MER HÅP ENN TRO: – Jeg håper jo at vi skal nærme oss industriarbeiderlønna, men jeg tror ikke vi kommer opp til det i dette oppgjøret, sier bussjåfør og tillitsvalgt i Tide Buss avdeling Kristiansund, Else Rambø.
Tormod Ytrehus
Lønnsoppgjøret 2022
Bussjåførene frykter å bli et lavtlønt yrke: – Sliter med å få lønna vi fortjener, sier tillitsvalgt
At bussbransjen kan bli et av de vanskeligste lønnsoppgjørene å få i havn denne våren, overrasker ikke bussjåfør Else Rambø i Kristiansund.
roy.ervin.solstad@lomedia.no
tormod.ytrehus@lomedia.no
KRISTIANSUND: Sola skinner fra en skyfri himmel over Kristiansund, men for Else Rambø og mange bussjåfører er det nok av mørke skyer som truer. Helt siden partene ble enige om en felles bussbransjeavtale for hele landet, har sjåførene gang på gang blitt skuffet over at et av punktene i avtalen fremdeles står der som en fjern drøm.
Målet har nemlig hele tiden vært at bussjåførenes lønn skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men utviklingen de siste årene har gått i feil retning. Ifølge Fellesforbundet er lønna til bussjåførene nærmere å bli stemplet som et lavlønnsyrke, ved å komme under 90 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
BUSS-LØNN: Bussjåførene har blitt lovet like høy lønn som industriarbeiderne, men utviklinga har gått i motsatt retning.
Tormod Ytrehus
Streikeklare
Else Rambø er tillitsvalgt for over 60 medlemmer i Fellesforbundet i Tide Buss avdeling Kristiansund. Den avdelingen inkluderer foruten byen som har fostret kjente navn som Ole Gunnar Solskjær, Frode Alnæs og Arnulf Øverland, også Smøla, Averøya, Tustna og Aure. Hun er ikke videre optimistisk med tanke på det kommende tariffoppgjøret.
Kritiske til anbud på bussruter: – Bussbransjen skyter seg selv i foten
– Jeg håper jo at vi skal nærme oss industriarbeiderlønna, men jeg tror ikke vi kommer opp til det i dette oppgjøret. Kanskje aldri. Alt blir jo dyrere, og lønna til bussjåførene stiger bare sakte, sukker hun oppgitt.
Årets tariffoppgjør blir det første der hun er tillitsvalgt, men hun er likevel ikke bekymret for om det skulle ende med streik.
– Hadde de ikke blitt enige i fjor, så hadde vi blitt tatt i streikerunde nummer to. Da forberedte vi oss på streik. Streikeviljen er like stor i år. Vi har en ansvarsfull jobb som frakter mange passasjerer. Akkurat som trikkeførere, men de tjener et par hundre tusen mer enn oss i året. Derfor burde vi ha mye bedre lønn, sier hun bestemt.
LØNNA MÅ OPP: Bussjåførene er klare til å streike for høyere lønn, slår tillitsvalgt Else Rambø fast.
Tormod Ytrehus
Det blir ingen lett oppgave, og forbundsleder Jørn Eggum har utpekt bussbransjen som et av de to vanskeligste oppgjørene denne våren. Det overrasker ikke Else Rambø.
– Vi har slitt i mange år for å få den lønna vi fortjener. Det vil ikke være vanskelig å få med seg bussjåførene i å streike, dersom det blir resultatet, påpeker hun.
Færre delte skift
Rambø er klar på at lønna er det viktigste i årets oppgjør, men hun mener at bussbransjeavtalen er moden for oppgradering på flere andre områder. Det gjelder både mer tid til å kunne sjekke at bussen er i orden før man skal ut og kjøre, men også bedre regulerte pauser, slik at bussjåførene har mulighet til å få seg en matbit og en tur på do mellom rutene. I tillegg mener hun noe burde vært gjort med antall delte skift som bussjåførene har. Det lengste delte skiftet, eller splittskift som de kaller det her i Kristiansund, er på nesten tolv timer.
– Da begynner man klokka sju på morgenen og er ikke ferdig før ti på sju på kvelden – med en pause på fire timer midt på dagen. Hvis man hadde klart å få en reduksjon i antall splittskift, ville de fått en stjerne i margen fra meg, avslutter Else Rambø.
Fakta
Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.
Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.
Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.
Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.
En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) og de to LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er også parter i Bussbransjeavtalen. De to siste kun på den delen der arbeidsgiverorganisasjonen Spekter er motpart i forhandlingene for de ansatte i Vy.
Fakta
Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.
Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.
Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.
Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.
En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) og de to LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet er også parter i Bussbransjeavtalen. De to siste kun på den delen der arbeidsgiverorganisasjonen Spekter er motpart i forhandlingene for de ansatte i Vy.
Mest lest
Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.
Håvard Sæbø
Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast
Tore Kristiansen / VG
Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg
Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.
Nam Y. Huh / AP / NTB
Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget
Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)
Tormod Ytrehus
De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener
I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.
Sebastian Christiansen / Forsvaret
Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer
På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.
Ole Palmstrøm
Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene
Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.
Jan-Erik Østlie
Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening
Ole Palmstrøm
FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre
Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.
REUTERS/Victora Klesty
Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet
Erlend Angelo
Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her
Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.
Colourbox
Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på
NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.
Ørn E. Borgen / NTB
Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten
BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.
Espen Solli
Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden
TRIVES: Kommunen har kjøpt opp én bolig i hver blokk i dette området. – Det er dritlurt, for da blir det ikke så mye spetakkel, sier Berit.
Berit Baumberger
Skitbyen-Berit med ti råd til Nav
FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten
Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.
Colourbox
Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her
Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.
Anne Marthe Vestre Berge
Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt
Barnetrygden øker med 2400 kroner i året for barn over seks år.
Martin Guttormsen Slørdal
Enige om statsbudsjettet: Øker barnetrygden og minstesatsen for uføre
– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.
Sissel M. Rasmussen
Drikker du for mye med kollegaene dine?
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke