JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Delingsøkonomi:

Felix kjøpte bil for å kjøre Uber – nå vil han inn i LO

– La Uber ansette folk på provisjonslønn. LO kunne organisert oss. De må ta ansvar.

colourbox.com

edv@lomedia.no

Uber-kunden kommer ikke. Det er typisk når de vet at det ikke er noe taksameter som tikker. Bak rattet denne sene nattetimen i hovedstaden sitter Felix (navnet er endret). Han har akkurat kjøpt bruktbil etter at den forrige hadde passert ti år på veien. Det er for gammelt for Uber.

Han får øye på det som ser ut som en varebil langt nede i gata. Den svinger mot ham og kommer opp på siden. Det er politi. Han ruller ned ruta.

Drosjeeiere i Norge er nødt til å ha drosjeløyve, ifølge loven. Drosjene skal være tilknyttet en sentral. Sjåførene skal ha kjøreseddel utstedt av politiet. Uberbilene fyller ingen av disse kravene. Felix kjører ulovlig, og han vet det.

– Hva gjør du her?

– Venter på en kompis.

Det er standardsvaret. Politiet kjører videre. Han venter litt til, men tør ikke stå for lenge. Han bestemmer seg for å ta en runde, deretter komme tilbake til adressen. Han stopper på rødt lys og gjenkjenner politibilen på motsatt side av krysset. Det blir grønt. Begge står i ro. En kort nervekrig utpilles. Innen lyset rekker å skifte, setter han fart og kjører i retning en bensinstasjon. Politiet følger etter. Han kjører inn på stasjonen og fyller. Politibilen passerer, sikkert tilbake til adressen for å se om han kommer tilbake, tenker han. Han ringer til kunden for å forberede en dekkhistorie. Kunden svarer. Felix ber ham si at de er kompiser, i tilfelle de stoppes. Det er risikabelt med slike avtaler. Tidligere har han opplevd at passasjerer har snakket ut til politiet. Noen kunder blir irritert. Det går ut over ratingen. Med rating under 4,7 av 5 mulige, blir det færre kunder.

Kunden står klar utenfor adressen. Ingen andre. Han plukker ham opp og kjører inn i natta for en billig penge, forviklingene tatt i betraktning: For en tur på fire kilometer iberegna venting og drivstoff blir betalingen bare 73 kroner. 20 prosent går til app-eieren Uber.

Dette er de 25 dårligst betalte yrkene i Norge

UBER: Formidler persontransport. Tar 20% gebyr fra sjåføren, som selv dekker drivstoff og forsikringer. Har base i California.

UBER: Formidler persontransport. Tar 20% gebyr fra sjåføren, som selv dekker drivstoff og forsikringer. Har base i California.

Uber ødelegger arbeidsgiveransvaret

Uber hevder å ha 150.000 kunder i Oslo. Flere hundre personer er registrert som sjåfører. Opptil 700 av disse kjører Uber for over 50.000 kroner i året. I Uber sitt hovedkvarter i California legges planer om å overta større deler av transport- og logistikkbransjen.

– Jeg savner en vilje til å se framover og sette inn tiltak nå, før dette vokser seg stort og uhåndterlig, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

Hun satt i regjeringens utvalg om delingsøkonomi. De leverte sin rapport i februar. Utvalget satte godkjentstempel på Uber: De foreslår å fjerne løyveplikten for drosjer. LO leverte denne uka sitt høringssvar. De stiller seg sterkt kritisk.

BEKYMRET: LO-sekretær Trude Tinnlund tviler på at deling utjevner forskjeller. Snarere tvert imot.

BEKYMRET: LO-sekretær Trude Tinnlund tviler på at deling utjevner forskjeller. Snarere tvert imot.

Erlend Angelo

Flere av økonomene i delingsutvalget er overdrevent optimistiske til mulighetene i delingsøkonomien, mener Tinnlund.

– Hvis dette vokser så mye som det er anslått, er det veldig mange som hevdes å ikke ha et ansettelsesforhold. Det betyr at flere mennesker får en løs tilknytning til arbeidslivet.

Uber Norge-sjefen: – Sjåførene vil være frie, ikke ansatt

Dette er lavlønnsgrupper, understreker Tinnlund. Uten arbeidsgivere, mister de ansatte sin forhandlingsposisjon. Fagbevegelsen havner på sidelinja.

– Når man ikke kan påvirke prisen til sluttkunder, og allikevel hevdes å være selvstendig, kan man ikke forhandle seg til bedre vilkår, konkluderer Tinnlund.

Hun viser til at selvstendig næringsdrivende, self-employed, er Europas raskest voksende gruppe av fattige.

Seks polakker krevde lønn mellom oppdrag. Vant på alle punkter i retten

– Spennende og moro

Passasjertallet har gått ned for den ordinære taxinæringa det siste tiåret. Til tross for det har prisene økt. Altså det motsatte av det man kunne forvente ifølge klassisk økonomisk teori om tilbud og etterspørsel. Dermed tar færre seg råd til drosje, og flere kommer til Felix.

– Taxi har blitt jævlig dyrt. Jeg tror dette er bra for miljøet og for økonomien, sier Felix om sin egen uberkjøring.

Uten drosjeløyve eller kjøreseddel er han med på noe ulovlig. Likevel gjør han det tt par ganger i uka for å spe på økonomien.

– Jeg synes det er sosialt og moro. Kundene er pratsomme. De synes det er spennende å være med på noe ulovlig. Katt og mus-leken med politiet.

Han vet aldri hvem som kommer på: Han kjører alle, fra den nydelige 24 år gamle kvinnen, via godt voksne som har vært på fylla til han avdanka fyren som skal ut og sjekke bilene han har oppstilt med delingsappen Nabobil.

HARDT REGIME: Politiet fortsatte vinteren 2017 med å aksjonere mot mistenkte ubersjåfører. Blir du tatt, venter avskilting, inndratt førerkort og bot for piratvirksomhet. 10.000 kroner er vanlig. Passasjerene går fri.

HARDT REGIME: Politiet fortsatte vinteren 2017 med å aksjonere mot mistenkte ubersjåfører. Blir du tatt, venter avskilting, inndratt førerkort og bot for piratvirksomhet. 10.000 kroner er vanlig. Passasjerene går fri.

Erlend Angelo

Uber-kundene er fredet

I januar 2016 trakk politiet i Oslo en skillelinje mellom de som kjører og de som sitter på med Uber.

– Vi fortsetter å kontrollere og bøtelegge ubersjåfører, men vi vil ikke reagere overfor de som sitter på, sa politiadvokat Arne Valdemar Nielsen i trafikkseksjonen ved Oslo politidistrikt til vg.no.

Felix er ikke i tvil:

– Uber som det fungerer nå øker ulikheten i samfunnet. For samfunnets makthavere, fra middelklasen og opp, fungerer Uber genialt. De får seg en billig tur med Achmed fra Syria, uten å risikere noe. Mens Achmed kan miste skiltene, bli fratatt lønna og få en kjempebot for piratkjøring.

Det er motsatt av sexkjøpsloven, påpeker Felix. Der det er kunden som er strafferettslig ansvarlig.

– Mange lever av Uber for å få penger neste uke.

Felix forteller om samlinger for ubersjåfører.

– Det ser ut som på sosialkontoret. Her dominerer våre nye landsmenn og en og annen nordmann med boksernese. Folk tenker på oss som white trash og analfabeter.

Her har han også møtt vanlige drosjesjåfører som ifølge Felix vurderer å gå over til Uber.

– De er lei av å være forpliktet 12 timer i døgnet, lei av å sitte i taxien og vente på tur uten å tjene penger.

HAXI: Ubers norske konkurrent. Tar 5-10 prosent gebyr fra sjåføren, som selv dekker drivstoff og forsikringer. Såkalt Norsk utenlendsregistrert selskap (NUF), basert i Stavanger og registrert i London.

HAXI: Ubers norske konkurrent. Tar 5-10 prosent gebyr fra sjåføren, som selv dekker drivstoff og forsikringer. Såkalt Norsk utenlendsregistrert selskap (NUF), basert i Stavanger og registrert i London.

Rett over lovens grense

Insektliknende figurer kryper over iphone-skjermen. Figurene forestiller ørsmå uberbiler. De kjører rundt inne i appen på et gatekart. Kartet bygger på data fra Open Street Map. Det er en karttjeneste basert på gratis data fra blant andre Kartverket, Miljødirektoratet og kommuner som Bergen og Sørum. Uber bruker åpne, skattefinansierte data til å tjene penger.

Uber selv betaler lite skatt og avgifter i Norge. Passasjerene betaler via bankkort i appen. 80 prosent av betalingen går til sjåføren. 20 prosent går til Uber sin betalingsløsning i Nederland. Her er Uber Norways morselskap (Uber International Services Holding B.V.) registrert med gunstige skattevilkår. Systemet som er satt opp i Nederland bidrar til å holde store summer unna statskassa i alle land Uber opererer i, så nær som USA. Fellesskapet går glipp av store summer, advarer LO.

De ansatte går opp 100.000 i lønn etter at de fikk tariffavtale

Gatas pirater

Felix har ikke lov til å ta opp passasjerer mot betaling. Uber i Norge har forklart at det er opp til hver sjåfør å sørge for å ha papirene i orden. Uber har ikke noe ansvar, hevder selskapet. Felix har selv sørget for å registrere inntektene fra uberkjøring inn i sitt eget enkeltpersonsforetak. Hadde han kjørt for mer enn 50.000 kroner på et år, hadde han vært momspliktig. Heldigvis, eller dessverre, er han langt under grensa.

I vinter sendte Skatt Øst et varsel til 600 ubersjåfører. Det var en advarsel om manglende rapportering av oppgitte inntekter og moms. Det er 90 prosent av dem som solgte turer for mer enn 50.000 kroner i perioden 2015-2016.

– Det er irriterende at de går så hardt ut mot ubersjåfører, sier Felix.

– Det skjer bare på grunn av all oppmerksomheten i media. Det er hundre ganger mer sannsynlig å bli sjekket om du kjører med Uber enn om du tar en snekkerjobb svart.

SKATTEJEGER: Leder for skattekrimenheten i Skatt Øst Jan-Egil Kristiansen innkrever moms fra piratvirksomhet.

SKATTEJEGER: Leder for skattekrimenheten i Skatt Øst Jan-Egil Kristiansen innkrever moms fra piratvirksomhet.

Øystein Windstad

Skatteetaten forholder seg til ubersjåførene som næringsdrivende, forteller leder for skattekrimenheten i Skatt Øst, Jan-Egil Kristiansen. Selv om han anser uberkjøring som piratvirksomhet.

– Er det ikke litt rart å kreve inn moms for ulovlig virksomhet?

– Det er skattepliktig selv om virksomheten drives ulovlig. Det er ikke noe lovlighetskrav etter skattebestemmelsene. Man må skatte ved salg av smuglervarer også. Det hadde vært rarere å skatte av det som er lovlig, men ikke av det som er ulovlig, sier Kristiansen.

Piratenes driftkostnader avskrives på skatten

Når sjåførene får et varsel fra Skatt Øst, bes de redegjøre for inntekter og kostnader. Driftskostnader kan avskrives på skatten. Altså selv om virksomheten er ulovlig.

De færreste har ført regnskap, forteller Jan-Egil Kristiansen. Flere har skaffet seg det etter å ha mottatt varsel.

– Kan det at dere krever regnskap og skatt gjøre at Uber blir mer akseptert, og på sikt lovlig?

– Nei, jeg tror ikke det. Det er fortsatt ulovlig etter løyvereglene for drosjevirksomhet og de risikerer en straffereaksjon fra politiet. Etter vi tok kontakt, har flere gitt seg, sier Kristiansen.

LO vil ha kontroll på bransjen: Uber og andre såkalte delingsselskaper må pålegges arbeidsgiveransvar. De må betale arbeidsgiveravgift og skatt – på linje med alle andre bedrifter.

• Følg oss på Facebook

Uber-sjåfør utfordrer LO

Felix trives godt bak uberrattet. Men alt er ikke bra med å kjøre i økonomiens gråsone:

– Nye landsmenn som trenger penger blir straks kriminelle idét de kjører Uber. Er du først kriminell, er sjansen stor for at du starter med langt mere alvorlige ting. Respekten for Norges lover blir lavere, jo mere urimelige de er. Det er også kjipt for oss ubersjåfører å ikke kunne fortelle venner, familie og ikke minst våre egne barn hva vi jobber med.

Felix lanserer et forslag:

– Selskapene kan ansette oss på provisjonslønn. LO kan organisert oss. De må ta ansvar.

MOTTREKK: Appen Mivai skal beskytte lovlige taxier mot Uber. Lar kundene sammenlikne priser. Utviklet av Kristiansand-bedriften Gomobile.

MOTTREKK: Appen Mivai skal beskytte lovlige taxier mot Uber. Lar kundene sammenlikne priser. Utviklet av Kristiansand-bedriften Gomobile.

Transportarbeiderforbundet: Ønsker sjåførene velkommen, bare de blir lovlige

Både i USA og Storbritannia stiller ubersjåfører seg bak felles krav. De er i ferd med å starte det som kan bli fagforeninger.

– Jeg vil ikke bli tatt til inntekt for å ville legalisere Uber. Men vi oppfordrer alle til å organisere seg. Det vil stå sterkere sammen. Hvis man er ubersjåfør og organiserer seg, er jeg sikker på at Transportarbeiderforbundet vil se på det, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

LO-Aktuelt ringer Norsk Transportarbeiderforbund.

– Ønsker dere ubersjåfører som Felix velkommen?

– Det er problematisk siden vi mener de driver ulovlig piratvirksomhet. Men det kan snart komme en lovendring. Om Uber skulle bli en lovlig virksomhet vil vi selvsagt være interessert i å organisere sjåførene, sier forbundssekretær i NTF, Peter Hansen.

Ulovligheten er hinderet, ikke at de er selvstendig næringsdrivende.

Stjeler kunder

Uber har en såkalt premiumtjeneste kalt Uber Black. Den består av nybiler kjørt av profesjonelle. Flere av sjåførene har selskapsvognløyve. Disse har lov til å kjøre folk mot betaling, men på visse vilkår som gjelder for limousinkjøring. Siden de ikke har drosjeløyve, har de ikke lov til å drive som vanlig drosje.

Peter Hansen kjenner ikke til om noen av Black-sjåførene er medlem av Transportarbeiderforbundet.

– Hvordan kan dere være sikre på at ingen vanlige ubersjåfører kjører med løyve?

– Det ville være vanskelig for en ubersjåfør å søke løyve på grunn av behovsprøvingen, sier Hansen.

Problemet er at det allerede er for mange taxiløyver. Når lønna er basert på provisjon, er det lite lukrativt å kjøre.

– Det blir færre turer på sjåføren, som må være lenger ute på veien for å opprettholde en inntekt. Det hjelper ikke taxisjåførene at Uber er ute og kjører i tillegg, sier Hansen.

ESA, som er EØS-avtalens kontrollorgan, vurderte i februar det norske løyvesystemet som i strid med EUs regler om fri etableringsrett. Snart kan kanskje Felix fortelle familien sin hva han egentlig bruker bilen til om kveldene.

Uber legger ned i Danmark, Norges Taxiforbund jubler

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse