JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Etter 112 år med rutekjøring er det altså nybrottsarbeid å lage rutiner for værfenomen, som over store deler av landet inntrer mange ganger årlig. Det er oppsiktsvekkende, skriver Ørjan Takle. (Illustrasjonsfoto)

Etter 112 år med rutekjøring er det altså nybrottsarbeid å lage rutiner for værfenomen, som over store deler av landet inntrer mange ganger årlig. Det er oppsiktsvekkende, skriver Ørjan Takle. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Debatt

«Den enkelte bussjåfør må selv avgjøre om han tar sjansen på å kjøre»

Det er med betydelig undring jeg registrerer at det ikke ser ut til å være skikkelige rutiner for håndtering av snø og is på busstaket.
09.02.2021
12:50
11.02.2021 08:22
Dette er et meningsinnlegg. Det er skribentens mening som kommer til uttrykk. Du kan sende inn kronikker og debattinnlegg til FriFagbevegelse på epost til debatt@lomedia.no

Det har vært kjørt rutebuss i vinterlandet Norge siden 1908. Virksomheten har vokst jevnt og trutt. I 2019 utgjorde transport med buss drøyt 4.5 milliarder passasjerkilometer. Det vil si antall passasjerer ganget med kilometer de reiste. Hvor stor andel av dette som er kjørt på dager med snøfall er ikke godt å si. Men det er trolig et forholdsvis trygt anslag, at noen millioner busser på disse 112 årene har startet dagen med snø og /eller is på busstaket.

Vi vet at det har ført til noen skader på medtrafikanter. Heldigvis har det vært relativt få fatale ulykker. I hvert fall er det lite kjent i bussmiljøet. Vi vet riktignok om takras på fotgjengere. Også fotgjengere med barnevogn involvert. Vi vet også om bulker og knuste frontruter på andre biler.

Den type ulykker vil være brudd på Vegtrafikkloven paragraf 3. «Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.»

Det er ingen tvil om at det er sjåførenes ansvar. I en eventuell ulykke vil manglende snørydding trolig virke straffeskjerpende.

Slike ulykker vil trolig også ta seg dårlig ut for de involverte busselskapene og de fylkeskommunale oppdragsgiverne.

Derfor er det med betydelig undring jeg registrerer at det ikke ser ut til å være skikkelig ROS-analyser eller rutiner for håndtering av snø og is på busstaket. En avviksmelding om dette forholdet førte til at arbeidsgiver tok tak i problemet. Blant annet ved å ringe rundt for å få hjelp fra andre bussavdelinger. Det var en resultatløs ringerunde. Selv ikke i områder hvor betydelige snømengder er det normale hver vinter, fikk han hjelp.

Kommentar: «Sjåførsikkerheten blir stadig dårligere. På veien er vi taperne», skriver bussjåfør

I praksis har det til nå vært den enkelte sjåfør som selv må avgjøre om han tar sjansen på å kjøre ut. Busstaket er 3,5-4 meter over bakken. Det er derfor ikke mulig å gjøre noe med snøen eller isen som befinner seg på taket uten egnet utstyr. Og vi snakker om betydelige mengder. Et 10 cm tykt snølag utgjør 3 kubikkmeter på en normal 12,4 meter lang standard buss.

Hvordan den enkelte sjåfør vil vurdere risikoen med å kjøre, vil være farget av den enkeltes forhold til arbeidsgiver. Har du forsovet deg, fått kundeklager eller skadet en buss eller to. Er du fra et land med dårligere stillingsvern en det norske. Er du nyansatt. Da vil du kanskje også være mer risikovillig enn hva lurt er. Årlig er det opp til drøyt 15.000 buss-og trikkeførere å foreta individuelle vurderinger av hva som er trygt nok å kjøre med.

Mye lest: Vy-sjåførene Ruben og Morten har dårligere sykelønnsordning enn kollegaene: – Dette er klassekamp

Vi har historier fra tidligere tider, der sjåførene på eget initiativ har tatt med egne stiger og piassavakost for å rydde busstaket. Nå er arbeidstiden kuttet så pass at den slags vil måtte foregå på fritiden til den enkelte. Og det vil neppe være i tråd med krav til sikring for arbeid i høyden.

Etter 112 år med rutekjøring er det altså nybrottsarbeid å lage ROS-analyser og rutiner for værfenomen, som over store deler av landet inntrer mange ganger årlig. Det er oppsiktsvekkende. Jeg håper vi her har startet noe som vil tvinge seg frem som standard i hele bransjen.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
09.02.2021
12:50
11.02.2021 08:22



Mest lest

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen.  – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Sammenbrudd i de lokale lønnsforhandlingene utløste gå sakte-aksjon fra klubbleder Christoffer Heggholmen og bilmekanikere, bilpleiere og delelageransatte ved Bertel O. Steens tre personbilverksteder i Bergen. – Hvis ikke noe endrer seg nå, kan vi ikke jobbe i denne bransjen, sier Heggholmen.

Arne Ristesund

Christoffer og kollegaene har gått til et uvanlig skritt for å få høyere lønn

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

VIL UTVIKLE SEG: Helsefagarbeider Therese Madelen Nord-Kongskog vil gjerne ta en bachelorgrad for å kunne få mer ansvar og faglig utvikling i jobben.

Bjørn A. Grimstad

Helsefagarbeider Therese Madelen (33) vil bli sykepleier, men fagbrevet gir null poeng

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Direktør i Norsk Industri Stein Lier-Hansen mener Norge må innføre regler som pålegger kraftselskapene å begrense krafteksporten når det er lite vann i magasinene.

Jan-Erik Østlie

Industri-topp: Norge burde sagt nei til de siste utenlandskablene

Colourbox

Familier taper flere tusen kroner i måneden på prisveksten. Se tallene

Kommentar

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Selv ikke oljepengene kan dekke over at vi nå er på vei inn i en helt ny økonomisk tid, en tid der de fleste av oss vil få dårligere råd, skriver Stein Sneve.

Brian Cliff Olguin

«Årets lønnsoppgjør var det beste på mange år. Nå er det snudd på hodet»

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

ULOVLIG: – Det er ikke rett fram for en arbeidsgiver å trekke ansatte i lønn, sier Petter Dreier.

André Kjernsli

Kiosksjef truet en ansatt med lønnstrekk ved mobilbruk

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Høyre-leder Erna Solberg kan glede seg over bunnsolid borgerlig flertall på Opinions siste partibarometer. Høyre har aldri vært så mye større enn Arbeiderpartiet som nå.

Jan-Erik Østlie

Nå er Høyre større enn Ap og Sp til sammen

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore  Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

PEKER UT SYNDEBUKKER Enova har vært mer opptatt av å få folk til å spise mindre rødt kjøtt enn å få folk til å energieffektivisere, hevder Nelfo-direktør Tore Strandskog. Han gir politikerne skylda for det han mener er Enovas vage mandat.

Knut Viggen

Ut mot grønn strømavgift: Forbrukerne får lite tilbake

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Vi merker konsekvensene av kutt i tiltaksplasser, forteller Steinar Halvorsen.

Simen Aker Grimsrud

Arbeidsledigheten er rekordlav, men Nav-tillitsvalgt Steinar vil ha mer penger til å få folk ut i arbeid

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

MEKLING: For ansatte i prosessindustrien kan det bli streik fra mandag morgen, dersom partene ikke blir enige hos Riksmekleren. Bildet er fra Alcoa Mosjøen, der er ingen tatt ut i første streikeuttak,

Arkivbilde: Petter Pettersen

Over 1.400 industriarbeidere gjør seg klar til å gå ut i streik

Kommentar

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Under pandemien var det enklere for det gamle flertallet på Stortinget, som lå til høyre, å hente pengene til politikken sin med økt oljepengebruk. Det går ikke lenger, skriver Trygve Svensson.

Ole Berg-Rusten/NTB

«Hvordan hadde det vært om Listhaug og Solberg styrte nå?»

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Håvard Haugen er ungdomstillitsvalgt og hovedtillitsvalgt for Industri Energi ved Hydro Årdal.

Egil Brandsøy

Håvard (26) tar mer ansvar i arbeidslivet enn eldre: – Vi må kjempe for godene

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Siden 1994 har Nav ved behandlingen av saker om stønader til enslige forsørgere ment at disse stønadene faller utenfor trygdeforordningen.

Hanna Skotheim

Nav praktiserer nok en trygderegel feil, fastslår domstol

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Kari Nessa Nordtun, til daglig ordfører i Stavanger, skal lede utvalget som skal meisle ut Aps nye energipolitikk.

Jan Kåre Ness / NTB

Lederen i Aps energiutvalg vil utjevne strømprisene mellom nord og sør

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

22. august er alle skolene i landet i gang. (Illustrasjonsfoto)

Colourbox

Her tas lærerne i LO ut i streik. Se lista over uttaket

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

DYRT: Det kan koste arbeidsgjevarar fleire hundre tusen kroner i bot, om dei får tilgang til epost dei ikkje har lov til. Datatilsynet har sett eksempel på arbeidsgjevarar som fekk tilgang til privat epost til tilsette.

Colourbox

Sjefen fekk alle epostane til den sjukmelde: Det enda med 400.000 kroner i bot

Matvareprisen skyter i været.

Matvareprisen skyter i været.

Heiko Junge / NTB

Sjokktall: Aldri før har prisene på matvarer økt raskere enn nå

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

INNSYN: Har telefonen din ein MDM`app har du god grunn til å sjekke kva arbeidsgjevar sjekkar av informasjon om deg. Du har også krav på å få vite kva informasjon appen samlar inn og korleis den blir brukt.

Øystein Windstad

Har du jobbtelefon? Du anar ikkje kva sjefen kan finne ut om deg

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

NY KRAFT: – Først og fremst må Norge få fortgang på utbygginga av ny, fornybar kraft. Og vi må få fart på energieffektivisering, sier forbundsleder Jan Olav Andersen.

Knut Viggen

Klima må gå foran strømpriskrise, mener EL og IT-lederen. Her er hans beskjed til politikerne

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Tidligere partitopp i Arbeiderpartiet, Trond Giske, er blitt leder av det største lokallaget i partiet – Nidaros Sosialdemokratiske Forum i Trondheim

Beate Oma Dahle / NTB

Giske går mot regjeringens planer om kraftutbygging