JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anbud og heltid i bussnæringen:

Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, har blitt en del av arbeidshverdagen for mange bussjåfører etter at anbudene kom inn i bildet.
EN ENDRET HVERDAG: Jens Åge Halberg er tillitsvalgt for bussjåfører i Rena, Femunden, Trysil og Elverum. Mye har endret seg på de 32 årene han har vært bussjåfør.

EN ENDRET HVERDAG: Jens Åge Halberg er tillitsvalgt for bussjåfører i Rena, Femunden, Trysil og Elverum. Mye har endret seg på de 32 årene han har vært bussjåfør.

Martin Guttormsen Slørdal

ragnhild@lomedia.no

– De snakker om rekruttering til dette yrket. Men det sier seg selv, hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?

Jens Åge Halberg er 66 år. Snart er han pensjonist, men det er ikke mange unge bussjåfører som står klare til å overta, konstaterer han. Halberg mener det har med arbeidsvilkårene i bransjen å gjøre. De har nemlig endret seg mye på de 32 årene han har vært bussjåfør.

– Det var mye greiere før anbudene, syns jeg. Da fylte du arbeidsdagen, sier Jens Åge Halberg.

På pauserrommet på Elverum skysstasjon er det stille. I vinduet henger det en advenstsjerne som ingen har tatt ned til tross for at det er høysommer ute. Det spørs om de kan skylde på at det ikke har vært tid til å ta ned julepynten. For delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er blitt en del av arbeidshverdagen. Et tilbakeskritt, kaller Halberg det.

– I verste fall kan en være på arbeid i 12 timer, men bare få betalt for fire. Det var ikke slik da jeg begynte i bussbransjen på 1980-tallet, sier Halberg.

Selv drar han hjem i pausene midt på dagen, men ikke alle har mulighet til det. Det hadde han ikke selv heller før han flyttet fra Søre Osen, fire mil unna, til Elverum sentrum.

– Det ble mye kaffedrikking, humrer Halberg.

Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle

SNART PENSJONIST: Bussjåfør Jens Åge Halberg nærmer seg pensjonsalder, men er bekymret for rekrutteringen til yrket.

SNART PENSJONIST: Bussjåfør Jens Åge Halberg nærmer seg pensjonsalder, men er bekymret for rekrutteringen til yrket.

Martin Guttormsen Slørdal

Flere på deltid

Halberg er tillitsvalgt i Fellesforbundet og kjører buss for Trønderbilene. Trønderbilene vant anbudet på busstrafikken i Østerdalen i 2014. Selv har Halberg 100 prosent stilling, men han ser en utvikling i bransjen som han ikke liker: Færre tilbys heltidsjobb. Stillingsprosentene går stadig ned.

Halberg viser til de nye anbudspakkene i Trøndelag, der sjåførene før sommeren fikk presentert nye turnuser. Her viste det seg at en rekke stillinger gikk fra heltid til deltid. Noen ble bare tilbudt halv stilling.

– Er det slik vil skal ha det? spør Halberg retorisk.

I Elverum står det bedre til, men også her er det bussjåfører som jobber ufrivillig deltid, påpeker Halberg. På vegne av sine yngre kollegaer er han bekymret for hva som vil skje når en ny anbudsperiode starter i 2025. Han frykter at det vil bli færre stillinger og mer deltid.

– Det er politikerne som styrer dette. De går etter det billigste anbudet, mener Halberg.

Fikk du med deg denne? Tynt blikk, glassfiber og plast skal beskytte bussjåførene under kollisjon: – Vi sitter i et blikkskur

Krav om heltid

Ved nye anbud bør det stilles krav om at minst 80 prosent av stillingene er heltidsstillinger, mener Halberg. Også kravene til sikkerhet for sjåførene er for dårlige, mener den erfarne bussjåføren.

I mars i år omkom en bussjåfør i Stange da to busser kolliderte. Tynt blikk, glassfiber og plast er alt som beskytter bussjåførene ved en kollisjon, påpeker Halberg.

– Sikkerheten er på et lavmål. Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten.

– Føler du deg utrygg når du er ute og kjører?

– Det går ikke an å tenke på det.

FOR DÅRLIG: – Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten, sier Jens Åge Halberg, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

FOR DÅRLIG: – Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten, sier Jens Åge Halberg, tillitsvalgt i Fellesforbundet.

Martin Guttormsen Slørdal

Utreder ny modell i Innlandet

Men endring kan være på vei. I desember i fjor fikk Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG og Pensjonistpartiet et knapt flertall i fylkestinget i Innlandet fylke for å utrede drift av kollektivtrafikk i egen regi. Dermed kan Innlandet bli det første fylket i landet til å reversere utviklingen med rutebuss på anbud. Jens Åge Halberg er usikker på om det går an å komme utenom anbudsrundene. Men et krav om heltidsstillinger, det bør i hvert fall politikerne sørge for, mener han.

Selv har 66-åringen tenkt å stemme Arbeiderpartiet til høstens valg, slik han alltid har gjort.

– Jeg er trofast. Jeg har alltid stemt Ap.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse