JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
DØDSFELLER: Det er ulykker som denne i Ullensaker nordøst for Oslo i 2017 som har vist hvor dårlig beskyttet sjåførene er. Disse to bussene hadde drøyt 30 km/t da de traff hverandre, men resultatet var at den ene sjåføren omkom, den andre ble hardt skadd.

DØDSFELLER: Det er ulykker som denne i Ullensaker nordøst for Oslo i 2017 som har vist hvor dårlig beskyttet sjåførene er. Disse to bussene hadde drøyt 30 km/t da de traff hverandre, men resultatet var at den ene sjåføren omkom, den andre ble hardt skadd.

Statens vegvesen

Politisk enighet kan bety slutten på livsfarlige busser i Norge:

Alle partiene på Stortinget er enige om å bedre sikkerheten for bussjåfører. Men samferdselsministeren mener EU-regler kommer i veien

Samferdselsminister Knut Arild Hareide har pekt på at felleseuropeiske regler hindrer Norge å sette strengere krav til kollisjonssikkerhet for bussjåfører, men ikke ett eneste parti på Stortinget vil vente på resten av Europa.



01.09.2021
15:03
01.09.2021 15:03

roy@lomedia.no

De siste par årene har Magasinet for fagorganiserte og FriFagbevegelse skrevet om flere bussulykker i Norge der sjåførene enten har omkommet eller blitt sterkt kvestet. Felles for disse ulykkene er at selve førerplassen har vært så dårlig sikret, at selv i lav fart har fronten på bussen blitt trykket langt inn på førerens plass.

I fjor sommer åpnet samferdselsminister Knut Arild Hareide fra Kristelig Folkeparti for at Norge kunne innføre nasjonale sikkerhetskrav. Men da han fikk et skriftlig spørsmål fra Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Sverre Myrli om hva regjeringen gjør for å bedre sikkerheten ved kollisjoner for bussjåførene, kom han med helt andre signaler. Svaret fra Hareide var at Norge er forpliktet av EØS-avtalen til å akseptere busser som er godkjent i henhold til de felleseuropeiske kravene.

– Det innebærer at vi ikke kan ha egne kjøretøytekniske krav som medfører at vi ikke godkjenner busser som er typegodkjente i EU. EU har ikke spesielle krav til frontbeskyttelse i buss, svarte Hareide.

Vil ha det beste utstyret

Magasinet for fagorganiserte kan nå avsløre at Hareide ikke har støtte fra noen partier for å vente på strengere felleseuropeiske regler. Selv ikke partikollega Hans Fredrik Grøvan, som er KrFs transportpolitiske talsperson, legger seg på samferdselsministerens linje.

– Det er påkrevd med forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter bussjåførene. Vi ser at det er viktig å styrke sikkerheten til denne yrkesgruppen, og at nasjonale forskrifter og krav i fylkeskommunenes anbud bør på plass, påpeker han.

Det synet deles av de andre partiene på Stortinget. Både Arbeiderpartiet, SV, Frp, Venstre og Høyre sier rett ut at det må bli strengere nasjonale krav.

– Det best tilgjengelige sikkerhetsutstyret må være normen, sier Venstres transportpolitiske talsperson Jon Gunnes.

– Dette gjelder uavhengig av produsent, men Norge må også jobbe for strengere internasjonale krav, legger Høyres Helge Orten til.

Må ikke vente på nye krav

I Senterpartiet, Rødt og MDG peker man på at det offentlige har et ansvar for å stille disse kravene i anbudsprosessene.

– Vi vil fjerne anbud, men om det skal være anbud, skal det være tydelige krav til sikkerhet for bussjåførene. Sikkerheten deres skal ikke være noen salderingspost, poengterer Rødts Bjørnar Moxnes.

Fremskrittspartiets Bård Hoksrud oppfordrer i tillegg busselskapene til å bedre sikkerheten framfor å vente på nye pålegg.

– Gjeldende regelverk er en minimumsstandard og står ikke i veien for å montere dette på eget initiativ, sier han.

(Saken fortsetter under bildet)

FORVENTER RESULTATER: – Med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

FORVENTER RESULTATER: – Med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen.

Roy Ervin Solstad

– Positive signaler

Forbundssekretær i Fellesforbundet, og politisk ansvarlig for bussbransjen i forbundets ledelse, Dag-Einar Sivertsen, er fornøyd med at partiene stiller seg bak kravene forbundet har om kollisjonssikkerhet i bussene.

