JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
MER ENN TRE KRONER TIMEN: Pensjon fra første krone vil koste arbeidgiverne 6500 kroner årlig for hver heltidsstilling. - Det må vi ta hensyn til i lønnsoppgjøret, sier NHO Transport sin adminstrende direktør, Jon H. Stordrange.

MER ENN TRE KRONER TIMEN: Pensjon fra første krone vil koste arbeidgiverne 6500 kroner årlig for hver heltidsstilling. - Det må vi ta hensyn til i lønnsoppgjøret, sier NHO Transport sin adminstrende direktør, Jon H. Stordrange.

Tormod Ytrehus

Lønnsoppgjøret 2022

Bussjåførene krever økt kjøpekraft og at lønna løftes nærmere industriarbeidernes

NHO Transport krever at det må tas hensyn til kostnadene forbundet med pensjon fra første krone.

04.04.2022
15:04
04.04.2022 15:25

roy@lomedia.no

Det kom fram da partene overleverte sine krav i forbindelse med forhandlingene om ny tariffavtale for bussjåfører, verkstedarbeidere og funksjonærer i bussbransjen mandag formiddag.

Mens arbeidstakersiden, ledet av Fellesforbundets forbundssekretær, Dag-Einar Sivertsen, blant annet kom med krav om økt kjøpekraft for medlemmene, svarte administrerende direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange med arbeidsgivernes motkrav.

Pensjonskostnad på 6500 i året

Det gikk blant annet på at totalrammen på 3,7 prosent som ble meklet fram i lønnsoppgjøret for den konkurranseutsatte industrien, ikke skal overskrides. I tillegg forklarte Stordrange at man må ta hensyn til kostnadsøkningen pensjon fra første krone vil få for arbeidsgiverne.

Stordrange anslår det til mellom 6400 og 6500 kroner i året for en heltidsstilling. Hvis man regner en heltidsstilling som 1950 timer, tilsvarer det rundt 3,30 kroner i timen.

På spørsmål fra Magasinet for fagorganiserte om den summen må trekkes fra totalramma på 3,7 prosent, var ikke Stordrange avvisende, men at det er et punkt som måtte diskuteres under forhandlingene.

– NHO sin politikk er at pensjon skal avtales i lokale forhandlinger og under arbeidsgivers styringsrett, men siden bussbransjen har det tariffestet, må det tas inn i de sentrale forhandlingene, bekrefter Jon H. Stordrange.

Den invitasjonen til å diskutere pensjon, blir ikke mottatt med åpne armer av arbeidstakersidens forhandlingsleder, forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Jeg registrerer kravet fra arbeidsgiverne, men vi har allerede en avtale om pensjon i bussbransjeavtalen. Den står seg fra vår side, sier Sivertsen kort.

Streiket for to år siden: Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020

Må vente til 2050

Diskusjon blir det imidlertid om lønn, og ikke minst om punktet i bussbransjeavtalen som sier at lønna i bransjen skal være mer på linje med lønna til industriarbeidere. De offisielle tallene for 2021 viser at de ansatte på bussbransjeavtalen ligger på 91,5 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Sistnevnte var i 2021 på 524.500 kroner, mens bussjåførene hadde snaut 480.000 kroner. Etter lønnsoppgjøret for åtte år siden var forskjellen lang mindre. Da lå industrien på 453.000 kroner, mens bussjåførene hadde 442.416 kroner i gjennomsnitt. Ergo var bussjåførenes lønn på nesten 97,7 prosent av industriarbeiderlønna.

Siden 2014 har lønnsnivået i industrien steget med 71.500 kroner, mens bussjåførenes lønn til sammenligning har steget med drøyt halvparten. Det har gjort at bussarbeiderlønna har blitt langt dårligere sammenlignet med industrien. Dog skal det sies at situasjonen før fjorårets lønnsoppgjør var enda litt verre. Da viste nemlig tallene at bussjåførene hadde 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Ergo har det altså vært en bedring mot industrien på 0,3 prosent det siste året. Det er likevel verdt å nevne at dersom man fortsetter å hente inn 0,3 prosentpoeng ved hvert lønnsoppgjør framover, vil bussjåførene ha tatt igjen industrien lønnsmessig først i 2050.

Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar

FORHANDLINGER ETTER PÅSKE: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange møtes igjen 21. april til forhandlinger om ny bussbransjeavtale.

FORHANDLINGER ETTER PÅSKE: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange møtes igjen 21. april til forhandlinger om ny bussbransjeavtale.

Roy Ervin Solstad

NHO: – Industrien er ikke som før

Dag-Einar Sivertsen peker også på at den lille forbedringen, mer må sees som at bussbransjeavtalen ikke har tatt ytterligere terreng sammenlignet med industrien.

– Dette er marginalt i forhold til partenes forutsetning om utviklingen på lønnsnivået i bussbransjeavtalen, understreker han.

Han innrømmer imidlertid at «mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn» er et tøyelig begrep.

– Det er likevel ingen tvil om at partene står langt fra hverandre om hvilket nivå dette skal være, sier Dag-Einar Sivertsen.

Jon H. Stordrange i NHO Transport mener imidlertid at den formuleringen ikke er så relevant som den var da den ble tatt med i tariffavtalen i bussbransjen.

– Vi har sagt at industriarbeiderlønna har utviklet seg i en annen retning enn det som var tenkt. Den omfatter flere folk med høyere lønn og mer utdannelse enn før. Arbeidsintensivt arbeid er outsourcet til utlandet, så det er en helt annen struktur enn for ti år siden. Det må vi ta hensyn til, påpeker han.

– Burde NHO Transport av den grunn kreve at det punktet må bort fra bussbransjeavtalen?

– Det må vi i tilfelle ta under forhandlingene, sier Stordrange.

Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro

Streikevillige sjåfører

Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket over utspillet fra NHO.

– Den argumentasjonen har vi hørt før, men vi forholder oss til den enigheten mellom partene som sier at vi skal mer på linje med industriarbeiderne. Det har de signert på, og inntil noe annet foreligger, så er det realiteten. Vi har ingen grunn til å fravike dokumenter som vi har forhandlet og diskutert tidligere, understreker Sivertsen.

Han erkjenner at det det kommer til å bli tøffe diskusjoner.

– Det er det ingen tvil om, men frontfaget har vist at det er mulig strekke seg langt også i vanskelige tider for å finne en løsning. Da bør vi klare det også i bussbransjen. Når vi klarte å stoppe den negative spiralen vi var inne i midt under pandemien i 2020, så bør vi klare å løfte oss i 2022, sier han.

Skjer ikke det, kan man risikere streik i bussbransjen som man hadde i 2020.

– Både vi og arbeidsgiverne så resultatet av uravstemningen sist, og klarer vi ikke å bedre utviklinga i bransjen, så er det mange streikeklare bussjåfører over hele landet. Det er jo det eneste våpenet vi har, og vi viste i 2020 at vi ikke var redde for å bruke det, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Forhandlingene starter torsdag 21. april klokka 11. Det er satt av to dager til forhandlinger. Blir ikke partene enige, blir det mekling fra torsdag 5. mai. En streik kan derfor tidligst starte lørdag 7. mai.

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.

04.04.2022
15:04
04.04.2022 15:25

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.




Mest lest

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Leder i Fellesforbundet, Jørn Eggum, har tidligere argumentert for at uføre skal ha rettigheter i en AFP-ordning. Det har vedtaket på Fellesforbundets landsmøte satt en stopper for.

Håvard Sæbø

Det blir ingen AFP-pensjon for uføre, slår Eggum fast

Tore Kristiansen / VG

Fersk måling: Nedtur for Høyre og Erna Solberg

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Målet med møtet på Stortinget er å høre hva Teslas norske ledelse mener om et organisert arbeidsliv.

Nam Y. Huh / AP / NTB

Tesla Norge innkalles til hastemøte på Stortinget

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Fra lønnsoppgjøret 2023. (Arkivbilde)

Tormod Ytrehus

De avgjorde din nye lønn. Se hva toppene i arbeidslivet tjener

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

På kaotiske dager med snø er det viktig å si ifra til arbeidsgiver hvis du ikke rekker fram i tide.

Ole Palmstrøm

Forsinka på jobb fordi det er snø? Dette er reglene

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

I august 2017 fjernet Forsvaret et tillegg som ansatte med undervisningsplikt hadde, kalt «skoletillegget». 10. mars 2023 vant offiserene over Forsvaret i lagmannsretten, noe som resulterte i utbetalinger på 100 millioner kroner.

Sebastian Christiansen / Forsvaret

Over 400 i Forsvaret får nå etterbetalt store summer

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Nav skal fra 1. juli 2024 hjelpe mottakere av sosialhjelp med telefonregninga eller bussbillett hjem til familien.

Colourbox

Folk på sosialhjelp får mer. Se hva det betyr her

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jonas Gahr Støre og resten av Ap-ledelsen vil lytte til folket når de nå skal utvikle ny politikk.

Jan-Erik Østlie

Ap ber om hjelp. Nå kan du si din mening

Ole Palmstrøm

FHI-ansatte beholder jobben. – Nå kan jeg ta jul med senkede skuldre

Yara-direktør og president i NHO,  Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

Yara-direktør og president i NHO, Svein Tore Holsether, er suveren vinner på inntektstoppen blant arbeidsgivere og fagforeningsledere.

REUTERS/Victora Klesty

Sjekk inntekten til over 130 topper i arbeidslivet

Erlend Angelo

Catos epost diskutert i Høyesterett: – Helt uvirkelig at det havnet her

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

NY RAPPORT: Fagbladet har fått innsyn i en spørreundersøkelse som 221 av landets 260 Nav-kontorer har svart på.

Ørn E. Borgen / NTB

Regjeringen lovet et «rausere» Nav. Her er fasiten

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Plutselig dukker ikke lønna opp som avtalt. Da er det greit å vite hvilke steg man må ta.

Colourbox

Seks råd til folk som ikke har fått lønna de har krav på

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

BESKYTTELSE: Ettersom Xofigo er en radioaktiv medisin, må den pakkes godt inn og fraktes trygt.

Espen Solli

Medisinen de lager her, skal redde pasienter over hele verden

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

FÅR DET VERRE: Arbeidsledige som blir sanksjonert får enda strammere økonomi, mener Nav-forskerne.

Illustrasjonsfoto: Colourbox

Strengere regler for arbeidsledige virket ikke etter hensikten

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Brannpersonellet på Avinors flyplasser må vente på kommunalt brannvesen.

Anne Marthe Vestre Berge

Brannfolk får ikke redde passasjerer fra røykfylte fly: – Jeg frykter at liv skal gå tapt

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

– Dette med rus og alkohol er fortsatt tabulagt og oppleves av mange som noe privat, sier rådgiver i Akan kompetansesenter.

Sissel M. Rasmussen

Drikker du for mye med kollegaene dine?

Leder i Elektroarbeidernes  fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Leder i Elektroarbeidernes fagforening i Trøndelag stoler mer på Fellesforbundet enn på LO.

Torgny Hasås

Uføre må være med i ny AFP, mener fagforeningsleder

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Etter to år venter sjøfolk fortsatt på reglene som skal gi norske lønns- og arbeidsvilkår i norske farvann. 

Tri Nguyen Dinh

Intern strid i regjeringen kan hindre at sjøfolk får norsk lønn i norske farvann

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved  Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at  det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

FRYKTER REKRUTTERINGEN: Roy Omsland ved Skogmo VGS i Skien sier de kan gi all praktisk opplæring på skolen. Ulempen er at det blir vanskeligere for elevene å få læreplass etter skolen, siden elevene da ikke får vist hva de duger til mens de er utplassert i en bedrift.

Håvard Sæbø

Nå dropper bedrifter å ta inn elever på byggeplassen


Flere saker