JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Fagforbundet Ung

Slik treffer Fagforbundet ungdom på TikTok

8. mars startet Fagforbundet Ung sin nye TikTok-strategi. Det har blitt en suksess. Rekorden er nesten 200.000 visninger av en video.
FOR UNGDOM: Victoria de Oliveira (foran) og Jeanette Lea Romslo lager innhold til  publisering på TikTok.

FOR UNGDOM: Victoria de Oliveira (foran) og Jeanette Lea Romslo lager innhold til publisering på TikTok.

Fagfobundet Ung

helge@lomedia.no

I mars hoppet Fagforbundet Ung ut i det. De yngste forsvant fra Facebook da bestemor begynte å poste sine naturbilder, oppskrifter og illustrasjonsbilder.

– Vi så at det ikke fungerte på Facebook. Ungdommen scroller ikke på Facebook lenger. Da måtte vi stille oss spørsmålet: Hvordan nå de unge? TikTok ble løsningen, sier den nyvalgte lederen i Fagforbundet Ung, Jeanette Lea Romslo (24).

Treffer ungdommen

På TikTok treffer Fagforbundet Ung derimot ungdommer – og makter å skape et stort engasjement.

Rekorden er over 200.000 visninger av en video som omhandler arbeidsgivere som dekker over brudd på arbeidsmiljøloven gjennom å friste med gratis pizza.

– Responsen har vært enorm. Det er ikke å overdrive at vi har opplevd en suksesshistorie. Det som er ekstra flott, er at ledelsen også stiller villig opp på våre sprell. Både Mette (Nord, leder) og Odd-Haldgeir (Larsen, nestleder) stiller opp hver gang de blir spurt om å være med, sier Jeanette Lea Romslo til LO-Aktuelt.

På Fagforbundets landsmøte nylig rykket hun opp fra nestledervervet til å bli leder av Fagforbundet Ung.

Medlemstallet blant de unge har også økt kraftig i Fagforbundet Ung – hvor alle Fagforbundet-medlemmer under 30 år regnes med. En elsparkesykkel står klar til å bli tildelt medlem nummer 50.000 i Fagforbundet Ung.

Om det er på grunn av satsingen på sosiale medier eller ikke, vil imidlertid ikke Romslo spekulere i.

– Men vi hører ofte at de har sett oss på TikTok, og de sier at de kjenner oss igjen, legger hun til.

Det var heller ikke vanskelig å fylle opp årets sommerfestival, en ungdomssamling med faglig påfyll, fest og mye sosial aktivitet. Fagforbundet Ung deltar også på LOs Sommerpatrulje og på lærlingpatruljen.

Les også: Susannas budskap på TikTok er sett over 800.000 ganger: Forteller deg hva arbeidsgiver ikke har lov til

Har delt oppgavene

Det er den tidligere ungdomslederen, Victoria de Oliveira, som sammen med Jeanette Lea Romslo har hatt ansvaret for satsingen på TikTok.

Det er en tidkrevende virksomhet. Men de har ikke satt av fast tid til det.

– Det blir å ta noen skippertak hvor vi filmer mange videoer. Først må vi finne ut hva vi skal gjøre og hva vi ønsker å oppnå. Så må vi både lage et manus og filme. Det tar mye tid å redigere, men er også veldig gøy, mener Jeanette.

Miksen for å nå de yngste medlemmene består av litt medlemsfordeler, litt politikk, litt rettigheter og litt variert meny.

Før satsingen på TikTok var det Instagram som gjaldt for Fagforbundet Ung. Denne kanalen benyttes fortsatt. Det samme gjør Facebook, men til overordnede ting. Snapchat er ingen god løsning; den brukes i hovedsak bare i privat sammenheng, forteller de.

Les også: AUF-lederen drukner i netthets etter Giske-oppgjør

Dette er en sak fra

Vi skriver for tillitsvalgte i alle LO-forbund.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse