VIL HA SLUTT PÅ URETTFERDIGHETEN: Mens de ansatte om bord i togene som passerer bussene til VY Buss på Eidsvoll får forskuttert sykepengene, må bussjåførene se til at de får det de har krav på selv. – Vi har samme logo på klærne og samme konsernsjef. Da synes jeg det er rett og rimelig at vi har de samme ordningene og, sier Kay Børresen.
Morten Hansen
Lønnsoppgjøret 2022
Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020
For to år siden streiket bussjåførene for å få det de har avtalt med arbeidsgiver: Lønn på linje med de som jobber i industrien. Kravet gjelder fortsatt.
morten.hansen@lomedia.no
Bedre råd og ekstra tillegg til bransjer med dårlig lønnsutvikling. Dette er noen av kravene til LO i lønnsoppgjøret i industrien – oppgjøret som setter standarden for de som kommer etter.
Det er krav som gir gjenklang også hos Kay Børresen, tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Vy Buss på Eidsvoll. Han karakteriserer forventningen til medlemmene i NJF Buss på Eidsvoll som god, men spent.
– Folk forventer mer å rutte med, og litt til. Men det er realisme i våre forventninger, sier Børresen.
Han påpeker at den ti dager lange streiken i 2020 ikke bare handlet om mer penger.
– Vi streiket for å få det vi er blitt enige om, sier Børresen. Enigheten han viser til er bussbransjeavtalen, avtalen mellom sjåførene og arbeidsgiverne, hvor det står at sjåførene skal ha lønn på linje med industriarbeideren.
– Fortsatt er det et godt stykke til vi er der, konstaterer Børresen.
Pandemi og krig
Før streiken i 2020, viste tall FriFagbevegelse hadde hentet, ut at bussjåførene reelt sett hadde mindre å rutte med enn fem år tidligere – såkalt reallønnsnedgang. Til sammenligning hadde industriarbeiderlønnen økt mer enn prisveksten i samme periode.
Børresen mener at ingenting tyder på at forskjellene er krympet betraktelig.
– Problemet er at for hvert oppgjør vi har tatt inn på industriarbeiderlønna, har forskjellene økt ved neste oppgjør. For mens de som jobber i industrien har lokale oppgjør, må vi som jobber i bussen nøye oss med ett sentralt oppgjør, sier Børresen.
Han har likevel liten tro på at det er mulig å hente inn veldig store tillegg utover kravet om reallønnsvekst. En buss har store vinduer, og sjåførene ser hva som skjer utenfor.
– Vi er nettopp ferdig med en pandemi som hele samfunnet sliter med ettervirkningene av. Samtidig er det krig i Ukraina, som gir store ringvirkninger også i Norge. Det må vi bare erkjenne vil få innvirkning på årets oppgjør. Det betyr likevel ikke at vi kommer til å stå med lua i hånda, sier Børresen.
Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro
Sykepenger
For det er et krav som er nesten like viktig som penger for bussjåførene: Forskuttering av sykelønn.
Blir en bussjåfør syk, må hen selv sørge for å få sykepenger fra Nav. Veldig mange bedrifter har valgt å gjøre dette på vegne av sine ansatte. Deler av konsernet som Børresen og hans kollegaer jobber i, Vy, er et av dem.
Blir en konduktør i Vy Persontog syk, betaler Vy sykepengene og får refundert disse fra Nav. Sånn er det ikke for de som jobber i Vy Buss.
– Det synes vi er helt urimelig. Det er ansvarsfraskrivelse og definitivt ikke noe som får en syk sjåfør raskere tilbake i jobb.
Trenger ikke mer usikkerhet
Børresen påpeker at bussjåføryrket har høy gjennomsnittsalder og relativt lav utdannelse. Han tror mange får unødvendig dårlig økonomi under sykdomsperioden på grunn av blant annet lav digital kompetanse.
– For mange av våre medlemmer kan den digitale kontakten med Nav føre til at de ikke får registrert sykemeldingen på korrekt måte. Jeg kjenner til medlemmer som har ventet i månedsvis før sykepengene har kommet, sier Børresen.
I tillegg arter sykdom seg forskjellig. Han påpeker at noen sykdommer gjør det vanskeligere å holde oversikt over hva man skal, og ikke skal, gjøre.
– Det er forskjell på et knekt bein og psykisk sykdom. Sliter man psykisk, trenger man ikke å bli påført ekstra usikkerhet. Jeg tror trygghet rundt egen inntekt faktisk er noe arbeidsgiver vil tjene på. Forskuttering av sykelønn er et veldig viktig krav for oss. Det burde vært et krav som også arbeidsgiversiden så nytten av å innfri, sier Børresen.
Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar
Klare til kamp
Landsrådsleder i NJF Buss, Finn Arne Solberg, spår at årets lønnsoppgjør blir krevende.
En lønnsutvikling som ikke oppfyller det som er avtalt i bussbransjeavtalen, kombinert med fraværet av lokale oppgjør, gjør at lønnskravene vil bli høye.
– Skal vi bare få det samme som rammen for frontfaget, står vi i beste fall på stedet hvil. I tillegg er det flere krav, utenom lønn, som er viktige for oss, sier Solberg.
I tillegg til forskuttering av sykepenger, trekker han fram delte vakter, trafikksikkerhet og kompensasjon for «uforutsette forsinkelser på inntil 10 minutter».
I bussbransjeavtalen framgår det at forsinkelser på inntil ti minutter er innbakt i timelønnen.
– Vi får stadig beskjed fra våre medlemmer om at denne muligheten blir misbrukt, eller brukt feil. Det er noe vi må se nærmere på, sier Solberg.
Oppgjøret starter med kravutveksling 4. april, og skal være ferdig 22. april. Det er allerede bestilt tid hos riksmekleren 5. og 6. mai
– Vi går inn i dette som realistiske optimister og velger å tro at arbeidsgiver har skjønt at strikken ikke tåler å bli strekt for langt. For bussjåførene er klare til kamp, sier Solberg.
Fakta
* Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.
* Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.
* Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.
* Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.
* En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.
* De tre LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund, Fellesforbundet og Fagforbundet, samt Yrkestrafikkforbundet (YTF), er parter i Bussbransjeavtalen.
Fakta
* Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.
* Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.
* Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.
* Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.
* En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.
* De tre LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund, Fellesforbundet og Fagforbundet, samt Yrkestrafikkforbundet (YTF), er parter i Bussbransjeavtalen.
Mest lest
– Jeg ønsker ikke å bli rik på en forsikring. Alt jeg håper på nå er å få nedbetalt gjeld, forteller Rune Sundmoen som er et av ofrene i Alpha-saken.
Martin Guttormsen Slørdal
300 yrkesskadde nordmenn rammes av hull i loven. Rune har venta i 13 år
Hanna Skotheim
Foreslår nye regler: Flere kan gå glipp av Nav-penger
Jørn Teigen har jakt som sin hobby. Uten ekstrajobben hadde det ikke blitt like mange opplevelser i naturen.
Privat
Jørn var lei av å ha dårlig råd. Nå jobber han ekstra og jakter egen mat
– Om jeg noen gang klarer å slippe tankene: «Gir jeg barna det de trenger? Er det bra nok?». Det tviler jeg dessverre på, sier småbarnsmoren. Fortvilet forsøker hun å skaffe det helt nødvendige av mat og klær til sine fire barn.
Tomm Pentz Pedersen
«Silje» (42): – Jeg bruker strøm kun i ukene barna er hos meg
Den svenske regjeringen mener loven er nødvendig for å få kontroll på det de mener er et økende antall papirløse i Sverige. (Arkivbilde)
Linn Cathrin Olsen / NTB
Frykter en ny «angiverlov» vil rasere tilliten i samfunnet
Richard Storevik i Fellesforbundet krever at bankene – i de vanskelige tidene som er nå – ikke øker utlånsrenten ytterligere etter Norges Banks siste renteheving.
Roy Ervin Solstad
Fagforeningsleder åpner for bankboikott etter renteheving
Brian Cliff Olguin
14 ting må du passe på når jobben skal kutte stillinger
I mai 1908 ble det tatt en prøvetur mellom Molde og Batnfjordsøra i det som ble den første norske rutebilen. Bilen var fransk av merket «Unic», og det er rutebileier Johan Aarøe som sitter bak rattet.
Erik J. Birkeland/Norsk Teknisk Museum
Denne bilen startet Norges eldste bilrute. Nå går det 18 avganger om dagen her
Petter Sørnæs / Posten
Eldre fikk tilbud om praktisk hjelp fra Posten. Nå kan tjenestene bli landsomfattende
Avtroppende fylkesordfører i Trøndelag, Tore O. Sandvik mener Senterpartiet har solgt politikken sin for å få vervet som fylkesordfører.
Jan-Erik Østlie
Senterpartiet forlater venstresiden: Stor skuffelse i Arbeiderpartiet
Fra 1. april i år ble det helt forbudt å bruke innleid arbeidskraft for byggebransjen i Oslo, Viken og Vestfold.
Tormod Ytrehus
Forbud mot innleie skal gi flere fast jobb. Sånn har det ikke gått
SAMSTEMTE: Richard Storevik i Fellesforbundet vil åpne for strengere regulering av bankene. Det er noe Andreas Sjalg Unneland i SV kan stille seg bak.
Roy Ervin Solstad og Terje Pedersen / NTB
Fagforeningsleder vil ha oppgjør med grådige banker. Nå får han støtte
Sina Hennig og Robin Bull Kulseth studerer sosialt arbeid og har fått boka «Vi fattigfolk» av Anna-Sabina Soggiu. På torsdag var de på bokbad med forfatteren.
Jonas Fagereng Jacobsen
Kan Robin fra Oslos vestkant forstå fattigdom?
Han har vært medlem, tillitsvalgt og leder i E-verkenes fagforening Vestland i to perioder fra 1977 og fram til i dag, altså i 46 år. Arild Horsevik reagerer blant annet på kraftgiganten Evinys opptreden i forbindelse med nedbemanningene i konsernet.
Leif Martin Kirknes
Arild syns kraftgiganten oppfører seg skammelig overfor sine ansatte
SOLCELLE-BYGDA: Det har vært solindustri i Glomfjord i 28 år. Sandra Roksøy var tillitsvalgt da oppsigelsene kom i slutten av august i år.
Egil Brandsøy/ Industri Energi
Regjeringens solsatsing kom for seint – Sandra mistet jobben
Joe Biden avla streikende bilarbeidere et historisk besøk i Michigan tirsdag. Aldri før har en president fysisk møtt opp for å vise sin støtte til streikende i USA.
Evan Vucci / AP / NTB
For første gang stiller en amerikansk president opp for streikende
Debatt
Hvorfor skal det være så vanskelig å eliminere fattigdommen i Norge, når norsk økonomi aldri har vært så solid som nå? spør Steinar Rasmussen. (Illustrasjonsfoto)
Colourbox
En skam for velferdsstaten at det fremdeles finnes fattigdom i Norge
Hverdagen til Bergersen består av flere hjelpeapparat. På hodet har hun satt inn et CI-apparat som hjelper henne med å oppfatte lyder og foran henne på bordet ligger en høyttaler som hun bruker når hun skal snakke med folk på telefonen.
Hanna Skotheim
Da Hilde ble ansatt, var flere skeptiske
NYE FARGER: Det nye tøyet som er tilpasset kroppen bedre, rulles nå ut i Norge. Fargene er endret for å være mer synlig i trafikken.
Pressefoto: Hans Fredrik Asbjørnsen/Hydro
De tillitsvalgte vant fram: Hydro tilpasser klærne til kroppen
Forbundsleder Ulf Madsen informerte landsrådet om FLTs gjennomslag i forhandlingene med IE. Han var klar på at forhandlingene nå er avsluttet - det som ble presentert er det samme som et ekstraordinært landsmøte skal ta stilling til.
Kai Hovden