JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
FORSKJELLSBEHANDLING: Ruben Strøm (i forgrunnen), tillitsvalgt Morten Holm og de andre bussjåførene mener det er et klasseskille i Vygruppen. Mens de andre som jobber i Vy får forskuttert sykelønnen, må de buss-ansatte sende sykemeldingen til Nav.

FORSKJELLSBEHANDLING: Ruben Strøm (i forgrunnen), tillitsvalgt Morten Holm og de andre bussjåførene mener det er et klasseskille i Vygruppen. Mens de andre som jobber i Vy får forskuttert sykelønnen, må de buss-ansatte sende sykemeldingen til Nav.

Morten Hansen

Sykelønn for Vy-sjåfører:

Vy-sjåførene Ruben og Morten har dårligere sykelønnsordning enn kollegaene: – Dette er klassekamp

Mens konduktører, lokførere og direktører i store deler av Vygruppen får forskuttert sykelønna, må bussjåførene og de andre i Vy Buss levere sykemelding til Nav.

morten.hansen@lomedia.no

– Dette er klassekamp. Vi bussjåfører blir behandlet som en underklasse i Vy. Vi krever bare å få det de andre i Vygruppen har. Forskuttering av sykepenger. En ordning som ble tatt fra oss i 2017, sier Morten Holm.

Han er leder for Bilpersonalets landsråd Innlandet og lokal tillitsvalgt for bussjåførene som er organisert i Norsk Jernbaneforbund (NJF).

Alle ansatte i det som var NSB-konsernet hadde tidligere forskuttering av sykelønn. Men i 2017 mistet de ansatte i Nettbuss, nå Vy Buss, denne ordningen.

Når de 16 første dagene av sykemeldingen er over, det som er arbeidsgivers ansvar, må bussjåførene søke Nav om sykepenger. Ansatte i resten av Vygruppen, fra konserndirektør Gro Bakstad til konduktører og lokomotivførere, slipper det.

De får sykepengene utbetalt fra Vy, som får disse refundert fra Nav. En ordning som sikrer kontinuitet i lønnsutbetalingene og som gjør at den sykemeldte har én ting mindre å bekymre seg for.

– Dette er penger den sykemeldte har krav på. Det er ikke snakk om at vi krever noe ekstra, sier Holm.

(Saken fortsetter under bildet)

FELLES IDENTITET: – Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet, sa styreleder Dag Mejdell til NTB da NSB byttet navn til Vy. Felles identitet ble det også da de nye uniformene ble presentert i desember 2019 – da de ansatte i buss og tog for første gang skulle ha likt arbeidstøy.

FELLES IDENTITET: – Nå kobler vi tog- og bussvirksomheten tettere sammen, utvikler nye løsninger og gjør det enda enklere å velge en miljøvennlig reise. Da trenger vi en ny, felles identitet, sa styreleder Dag Mejdell til NTB da NSB byttet navn til Vy. Felles identitet ble det også da de nye uniformene ble presentert i desember 2019 – da de ansatte i buss og tog for første gang skulle ha likt arbeidstøy.

Foto: Mads Kristiansen/Vy

Forskjellsbehandling

I fjorårets lønnsoppgjør var dette et av temaene som førte til den 14 dager lange streiken.

Selv om bussjåførene ikke fikk gjennomslag for at arbeidsgiver skal forskuttere sykepengene, fikk de en liten seier. I Riksmeklerens møtebok står det:

«Bedriftene har ikke adgang til å forskjellsbehandle arbeidstakere i bedriften hva gjelder forskuttering av sykepenger».

Med denne delseieren gikk Bilpersonalets forening inn i de lokale forhandlingene med håp om å få gjeninnført ordningen. Det fikk de ikke. For Vy Buss har ingen ansatte som får forskuttert sine sykepenger.

Riktignok får ansatte med mer enn 6G i lønn det overskytende beløpet utbetalt fra arbeidsgiver. Men lønn under dette beløpet må det søkes Nav om. Dermed hjalp det ikke for bussjåførene at resten av Vy-konsernet får forskuttert sykepenger.

Streiken i fjor: Bussjåførene vant folkets støtte: – Da er det jo bare arbeidsgiverne igjen

En helsegevinst

Argumentet for å ikke innfri kravet fra sjåførene, var økonomi. Vy Buss mener det vil bli for dyrt.

