JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
KONTROLLRUNDE: Bussjåfør Morten Sivertsen tar alltid en runde i bussen når han henter elevene på skolen. Femteklassingene Lea Brodersen Sørvig (fra venstre), Linea Giving, Selma Gustavsen og Dagny Monrad Klouman har alt på stell.

KONTROLLRUNDE: Bussjåfør Morten Sivertsen tar alltid en runde i bussen når han henter elevene på skolen. Femteklassingene Lea Brodersen Sørvig (fra venstre), Linea Giving, Selma Gustavsen og Dagny Monrad Klouman har alt på stell.

Håvard Sæbø

Sikkerhetsbelte på buss:

Bussjåfører kan bli straffet, dersom barn og unge ikke bruker belte. Derfor tar Morten alltid en ekstra sjekk

På skolebussruta til Morten Sivertsen i Tvedestrand er det ingen fare for straff.

res@lomedia.no

Statens vegvesen har nå foreslått at det også skal bli påbudt å bruke setebelter for passasjerer på bybusser. Det har fått bussjåfører til å reagere, siden de i ytterste konsekvens risikerer å miste sertifikatet fordi de som sjåfører har ansvaret for beltebruk hos passasjerer under 15 år.

Få beltekontroller

Utenfor de store byene har de levd med slike påbud på sine busser i mange år, og også der kjøres det barn under 15 år.

– Her tar vi ofte en runde i bussen for å sjekke at alle har tatt på beltet, sier Morten Sivertsen.

Han er bussjåfør og tillitsvalgt for Fellesforbundets medlemmer i Agder Buss i Tvedestrand.

Snart skal han kjøre ut til Dypvåg barneskole for å plukke opp drøyt 20 skoleelever som bor utover mot Gjeving, rett på innsiden av sørlandsperlen Lyngør. Med 15–20 grader i skyggen, blir det en kaffetår med kollegene på bussgarasjen rett utenfor Tvedestrand sentrum først.

Der sitter også de svært rutinerte bussjåførene Svein Bomodden (73) og Torolf «Bottolf» Nerdalen (70). Selv om sjåførene sjekker passasjerene sitt beltebruk, har de sett lite av beltekontroller fra politiets side.

– De siste fire-fem årene har vi bare blitt kontrollert et par ganger, sier Bomodden.

Høyt ansvar: Vy-sjåfør Monica (44) har måttet tilkalle politiet og evakuere passasjerer i jobben. Lønna står ikke i stil

PAUSE: I solveggen på bussgarasjen utenfor Tvedestrand sentrum møtes en gjeng rutinerte sjåfører til en kaffekopp før de kjører videre.

PAUSE: I solveggen på bussgarasjen utenfor Tvedestrand sentrum møtes en gjeng rutinerte sjåfører til en kaffekopp før de kjører videre.

Håvard Sæbø

Skryter av ungene

Det er for øvrig rørende enighet om at det er vanskelig for sjåførene å gjøre annet enn å be passasjerene bruke sikkerhetsbelte.

– På de svingete og smale veiene her på Sørlandet, kan vi ikke sitte og følge med i speilet hele tiden. Vi må følge med på veien, sier «Bottolf».

Akkurat det har det vist seg å være forståelse for fra myndighetenes side også. Passasjerene skal få beskjed, enten direkte fra sjåføren, og via skilt og beskjeder over høyttaleranlegget. Hvis det blir etterlevd, har sjåførene gjort sin plikt – også overfor passasjerer under 15 år.

– Men ungene her er flinke til å bruke belte, sier Bomodden.

KONTROLLRUNDE: Bussjåfør Morten Sivertsen tar alltid en runde i bussen når han henter elevene på skolen. Femteklassingene Linea Giving (fra venstre), Johann Olav Santos Pedersen og Selma Gustavsen har alt på stell.

KONTROLLRUNDE: Bussjåfør Morten Sivertsen tar alltid en runde i bussen når han henter elevene på skolen. Femteklassingene Linea Giving (fra venstre), Johann Olav Santos Pedersen og Selma Gustavsen har alt på stell.

Håvard Sæbø

Sikkerhet for bussjåfører: – Vi har overhodet ingen flere sjåfører å miste, sier Fellesforbundet

Passer på hverandre

Ute på Dypvåg skole har elevene stilt seg opp i rekker, klare til å gå om bord i bussen. Siden bussen må stoppe på feil side av veien, blir døren på bussen ut mot veien. Det gjør at en lærer står som vakt ved døra når elevene skal inn på bussen.

Klikk etter klikk høres bakover i bussen lenge før Morten Sivertsen tar runden sin for å sjekke.

– Vi bruker alltid beltet, og hvis det er noen som glemmer det, sier vi fra, sier Linea Giving.

TRYGT: Når Morten Sivertsen henter elevene utenfor Dypvåg skole etter endt skoledag, må bussen stoppe slik at døren vender ut mot veien. En lærer må derfor stå vakt når de går ombord.

TRYGT: Når Morten Sivertsen henter elevene utenfor Dypvåg skole etter endt skoledag, må bussen stoppe slik at døren vender ut mot veien. En lærer må derfor stå vakt når de går ombord.

Håvard Sæbø

Tar en runde i bussen

Bussjåfør Morten Sivertsen forteller at det nok kan være vanskeligere å ha kontrollen i de store byer der elevene tar vanlig rutebuss, enn uten i distriktene med rene skolebusser.

– Når jeg henter på skolene sjekker jeg alltid, men når vi kjører til skolen kommer ungene på ulike steder, og da kan jeg ikke gå bak i bussen og sjekke, forklarer han.

Litt teknologi-hjelp får han imidlertid.

– Noen ganger kommer det en sånn robot-stemme på høyttalerne om at vi skal ta på sikkerhetsbelte, sier femteklassingen Lea Brodersen Sørvig.

– Hva synes dere om at bussjåførene kan få straff dersom dere ikke bruker sikkerhetsbelte?

– Det visste jeg ikke, sier Brodersen Sørvig og sperrer opp øynene.

Debatt: «Den enkelte bussjåfør må selv avgjøre om han tar sjansen på å kjøre»

Passer på hjemme også

Bak rattet kikker Morten Sivertsen bakover i speilet. Det er ingen grunn for skoleungene å trykke på stoppknappen. Sivertsen kjenner alle ungene og vet hvor de skal av.

– Jeg har kjørt buss siden 1987, bare avbrutt av en pause på 2,5 år, men jeg lengtet tilbake til bussjåførjobben da jeg drev en snekkerbedrift, avslører Sivertsen.

Forsiktig bremser han ned og stopper ved et blått og hvitt busskilt.

Ved hvert eneste stopp høres nye klikk høres bak i bussen.

Nå kan sikkerhetsbeltene tas av, men de unge «sikkerhetsbeltevaktene» er ikke ferdige med «vakta».

– Vi passer på at de hjemme bruker sikkerhetsbelte også, smiler Linea og Lea før de går av bussen.

Dette er saken:

• Fram til nå har de såkalte bybussene der mer enn 45 prosent av passasjerplassene er ståplasser, ikke hatt påbud om beltebruk.

• Statens vegvesen vil ha påbud også for bybussene, og departementet har sendt ut forslaget på høring.

• Sjåføren kan ilegges gebyr, dersom passasjerer under 15 år ikke bruker sikkerhetsbelte. Det er ikke foreslått endringer på det punktet.

• I sitt høringssvar skriver Fellesforbundet at man er kjent med at sjåførene opplever det som en stor ekstrabelastning at de kan få gebyr for manglende beltebruk for barn under 15 år, som de i utgangspunktet ikke har mulighet til å kontrollere under kjøring.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss