JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DØDSFELLER: Det er ulykker som denne i Ullensaker nordøst for Oslo i 2017 som har vist hvor dårlig beskyttet sjåførene er. Disse to bussene hadde drøyt 30 km/t da de traff hverandre, men resultatet var at den ene sjåføren omkom, den andre ble hardt skadd.

DØDSFELLER: Det er ulykker som denne i Ullensaker nordøst for Oslo i 2017 som har vist hvor dårlig beskyttet sjåførene er. Disse to bussene hadde drøyt 30 km/t da de traff hverandre, men resultatet var at den ene sjåføren omkom, den andre ble hardt skadd.

Statens vegvesen

Politisk enighet kan bety slutten på livsfarlige busser i Norge:

Alle partiene på Stortinget er enige om å bedre sikkerheten for bussjåfører. Men samferdselsministeren mener EU-regler kommer i veien

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har pekt på at felleseuropeiske regler hindrer Norge å sette strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåfører, men ikke ett eneste parti på Stortinget vil vente på resten av Europa.

01.09.2021
15:03
01.09.2021 15:03

roy@lomedia.no

De siste par årene har Magasinet for fagorganiserte og FriFagbevegelse skrevet om flere bussulykker i Norge der sjåførene enten har omkommet eller blitt sterkt kvestet. Felles for disse ulykkene er at selve førerplassen har vært så dårlig sikret, at selv i lav fart har fronten på bussen blitt trykket langt inn på førerens plass.

I fjor sommer åpnet samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti for at Norge kunne innføre nasjonale sikkerhetskrav. Men da han fikk et skriftlig spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Sverre Myrli om hva regjeringen gjør for å bedre sikkerheten ved kollisjoner for bussjåførene, kom han med helt andre signaler. Svaret fra Hareide var at Norge er forpliktet av EØS-avtalen til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene.

– Det innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU. EU har ikke spesielle krav til frontbeskyttelse i buss, svarte Hareide.

Vil ha det beste utstyret

Magasinet for fagorganiserte kan nå avsløre at Hareide ikke har støtte fra noen partier for å vente på strengere felleseuropeiske regler. Selv ikke partikollega Hans Fredrik Grøvan, som er KrFs transportpolitiske talsperson, legger seg på samferdselsministerens linje.

– Det er påkrevd med forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter bussjåførene. Vi ser at det er viktig å styrke sikkerheten til denne yrkesgruppen, og at nasjonale forskrifter og krav i fylkeskommunenes anbud bør på plass, påpeker han.

Det synet deles av de andre partiene på Stortinget. Både Arbeiderpartiet, SV, Frp, Venstre og Høyre sier rett ut at det må bli strengere nasjonale krav.

– Det best tilgjengelige sikkerhetsutstyret må være normen, sier Venstres transportpolitiske talsperson Jon Gunnes.

– Dette gjelder uavhengig av produsent, men Norge må også jobbe for strengere internasjonale krav, legger Høyres Helge Orten til.

Må ikke vente på nye krav

I Senterpartiet, Rødt og MDG peker man på at det offentlige har et ansvar for å stille disse kravene i anbudsprosessene.

– Vi vil fjerne anbud, men om det skal være anbud, skal det være tydelige krav til sikkerhet for bussjåførene. Sikkerheten deres skal ikke være noen salderingspost, poengterer Rødts Bjørnar Moxnes.

Fremskrittspartiets Bård Hoksrud oppfordrer i tillegg busselskapene til å bedre sikkerheten framfor å vente på nye pålegg.

– Gjeldende regelverk er en minimumsstandard og står ikke i veien for å montere dette på eget initiativ, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

FORVENTER RESULTATER: – Med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

FORVENTER RESULTATER: – Med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

– Positive signaler

Forbundssekretær i Fellesforbundet, og politisk ansvarlig for bussbransjen i forbundets ledelse, Dag-Einar Sivertsen, er fornøyd med at partiene stiller seg bak kravene forbundet har om kollisjonssikkerhet i bussene.

– Dette gjør meg litt mer optimistisk med tanke på å kunne trygge hverdagen for sjåførene, men hvor raskt det kan komme på plass, vil jo vise seg. Dette er uansett enda et nytt skritt i riktig retning. Det har vært nok av rapporter, anbefalinger og møteaktivitet om dette temaet uten at det har skjedd noe særlig konstruktivt til nå, men med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier Sivertsen.

Partienes svar

Dette sier de ulike partiene om hva de vil gjøre for å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåførene.

Høyre

Vil ha nasjonale krav ved kontrakts- og anbudsutlysninger i kollektivtrafikken som sørger for at kollisjonssikkerheten må være det til enhver tid beste tilgjengelige utstyr på markedet, uavhengig av produsent. Norge må jobbe for strengere internasjonale krav.

Kristelig Folkeparti

Det er påkrevd med forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter bussjåførene. Vi ser at det er viktig å styrke sikkerheten til denne yrkesgruppen, og at nasjonale forskrifter og krav i fylkeskommunenes anbud bør på plass. Samtidig er det viktig at det bygges trafikksikre veier og at riks- og fylkesveiene utbedres i hele landet, noe som bidrar til færre ulykker.

Venstre

Det best tilgjengelige sikkerhetsutstyret må være normen, og det bør legges nasjonale krav ved kontrakter og anbud i kollektivtrafikken. Norge må også presse på internasjonalt for strengere regler.

Fremskrittspartiet

Vi mener derfor det burde stilles nasjonale krav til sikkerhetsutstyr i busser som benyttes på norske veier, slik at vi kan gjøre arbeidsplassen til bussjåførene tryggere. Samtidig vil vi oppfordre norske busselskaper til å montere ekstra beskyttelse mot frontulykker uten å vente på et pålegg, gjeldende regelverk er en minimumsstandard og står ikke i veien for å montere dette på eget initiativ.

Arbeiderpartiet

Vi ha strengere krav til kollisjonssikkerhet nasjonalt.

Senterpartiet

Kravene til bussene må skjerpes i offentlige innkjøp.

Sosialistisk Venstreparti

Strengere krav til kollisjonssikkerhet, både nasjonalt og i anbudsutlysninger.

Rødt

Vil fjerne anbud i bransjen, men om det skal være anbud, skal det være tydelige krav til sikkerhet for bussjåførene, og at de tillitsvalgte skal spille en større rolle i prosessen, slik at vi unngår den praksisen som vi har sett flere eksempler på, hvor nettopp sikkerheten til bussjåførene blir en salderingspost.

Miljøpartiet De Grønne

MDG mener det er helt nødvendig at busser skal ha sikring som gjør de til trygge arbeidsplasser for bussjåføren, og ser på denne manglende sikkerheten som et alvorlig problem. Har ikke gjort et spesifikt vedtak om dette, men støtter og vil jobbe for at det blant annet stilles strengere krav til bussjåførers sikkerhet i anbudsprosesser.

01.09.2021
15:03
01.09.2021 15:03

Partienes svar

Dette sier de ulike partiene om hva de vil gjøre for å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåførene.

Høyre

Vil ha nasjonale krav ved kontrakts- og anbudsutlysninger i kollektivtrafikken som sørger for at kollisjonssikkerheten må være det til enhver tid beste tilgjengelige utstyr på markedet, uavhengig av produsent. Norge må jobbe for strengere internasjonale krav.

Kristelig Folkeparti

Det er påkrevd med forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter bussjåførene. Vi ser at det er viktig å styrke sikkerheten til denne yrkesgruppen, og at nasjonale forskrifter og krav i fylkeskommunenes anbud bør på plass. Samtidig er det viktig at det bygges trafikksikre veier og at riks- og fylkesveiene utbedres i hele landet, noe som bidrar til færre ulykker.

Venstre

Det best tilgjengelige sikkerhetsutstyret må være normen, og det bør legges nasjonale krav ved kontrakter og anbud i kollektivtrafikken. Norge må også presse på internasjonalt for strengere regler.

Fremskrittspartiet

Vi mener derfor det burde stilles nasjonale krav til sikkerhetsutstyr i busser som benyttes på norske veier, slik at vi kan gjøre arbeidsplassen til bussjåførene tryggere. Samtidig vil vi oppfordre norske busselskaper til å montere ekstra beskyttelse mot frontulykker uten å vente på et pålegg, gjeldende regelverk er en minimumsstandard og står ikke i veien for å montere dette på eget initiativ.

Arbeiderpartiet

Vi ha strengere krav til kollisjonssikkerhet nasjonalt.

Senterpartiet

Kravene til bussene må skjerpes i offentlige innkjøp.

Sosialistisk Venstreparti

Strengere krav til kollisjonssikkerhet, både nasjonalt og i anbudsutlysninger.

Rødt

Vil fjerne anbud i bransjen, men om det skal være anbud, skal det være tydelige krav til sikkerhet for bussjåførene, og at de tillitsvalgte skal spille en større rolle i prosessen, slik at vi unngår den praksisen som vi har sett flere eksempler på, hvor nettopp sikkerheten til bussjåførene blir en salderingspost.

Miljøpartiet De Grønne

MDG mener det er helt nødvendig at busser skal ha sikring som gjør de til trygge arbeidsplasser for bussjåføren, og ser på denne manglende sikkerheten som et alvorlig problem. Har ikke gjort et spesifikt vedtak om dette, men støtter og vil jobbe for at det blant annet stilles strengere krav til bussjåførers sikkerhet i anbudsprosesser.




Mest lest

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Et flertall på Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer ved siden av trygden. (Illustrasjonsfoto)

Brian Cliff Olguin

Stortinget ønsker at uføre skal kunne tjene mer

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit. 

Berit Baumberger

Skitbyen-Berit med ti råd til Nav

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.

Martin Guttormsen Slørdal

Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?


Flere saker