EN ENDRET HVERDAG: Jens Åge Halberg er tillitsvalgt for bussjåfører i Rena, Femunden, Trysil og Elverum. Mye har endret seg på de 32 årene han har vært bussjåfør.
Martin Guttormsen Slørdal
Anbud og heltid i bussnæringen:
Deltidsstillinger kveler rekrutteringen til sjåføryrket, mener Jens Åge (66): – Hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?
Delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, har blitt en del av arbeidshverdagen for mange bussjåfører etter at anbudene kom inn i bildet.
ragnhild@lomedia.no
– De snakker om rekruttering til dette yrket. Men det sier seg selv, hvem klarer seg på en 50 prosent stilling?
Jens Åge Halberg er 66 år. Snart er han pensjonist, men det er ikke mange unge bussjåfører som står klare til å overta, konstaterer han. Halberg mener det har med arbeidsvilkårene i bransjen å gjøre. De har nemlig endret seg mye på de 32 årene han har vært bussjåfør.
– Det var mye greiere før anbudene, syns jeg. Da fylte du arbeidsdagen, sier Jens Åge Halberg.
På pauserrommet på Elverum skysstasjon er det stille. I vinduet henger det en advenstsjerne som ingen har tatt ned til tross for at det er høysommer ute. Det spørs om de kan skylde på at det ikke har vært tid til å ta ned julepynten. For delte dagsverk, der bussjåførenes arbeidsdag deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er blitt en del av arbeidshverdagen. Et tilbakeskritt, kaller Halberg det.
– I verste fall kan en være på arbeid i 12 timer, men bare få betalt for fire. Det var ikke slik da jeg begynte i bussbransjen på 1980-tallet, sier Halberg.
Selv drar han hjem i pausene midt på dagen, men ikke alle har mulighet til det. Det hadde han ikke selv heller før han flyttet fra Søre Osen, fire mil unna, til Elverum sentrum.
– Det ble mye kaffedrikking, humrer Halberg.
Debatt: «Anbud er i ferd med å ødelegge bussnæringen», skriver Ørjan Takle
SNART PENSJONIST: Bussjåfør Jens Åge Halberg nærmer seg pensjonsalder, men er bekymret for rekrutteringen til yrket.
Martin Guttormsen Slørdal
Flere på deltid
Halberg er tillitsvalgt i Fellesforbundet og kjører buss for Trønderbilene. Trønderbilene vant anbudet på busstrafikken i Østerdalen i 2014. Selv har Halberg 100 prosent stilling, men han ser en utvikling i bransjen som han ikke liker: Færre tilbys heltidsjobb. Stillingsprosentene går stadig ned.
Halberg viser til de nye anbudspakkene i Trøndelag, der sjåførene før sommeren fikk presentert nye turnuser. Her viste det seg at en rekke stillinger gikk fra heltid til deltid. Noen ble bare tilbudt halv stilling.
– Er det slik vil skal ha det? spør Halberg retorisk.
I Elverum står det bedre til, men også her er det bussjåfører som jobber ufrivillig deltid, påpeker Halberg. På vegne av sine yngre kollegaer er han bekymret for hva som vil skje når en ny anbudsperiode starter i 2025. Han frykter at det vil bli færre stillinger og mer deltid.
– Det er politikerne som styrer dette. De går etter det billigste anbudet, mener Halberg.
Fikk du med deg denne? Tynt blikk, glassfiber og plast skal beskytte bussjåførene under kollisjon: – Vi sitter i et blikkskur
Krav om heltid
Ved nye anbud bør det stilles krav om at minst 80 prosent av stillingene er heltidsstillinger, mener Halberg. Også kravene til sikkerhet for sjåførene er for dårlige, mener den erfarne bussjåføren.
I mars i år omkom en bussjåfør i Stange da to busser kolliderte. Tynt blikk, glassfiber og plast er alt som beskytter bussjåførene ved en kollisjon, påpeker Halberg.
– Sikkerheten er på et lavmål. Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten.
– Føler du deg utrygg når du er ute og kjører?
– Det går ikke an å tenke på det.
FOR DÅRLIG: – Jeg synes det er fælt at anbudene skal gå ut over sikkerheten, sier Jens Åge Halberg, tillitsvalgt i Fellesforbundet.
Martin Guttormsen Slørdal
Utreder ny modell i Innlandet
Men endring kan være på vei. I desember i fjor fikk Rødt, SV, Arbeiderpartiet, MDG og Pensjonistpartiet et knapt flertall i fylkestinget i Innlandet fylke for å utrede drift av kollektivtrafikk i egen regi. Dermed kan Innlandet bli det første fylket i landet til å reversere utviklingen med rutebuss på anbud. Jens Åge Halberg er usikker på om det går an å komme utenom anbudsrundene. Men et krav om heltidsstillinger, det bør i hvert fall politikerne sørge for, mener han.
Selv har 66-åringen tenkt å stemme Arbeiderpartiet til høstens valg, slik han alltid har gjort.
– Jeg er trofast. Jeg har alltid stemt Ap.