– Dette gjør meg litt mer optimistisk med tanke på å kunne trygge hverdagen for sjåførene, men hvor raskt det kan komme på plass, vil jo vise seg. Dette er uansett enda et nytt skritt i riktig retning. Det har vært nok av rapporter, anbefalinger og møteaktivitet om dette temaet uten at det har skjedd noe særlig konstruktivt til nå, men med disse signalene må vi forvente at vi kan komme oss videre, og at det blir levert konkrete resultater, siden alle partiene tilsynelatende er på linje med Fellesforbundet, sier Sivertsen.

Partienes svar

Dette sier de ulike partiene om hva de vil gjøre for å bedre kollisjonssikkerheten for bussjåførene.

Høyre

Vil ha nasjonale krav ved kontrakts- og anbudsutlysninger i kollektivtrafikken som sørger for at kollisjonssikkerheten må være det til enhver tid beste tilgjengelige utstyr på markedet, uavhengig av produsent. Norge må jobbe for strengere internasjonale krav.

Kristelig Folkeparti

Det er påkrevd med forbedringer når det gjelder tekniske krav som beskytter bussjåførene. Vi ser at det er viktig å styrke sikkerheten til denne yrkesgruppen, og at nasjonale forskrifter og krav i fylkeskommunenes anbud bør på plass. Samtidig er det viktig at det bygges trafikksikre veier og at riks- og fylkesveiene utbedres i hele landet, noe som bidrar til færre ulykker.

Venstre

Det best tilgjengelige sikkerhetsutstyret må være normen, og det bør legges nasjonale krav ved kontrakter og anbud i kollektivtrafikken. Norge må også presse på internasjonalt for strengere regler.

Fremskrittspartiet

Vi mener derfor det burde stilles nasjonale krav til sikkerhetsutstyr i busser som benyttes på norske veier, slik at vi kan gjøre arbeidsplassen til bussjåførene tryggere. Samtidig vil vi oppfordre norske busselskaper til å montere ekstra beskyttelse mot frontulykker uten å vente på et pålegg, gjeldende regelverk er en minimumsstandard og står ikke i veien for å montere dette på eget initiativ.

Arbeiderpartiet

Vi ha strengere krav til kollisjonssikkerhet nasjonalt.

Senterpartiet

Kravene til bussene må skjerpes i offentlige innkjøp.

Sosialistisk Venstreparti

Strengere krav til kollisjonssikkerhet, både nasjonalt og i anbudsutlysninger.

Rødt

Vil fjerne anbud i bransjen, men om det skal være anbud, skal det være tydelige krav til sikkerhet for bussjåførene, og at de tillitsvalgte skal spille en større rolle i prosessen, slik at vi unngår den praksisen som vi har sett flere eksempler på, hvor nettopp sikkerheten til bussjåførene blir en salderingspost.

Miljøpartiet De Grønne

MDG mener det er helt nødvendig at busser skal ha sikring som gjør de til trygge arbeidsplasser for bussjåføren, og ser på denne manglende sikkerheten som et alvorlig problem. Har ikke gjort et spesifikt vedtak om dette, men støtter og vil jobbe for at det blant annet stilles strengere krav til bussjåførers sikkerhet i anbudsprosesser.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
01.09.2021
15:03
01.09.2021 15:03



Mest lest

Hanna Skotheim

Kaisa om å være fattig i Norge: – Vi må se på lønningene til folk

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

ADVARER: Rafal Janeczeks liv ble snudd på hodet etter tiden som ansatt i bemanningsfirmaet Kranfører AS. Nå håper han andre arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Da Rafal (33) begynte å kreve lønn mellom oppdrag, ble jobben et mareritt

 Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Vestøy Transport AS meldte nylig endring av forretningsadresse til denne privatboligen i Tana. Tidligere ble bedriften drevet gjennom en "virtuell adresse" hos regnskapsbyrået Norus Regnskap AS i Oslo.

Privat

Dette er basen til en «norsk» transportbedrift med 20 ansatte

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

LIKT FOR ALLE: Terje Olsson, styreleder i LOfavør, krever at Elkjøp behandler sine ansatte likt, uavhengig om de er omfattet av tariffavtale eller ei. HK-leder Christopher Beckham (t.h.) er glad for støtten fra LO.

Brian Cliff Olguin

LO sier opp avtale med Elkjøp verdt 30 millioner: – De må endre holdning og bonusordning

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

VURDERES: Jysk har plassert ut iPader i butikkene for at kundens skal evaluere de ansatte. (Illustrasjonsfoto)

pressefoto jysk

Jysk-ansatte føler seg presset til å skaffe kundevurderinger. Se hva ledelsen svarer

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Det er ikke alle dokumenter fra Stortinget som kommer til å bli med hjem til Hamar når Karin Andersen avslutter sitt 24 år lange liv som stortingsrepresentant.

Torgny Hasås

Etter 24 år mistet SVs Karin Andersen plassen sin på Stortinget: – Jeg har veldig mye ugjort i politikken

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Sverre Myrli har formelt bedt Europautvalget sørge for at implementeringen av EUs fjerde jernbanepakke legges på is.

Helge Rønning Birkelund

Arbeiderpartiet har formelt bedt regjeringen utsette jernbanepakke fire

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Ansatte i pleie- og omsorgstjenesten har mer kvelds- og nattarbeid enn andre yrkesgrupper, ifølge arbeidslivsbarometeret til YS.

Tri Nguyen Dinh

Vi jobber mer kveld, natt og helg enn før. Disse bransjene skiller seg ut

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

BEMANNINGSBYRÅ: – Bemanningsbyrået har ødelagt livet mitt, sier Rafal Janeczeks om tiden som ansatt i Kranfører AS. Han håper arbeidsinnvandrere skal slippe å oppleve det samme som ham.

Håvard Sæbø

Kranfører Rafals historie ryster politikere. Dette vil de gjøre med bemanningsbyråene

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

DRØMME-STATSRÅDER: Trine Lise Sundnes (Ap), Terje Aasland (Ap), Freddy Øvstegård (SV), Mona Fagerås (SV) , Arne Nævra (SV) og Sverre Myrli (Ap) er blant politikerne forbundene peker på som sine favoritter.

Bakgrunnsfoto: Erlend Angelo

Her er LO-forbundenes ønske-statsråder

Kommentar

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Statsministerens kontor, med Erna Solberg i spissen, har et medansvar i Ropstad-saken, skriver ANB-redaktør Kjell Werner.

Jan-Erik Østlie

«Det tar seg ikke pent ut når Erna Solberg toer sine hender i Ropstad-saken»

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

KrF-leder Kjell Ingolf Ropstad innrømmer at han aktivt prøvde å unngå skatt på statsrådsbolig.

Jan-Erik Østlie

Ropstad innrømmer at han prøvde å unngå skatt på pendlerleilighet

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

LÅGAST PÅ PRIS: App-selskapet Intercab/Ridel danka ut konkurrentane i anbodet om å køyre skoleelevar og funksjonshemma i Agder.

Tormod Ytrehus

App-selskap vann konkurranse om å køyre taxi for kommunen

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

PÅ TUPPA: Er det trangt om plassen, må Andreas Tharaldsen løfte brettet høyt – på fingertuppene.

Sissel M. Rasmussen

Andreas er redd for å bli bitter og angre på yrkesvalget

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Dabar galite skaityti „FriFagbevegelse“ straipsnius lietuvių, lenkų ir anglų kalbomis.

Martin Guttormsen Slørdal

Nuo šiol naujienas apie darbuotojų gyvenimą Norvegijoje galite skaityti ir lietuviškai

Kommentar

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Arkivfoto. Illustrasjonsfoto.

Tormod Ytrehus

«Ingen skal måtte tåle å frykte for livet mens de gjør jobben sin»

Leif Martin Kirknes

Støre vil ikke ha samarbeidsavtale med Rødt

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

SKJEBNESTREIK: Etter årtier med dårlig lønnsutvikling, streiket de ansatte i utelivet og hotell og restaurant i 2016. De vant streiken, men har stort sett blitt avspist med nulloppgjør siden.

Håvard Sæbø

Hva betyr det at ansatte SKAL tjene mer enn minstelønn? Nå skal saken avgjøres i retten

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

GIR GJERNE REGJERINGSRÅD: – Den nye regjeringa har en alvorlig stor jobb å gjøre, men om de trenger tips og råd på veien, er det bare å ta kontakt, sier lastebilsjåfør Asgeir Ripe.

Sissel M. Rasmussen

Tillitsvalgte i transport har store forventninger og enda større krav til en ny regjering

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

MAGISK ETTER SEIER: Evelyn Brunvold, Ylva Leimane, Åse Silde og Vasso Nanopouloy på Kleppestø sykehjem.

Eivind Senneset

75 renholdere jagde anbudsspøkelset på dør for tredje gang: – Det var helt magisk


Flere saker