JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Bussjåførene krever økt kjøpekraft og at lønna løftes nærmere industriarbeidernes

NHO Transport krever at det må tas hensyn til kostnadene forbundet med pensjon fra første krone.
MER ENN TRE KRONER TIMEN: Pensjon fra første krone vil koste arbeidgiverne 6500 kroner årlig for hver heltidsstilling. - Det må vi ta hensyn til i lønnsoppgjøret, sier NHO Transport sin adminstrende direktør, Jon H. Stordrange.

MER ENN TRE KRONER TIMEN: Pensjon fra første krone vil koste arbeidgiverne 6500 kroner årlig for hver heltidsstilling. - Det må vi ta hensyn til i lønnsoppgjøret, sier NHO Transport sin adminstrende direktør, Jon H. Stordrange.

Tormod Ytrehus

roy@lomedia.no

Det kom fram da partene overleverte sine krav i forbindelse med forhandlingene om ny tariffavtale for bussjåfører, verkstedarbeidere og funksjonærer i bussbransjen mandag formiddag.

Mens arbeidstakersiden, ledet av Fellesforbundets forbundssekretær, Dag-Einar Sivertsen, blant annet kom med krav om økt kjøpekraft for medlemmene, svarte administrerende direktør for NHO Transport, Jon H. Stordrange med arbeidsgivernes motkrav.

Pensjonskostnad på 6500 i året

Det gikk blant annet på at totalrammen på 3,7 prosent som ble meklet fram i lønnsoppgjøret for den konkurranseutsatte industrien, ikke skal overskrides. I tillegg forklarte Stordrange at man må ta hensyn til kostnadsøkningen pensjon fra første krone vil få for arbeidsgiverne.

Stordrange anslår det til mellom 6400 og 6500 kroner i året for en heltidsstilling. Hvis man regner en heltidsstilling som 1950 timer, tilsvarer det rundt 3,30 kroner i timen.

På spørsmål fra Magasinet for fagorganiserte om den summen må trekkes fra totalramma på 3,7 prosent, var ikke Stordrange avvisende, men at det er et punkt som måtte diskuteres under forhandlingene.

– NHO sin politikk er at pensjon skal avtales i lokale forhandlinger og under arbeidsgivers styringsrett, men siden bussbransjen har det tariffestet, må det tas inn i de sentrale forhandlingene, bekrefter Jon H. Stordrange.

Den invitasjonen til å diskutere pensjon, blir ikke mottatt med åpne armer av arbeidstakersidens forhandlingsleder, forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.

– Jeg registrerer kravet fra arbeidsgiverne, men vi har allerede en avtale om pensjon i bussbransjeavtalen. Den står seg fra vår side, sier Sivertsen kort.

Streiket for to år siden: Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020

Må vente til 2050

Diskusjon blir det imidlertid om lønn, og ikke minst om punktet i bussbransjeavtalen som sier at lønna i bransjen skal være mer på linje med lønna til industriarbeidere. De offisielle tallene for 2021 viser at de ansatte på bussbransjeavtalen ligger på 91,5 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Sistnevnte var i 2021 på 524.500 kroner, mens bussjåførene hadde snaut 480.000 kroner. Etter lønnsoppgjøret for åtte år siden var forskjellen lang mindre. Da lå industrien på 453.000 kroner, mens bussjåførene hadde 442.416 kroner i gjennomsnitt. Ergo var bussjåførenes lønn på nesten 97,7 prosent av industriarbeiderlønna.

Siden 2014 har lønnsnivået i industrien steget med 71.500 kroner, mens bussjåførenes lønn til sammenligning har steget med drøyt halvparten. Det har gjort at bussarbeiderlønna har blitt langt dårligere sammenlignet med industrien. Dog skal det sies at situasjonen før fjorårets lønnsoppgjør var enda litt verre. Da viste nemlig tallene at bussjåførene hadde 91,2 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Ergo har det altså vært en bedring mot industrien på 0,3 prosent det siste året. Det er likevel verdt å nevne at dersom man fortsetter å hente inn 0,3 prosentpoeng ved hvert lønnsoppgjør framover, vil bussjåførene ha tatt igjen industrien lønnsmessig først i 2050.

Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar

FORHANDLINGER ETTER PÅSKE: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange møtes igjen 21. april til forhandlinger om ny bussbransjeavtale.

FORHANDLINGER ETTER PÅSKE: Forbundssekretær i Fellesforbundet, Dag-Einar Sivertsen (til venstre) og administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange møtes igjen 21. april til forhandlinger om ny bussbransjeavtale.

Roy Ervin Solstad

NHO: – Industrien er ikke som før

Dag-Einar Sivertsen peker også på at den lille forbedringen, mer må sees som at bussbransjeavtalen ikke har tatt ytterligere terreng sammenlignet med industrien.

– Dette er marginalt i forhold til partenes forutsetning om utviklingen på lønnsnivået i bussbransjeavtalen, understreker han.

Han innrømmer imidlertid at «mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn» er et tøyelig begrep.

– Det er likevel ingen tvil om at partene står langt fra hverandre om hvilket nivå dette skal være, sier Dag-Einar Sivertsen.

Jon H. Stordrange i NHO Transport mener imidlertid at den formuleringen ikke er så relevant som den var da den ble tatt med i tariffavtalen i bussbransjen.

– Vi har sagt at industriarbeiderlønna har utviklet seg i en annen retning enn det som var tenkt. Den omfatter flere folk med høyere lønn og mer utdannelse enn før. Arbeidsintensivt arbeid er outsourcet til utlandet, så det er en helt annen struktur enn for ti år siden. Det må vi ta hensyn til, påpeker han.

– Burde NHO Transport av den grunn kreve at det punktet må bort fra bussbransjeavtalen?

– Det må vi i tilfelle ta under forhandlingene, sier Stordrange.

Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro

Streikevillige sjåfører

Dag-Einar Sivertsen er ikke overrasket over utspillet fra NHO.

– Den argumentasjonen har vi hørt før, men vi forholder oss til den enigheten mellom partene som sier at vi skal mer på linje med industriarbeiderne. Det har de signert på, og inntil noe annet foreligger, så er det realiteten. Vi har ingen grunn til å fravike dokumenter som vi har forhandlet og diskutert tidligere, understreker Sivertsen.

Han erkjenner at det det kommer til å bli tøffe diskusjoner.

– Det er det ingen tvil om, men frontfaget har vist at det er mulig strekke seg langt også i vanskelige tider for å finne en løsning. Da bør vi klare det også i bussbransjen. Når vi klarte å stoppe den negative spiralen vi var inne i midt under pandemien i 2020, så bør vi klare å løfte oss i 2022, sier han.

Skjer ikke det, kan man risikere streik i bussbransjen som man hadde i 2020.

– Både vi og arbeidsgiverne så resultatet av uravstemningen sist, og klarer vi ikke å bedre utviklinga i bransjen, så er det mange streikeklare bussjåfører over hele landet. Det er jo det eneste våpenet vi har, og vi viste i 2020 at vi ikke var redde for å bruke det, avslutter Dag-Einar Sivertsen.

Forhandlingene starter torsdag 21. april klokka 11. Det er satt av to dager til forhandlinger. Blir ikke partene enige, blir det mekling fra torsdag 5. mai. En streik kan derfor tidligst starte lørdag 7. mai.

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Flere krav fra NHO Transport

• Økonomisk ramme må ikke overstige 3,7 prosent.

• Økte pensjonskostnader må tas hensyn til.

• Mulighet for at sjåfører kan ha mer enn ett stasjoneringssted.

• Mulighet for å opprette deltidsstillinger for helgekjøring.

• Mulighet for å kunne jobbe mer enn 100 prosent i perioder, som kan avspaseres.

Flere krav fra arbeidstakerne

• Økt kjøpekraft.

• Lønnsnivået skal heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

• Økte minstelønnssatser.

• Renholdere skal sidestilles med bussjåfører lønnsmessig.

• Økt fagbrevtillegg.

• Ekspressbussjåfører skal lønnes som andre bussjåfører.

• Krav om ulempetillegg selv om man får overtidstillegg.

• Økt matpengesats.

• Lærlinger og midlertidig ansatte skal få opparbeidet bedriftsansiennitet for tiden de jobber.

• Bedriften skal forskuttere sykepenger ved sykmelding.

• Ansatte skal ha betalt for uforutsette forsinkelser på inntil ti minutter.

• Bruk av deltskift skal utløse deltskiftstillegg.