Mest lest
Debatt
Hvis du er kvinne og jobber i handelen eller i et serviceyrke, kan du fort stå igjen som pensjonstaper. Derfor er kampen om AFP også en likestillingskamp, skriver Cecilie Tvetenstrand. (Illustrasjonsfoto)
AFP er en urettferdig pensjon. Den er også uforutsigbar
Privat
To timer etter at de kjørte sammen, fikk han beskjed om at kollegaen var død
Kaptein Frank Langø har jobbet i Sølvtrans i 20 år. Neste år går han av med pensjon. Nå er han med på gruppesøksmålet mot rederiet for at han skal få pensjonen han mener han har krav på. Også Maskinistforbundet deltar i søksmålet.
Jogvan H. Gardar/privat
Sjøfolk kan ha tapt millioner i pensjon. Nå saksøker de rederiet
KJØRTE I POLEN: Oleksandr Klievtsov fra Bakhmut i Ukraina viser frem video av ham selv som kjører buss i Polen høsten 2022.
Erlend Tro Klette
Norge skriker etter bussjåfører. Oleksandr har erfaringen, men nektes jobb
– Jeg føler meg overveldet. jeg er så glad for at noen forstår hvor viktig dette er. Ikke bare for meg, men for alle Navs flere millioner brukere, sier Janne Cecilie Thorenfeldt. Hun har møtt arbeidsgiver Nav i retten i flere runder. Nå håper hun menneskerettsdomstolen i Strasbourg kan dømme på en måte som styrker personvernet for alle Navs brukere.
Ole Palmstrøm
Over 100 ansatte hadde vært inne i mappa hennes hos Nav
Martin Guttormsen Slørdal
Pensjon kan svekke Norges sikkerhet. Fire av ti i Forsvaret vil slutte
LEILIGHETER STÅR TOMME: – Et premiss for å lage serien var at jeg ikke skulle ta en leilighet fra noen som trengte den. Men flere toromsleiligheter sto tomme, og jeg fikk høre at det var fordi folk ikke hadde råd, sier Petter Nyquist.
Teddy TV/TV 2
«Petter Uteligger» flyttet inn i kommunal bolig: – Det provoserte meg noe jævlig
Debatt
Politikere må komme på Nav oftere. De må snakke med oss sosialarbeidere, skriver Julian Slettaøien. Hun reagerer på at ikke de enslig aleneboende får mer hjelp.
Hanna Skotheim
Hva får man egentlig for 164 kroner på butikken i dag?
Tri Nguyen Dinh / Ronny Øksnes
«Svenskebåten» legges ned: – Det kom som et sjokk for oss alle. Vi visste overhodet ingenting
Statsminister Jonas Gahr Støre og næringsminister Jan Christian Vestre trakk på seg kjeledress og hjelm da de valgte å legge frem regjeringens grønne industriløft på Rosenberg Worley i Stavanger.
Helge Rønning Birkelund
Stadig færre LO-medlemmer stemmer Ap. Sjekk det store fallet her
– Det er ingen som roper høyt om at de står i matkø eller går i minus hver måned, sier Merete Solberg i Fellesforbundet. Medlemmene hun organiserer befinner seg på bunnen av lønnsstatistikken.
Erlend Angelo
Renta går opp nok en gang: – Dette tar knekken på folk
Erlend Angelo
Tordis gleder seg fortsatt til å gå på jobb etter 47 år. Her er hemmeligheten
Debatt
Carolines historie er en viktig vekker, skriver Nav-sjefen.
Lise Åserud / NTB. Innfelt: skjermdump av frifagbevegelse.no
Det er umulig for meg å ikke bli berørt av det Caroline forteller
Kronikk
Nav-ansatte har det handlingsrommet de trenger for å kunne gi god og tilpasset hjelp til den enkelte familie. Men det krever svært god kompetanse i sosialt arbeid, skriver Tore Nyseter.
Eirik Dahl Viggen/Privat
Nav svikter barn i fattige familier
Høyres nestleder Henrik Asheim mener Erna Solberg og Høyre ikke holdt tilbake informasjon om Sindre Finnes aksjehandler til etter valget.
Arkivfoto: Leif Martin Kirknes
Høyre: – Skjønte at dette kunne være løgn først på fredag
FANT TONEN: Mia Mari ble den vennen May Liz trengte for å føle seg trygg da hun skulle sone dommen på Ravneberget. De bruker mye av dagne på å snakke og henge sammen.
Brian Cliff Olguin
– Man har tenkt at det er så få kvinner i fengsel, så de har blitt glemt
OMFATTENDE: NTL NAV har beregnet at når etaten velger delegerte forhandlinger, går det med rundt 51 000 arbeidstimer til dette.
Colourbox.com
Nav sløser bort millioner i lokale forhandlinger, mener tillitsvalgte
Kompetansen som skal til for å bygge skip kan forsvinne på norske verft dersom ikke utviklingen snur. Nå vil tillitsvalgte ha en ny giv for bransjen.
Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte
– Hvis vi fortsatt skal bygge skip i Norge, må noe skje, advarer tillitsvalgte
– Vi kan ikke forby noen å filme, og det er heller ikke ulovlig å gjøre det – det er hendelser som skjer på offentlige plasser. Jeg ber bare om arbeidsrom, sier vekteren Stefan.
Jan-Erik Østlie
Stefan blir ofte omringet og filmet når han gjør jobben sin. Frykten er å bli hengt ut
Køen ble lang for å sikre seg en pose mat.
Tom Vestreng, Dagsavisen