrygg når du er ute og kjører?

– Det går ikke an å tenke på det.

FOR DÅRLIG: – Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten, sier Jens Åge Halberg, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

FOR DÅRLIG: – Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten, sier Jens Åge Halberg, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

Martin Guttormsen Slørdal

Utreder ny modell i Innlandet

Men endring kan være på vei. I desember i fjor fikk Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG og Pensjonistpartiet et knapt flertall i fylkestinget i Innlandet fylke for å utrede drift av kollektivtrafikk i egen regi. Dermed kan Innlandet bli det første fylket i landet til å reversere utviklingen med rutebuss på anbud. Jens Åge Halberg er usikker på om det går an å komme utenom anbudsrundene. Men et krav om heltidsstillinger, det bør i hvert fall politikerne sørge for, mener han.

Selv har 66-åringen tenkt å stemme Arbeiderpartiet til høstens valg, slik han alltid har gjort.

– Jeg er trofast. Jeg har alltid stemt Ap.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
24.08.2021
09:50
24.08.2021 09:59



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

Sissel M. Rasmussen

Tillitsvalgte i transport har store forventninger og enda større krav til en ny regjering

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker