JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Lønnsoppgjøret 2022

Bussjåførene har ennå ikke fått det de streiket for i 2020

For to år siden streiket bussjåførene for å få det de har avtalt med arbeidsgiver: Lønn på linje med de som jobber i industrien. Kravet gjelder fortsatt.
VIL HA SLUTT PÅ URETTFERDIGHETEN: Mens de ansatte om bord i togene som passerer bussene til VY Buss på Eidsvoll får forskuttert sykepengene, må bussjåførene se til at de får det de har krav på selv. – Vi har samme logo på klærne og samme konsernsjef. Da synes jeg det er rett og rimelig at vi har de samme ordningene og, sier Kay Børresen.

VIL HA SLUTT PÅ URETTFERDIGHETEN: Mens de ansatte om bord i togene som passerer bussene til VY Buss på Eidsvoll får forskuttert sykepengene, må bussjåførene se til at de får det de har krav på selv. – Vi har samme logo på klærne og samme konsernsjef. Da synes jeg det er rett og rimelig at vi har de samme ordningene og, sier Kay Børresen.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Bedre råd og ekstra tillegg til bransjer med dårlig lønnsutvikling. Dette er noen av kravene til LO i lønnsoppgjøret i industrien – oppgjøret som setter standarden for de som kommer etter.

Det er krav som gir gjenklang også hos Kay Børresen, tillitsvalgt for Norsk Jernbaneforbund (NJF) i Vy Buss på Eidsvoll. Han karakteriserer forventningen til medlemmene i NJF Buss på Eidsvoll som god, men spent.

– Folk forventer mer å rutte med, og litt til. Men det er realisme i våre forventninger, sier Børresen.

Han påpeker at den ti dager lange streiken i 2020 ikke bare handlet om mer penger.

– Vi streiket for å få det vi er blitt enige om, sier Børresen. Enigheten han viser til er bussbransjeavtalen, avtalen mellom sjåførene og arbeidsgiverne, hvor det står at sjåførene skal ha lønn på linje med industriarbeideren.

– Fortsatt er det et godt stykke til vi er der, konstaterer Børresen.

Pandemi og krig

Før streiken i 2020, viste tall FriFagbevegelse hadde hentet, ut at bussjåførene reelt sett hadde mindre å rutte med enn fem år tidligere – såkalt reallønnsnedgang. Til sammenligning hadde industriarbeiderlønnen økt mer enn prisveksten i samme periode.

Børresen mener at ingenting tyder på at forskjellene er krympet betraktelig.

– Problemet er at for hvert oppgjør vi har tatt inn på industriarbeiderlønna, har forskjellene økt ved neste oppgjør. For mens de som jobber i industrien har lokale oppgjør, må vi som jobber i bussen nøye oss med ett sentralt oppgjør, sier Børresen.

Han har likevel liten tro på at det er mulig å hente inn veldig store tillegg utover kravet om reallønnsvekst. En buss har store vinduer, og sjåførene ser hva som skjer utenfor.

– Vi er nettopp ferdig med en pandemi som hele samfunnet sliter med ettervirkningene av. Samtidig er det krig i Ukraina, som gir store ringvirkninger også i Norge. Det må vi bare erkjenne vil få innvirkning på årets oppgjør. Det betyr likevel ikke at vi kommer til å stå med lua i hånda, sier Børresen.

Aktuelt: Streikeviljen er stor blant bussjåførene, men for Else er høyere lønn mer håp enn tro

Sykepenger

For det er et krav som er nesten like viktig som penger for bussjåførene: Forskuttering av sykelønn.

Blir en bussjåfør syk, må hen selv sørge for å få sykepenger fra Nav. Veldig mange bedrifter har valgt å gjøre dette på vegne av sine ansatte. Deler av konsernet som Børresen og hans kollegaer jobber i, Vy, er et av dem.

Blir en konduktør i Vy Persontog syk, betaler Vy sykepengene og får refundert disse fra Nav. Sånn er det ikke for de som jobber i Vy Buss.

– Det synes vi er helt urimelig. Det er ansvarsfraskrivelse og definitivt ikke noe som får en syk sjåfør raskere tilbake i jobb.

Trenger ikke mer usikkerhet

Børresen påpeker at bussjåføryrket har høy gjennomsnittsalder og relativt lav utdannelse. Han tror mange får unødvendig dårlig økonomi under sykdomsperioden på grunn av blant annet lav digital kompetanse.

– For mange av våre medlemmer kan den digitale kontakten med Nav føre til at de ikke får registrert sykemeldingen på korrekt måte. Jeg kjenner til medlemmer som har ventet i månedsvis før sykepengene har kommet, sier Børresen.

I tillegg arter sykdom seg forskjellig. Han påpeker at noen sykdommer gjør det vanskeligere å holde oversikt over hva man skal, og ikke skal, gjøre.

– Det er forskjell på et knekt bein og psykisk sykdom. Sliter man psykisk, trenger man ikke å bli påført ekstra usikkerhet. Jeg tror trygghet rundt egen inntekt faktisk er noe arbeidsgiver vil tjene på. Forskuttering av sykelønn er et veldig viktig krav for oss. Det burde vært et krav som også arbeidsgiversiden så nytten av å innfri, sier Børresen.

Innsikt: Dette bør du vite om streik. 16 spørsmål og svar

Klare til kamp

Landsrådsleder i NJF Buss, Finn Arne Solberg, spår at årets lønnsoppgjør blir krevende.

En lønnsutvikling som ikke oppfyller det som er avtalt i bussbransjeavtalen, kombinert med fraværet av lokale oppgjør, gjør at lønnskravene vil bli høye.

– Skal vi bare få det samme som rammen for frontfaget, står vi i beste fall på stedet hvil. I tillegg er det flere krav, utenom lønn, som er viktige for oss, sier Solberg.

I tillegg til forskuttering av sykepenger, trekker han fram delte vakter, trafikksikkerhet og kompensasjon for «uforutsette forsinkelser på inntil 10 minutter».

I bussbransjeavtalen framgår det at forsinkelser på inntil ti minutter er innbakt i timelønnen.

– Vi får stadig beskjed fra våre medlemmer om at denne muligheten blir misbrukt, eller brukt feil. Det er noe vi må se nærmere på, sier Solberg.

Oppgjøret starter med kravutveksling 4. april, og skal være ferdig 22. april. Det er allerede bestilt tid hos riksmekleren 5. og 6. mai

– Vi går inn i dette som realistiske optimister og velger å tro at arbeidsgiver har skjønt at strikken ikke tåler å bli strekt for langt. For bussjåførene er klare til kamp, sier Solberg.

Fakta

* Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.

* Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.

* Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.

* Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.

* En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.

* De tre LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund, Fellesforbundet og Fagforbundet, samt Yrkestrafikkforbundet (YTF), er parter i Bussbransjeavtalen.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Fakta

* Bussbransjeavtalen i privat sektor forhandles med NHO Transport som motpart.

* Kravoverleveringen skjer mandag 4. april.

* Forhandlingene om ny tariffavtale er torsdag 21. og fredag 22. april.

* Ved eventuelt forhandlingsbrudd blir det mekling torsdag 5. og fredag 6. mai.

* En eventuell streik vil tidligst kunne starte lørdag 7. mai.

* De tre LO-forbundene Norsk Jernbaneforbund, Fellesforbundet og Fagforbundet, samt Yrkestrafikkforbundet (YTF), er parter i Bussbransjeavtalen.