– Jeg skjønner ikke regnestykket. Hvis det er så dyrt, hvorfor har de andre i Vy denne ordningen? Hvorfor er det så vanlig i resten av arbeidslivet? At arbeidsgiver forskutterer, er mer normalen enn unntaket. Jeg skjønner det ikke, sier Holm.

Han tror at for mange blir den økonomiske usikkerheten så stor at det i enkelte tilfeller fører til lengre sykefravær.

– Det tjener ikke Vy på. Dette er en ordning som gir den som er syk, litt mindre å tenke på, og som sikrer en forutsigbar økonomi – også for dem som tjener minst. Det tror jeg det er en helsegevinst i, sier Holm.

Han har mange eksempler på at ordningen i Vy Buss har skapt problemer for syke bussjåfører.

NJF-magasinet har snakket med noen sjåfører som har fått merke det på kroppen.

OBS! SE SVARET FRA VY NEDERST I SAKEN.

– Man får litt panikk

Ruben Strøm kjører buss på Gjøvik. Som så mange andre sjåfører har han problemer med ryggen. I november i fjor ble han sykemeldt i 14 dager. Etter å ha jobbet noen uker kom smertene tilbake. Denne gangen ble han enig med doktoren om å bli 50 prosent sykemeldt fra 8. desember og ut året.

– Det er ryggproblemer som kommer når man sitter lenge, og som med riktig opptrening er mulig å bli kvitt. Jeg tenkte at jeg kunne jobbe litt, for da blir det ikke like mye stillesittende arbeid, sier Strøm.

Debatt: «Hva skjedde med at VI ivaretok VÅRE syke og svake?», skriver tillitsvalgt i Nav

(Saken fortsetter under bildet)

I november i fjor ble Ruben Strøm sykemeldt i 14 dager.

I november i fjor ble Ruben Strøm sykemeldt i 14 dager.

Morten Hansen

Problemet for sjåføren var at han dermed var sykemeldt i 23 dager. Det er mer enn de 16 dagene arbeidsgiver har ansvar for.

16. desember kom lønnsslippen. Den viste mye mindre enn han forventet, for han var trukket 9000 kroner i sykepenger.

Strøm skjønte ikke hva som hadde skjedd og ringte derfor til lønningskontoret. Der fikk han vite at legen burde delt sykemeldingen i to, slik at han kunne søkt om sykepenger for en del av perioden.

Det hjalp lite for Strøm – noen få dager før julaften.

– Det er utrolig kjipt å stå med mye mindre enn planlagt på lønnskontoen. Spesielt i desember. Man får litt panikk og begynner å lure på om man får kjøpt julegaver til ungene – og alt det andre man har planlagt å handle inn, sier Strøm.

Mye lest: Utenlandske arbeidere som møter stengte grenser får verken dagpenger eller sykepenger

Med lua i hånda

Han ringte til sin lokale sjef og forklarte problemene. Heldigvis lot de seg løse. Vy gjorde et unntak og forskutterte sykepengene.

– Jeg er utrolig glad for at de var smidige denne gangen. Men det er vondt å føle at man står med lua i hånda og må be om penger man har krav på. For Vy får pengene tilbake fra Nav. Man føler seg lite verdt, sier Strøm.

Han synes det er rart at Vy ikke vil gå tilbake til ordningen de hadde i 2017.

– Siden det lot seg gjøre å forskuttere sykepengene denne gangen, ved hjelp av noen få tastetrykk, kan det ikke være vanskelig å gjennomføre, sier Strøm.

Ikke like mye verdt

Gjøvik-sjåføren blir provosert over at noen i Vygruppen har ordningen, mens han selv og buss-kollegaene blir holdt utenfor.

– Jeg blir rett og slett forbannet når ledelsen i konsernet utad understreker at vi er ett konsern og at buss er like viktig som tog, mens det de gjør internt, viser det motsatte. Her har de brukt mange millioner kroner på uniformer og logo for at vi skal framstå som ett konsern. De snakker om felles verdier. Vi i buss merker ingenting til det. Da får de heller være ærlige og si det som det er. Vi er ikke like mye verdt som de som jobber med tog, fastslår Strøm.

Denne skaper debatt: Frank Robert ble fratatt sykelønn da bedriften permitterte ansatte

Vy-sjåfør Geir Kristian Tukun: – Det var helt håpløst

I 2019 fikk bussjåfør på Eidskog, Geir Kristian Tukun, en alvorlig depresjon. Han ble innlagt på distriktspsykiatrisk senter. Etter å ha kommet til hektene igjen, fikk han tilbakefall og var under behandling første halvdel av 2020.

– Det var en mørk og tung periode. Jeg var helt ute av stand til å ordne for meg selv og ble til slutt innlagt, sier Tukun.

Ett av tingene som måtte ordnes tidlig i sykdomsforløpet, var sykepenger. Tukun har en stillingsprosent på snaut 50 og sendte sykemeldingen til Vy. Men det kom ingen penger. Etter å ha tatt kontakt med Vy, fikk han beskjed om at det var Nav som skulle betale ut sykepengene.

(Saken fortsetter under bildet)

Å føle seg usikker på sin egen økonomiske situasjon, er det siste en som er inne i en depresjon trenger, sier Geir Kristian Tukun.

Å føle seg usikker på sin egen økonomiske situasjon, er det siste en som er inne i en depresjon trenger, sier Geir Kristian Tukun.

Morten Hansen

Men på Nav fikk han en annen beskjed. De opplyste at det var Vy som skulle betale. Det har i ettertid vist seg at Nav hadde en feil i sine opplysninger.

– Å føle seg usikker på sin egen økonomiske situasjon, er det siste en som er inne i en depresjon trenger. Det var helt håpløst. Jeg gikk og var redd for å gå konkurs. Til slutt tenkte jeg at det var best for alle om jeg ikke var her, forteller Tukun.

Han mener sykdommen ikke ble bedre av usikkerhet rundt den økonomiske situasjonen.

– Heldigvis har jeg en kone og en datter som hjalp meg med praktiske ting. Og selv om det var problemer med sykepengene, gikk det rundt økonomisk. Men poenget er at mye av dette kunne vært unngått om vi bussjåfører i Vy hadde hatt samme ordning som de aller fleste i konsernet; forskuttering av sykepenger.

En kasteball

Tukun understreker at Vy ikke har gjort noen formelle feil. All informasjon han har fått fra Vy, har vært riktig. Likevel mener han Vy som arbeidsgiver kunne gjort mer for dem som er syke.

– Hadde Vy forskuttert sykepengene for oss bussjåfører, hadde jeg sluppet å være en kasteball i systemet den første tiden jeg var syk. Den ordningen vi sjåfører har nå, gjør det ikke lettere å bli frisk. De er de som ikke klarer å stå opp for seg selv, slik som jeg da jeg var syk, som rammes hardest, fastslår Tukun.

Våren 2020 fikk han elektrosjokkbehandling på Ahus, og er i dag helt frisk og tilbake i jobben som bussjåfør.

Mye lest: Overlege i smertemedisin: – På sitt verste gjør Nav folk sykere

Vy-sjåfør Harald Eklund: – Klasseskille

Også Harald Eklund på Østre Toten har opplevd ulempene ved å ikke få forskuttert sykepenger. Han var sykemeldt fra oktober og ut året. Selv om han har fått de pengene han skal ha, har økonomien blitt rammet. Siste fulle lønn fra Vy kom 20. oktober. Fra den lønnsutbetalingen til 14. desember fikk han utbetalt 14 000 kroner fra Nav og 3500 fra Vy.

– Treghet i systemet til Nav gjør at pengene kommer senere. Det er ikke Vy sin feil, men det hadde vært unngått om de hadde forskuttert sykepengene. Det er ikke mye ekstraarbeid for dem som jobber med lønn i Vy, sier Eklund.

Han påpeker at for et stort konsern er det ikke et problem om de får refundert pengene fra Nav noen uker etter at de er utbetalt til den ansatte.

– For den sykemeldte gjør det stor forskjell. Jeg har fått det jeg skal ha til slutt. Men det hjelper ikke så mye å få de pengene jeg skulle hatt i desember, utbetalt i januar, sier Eklund.

Vil behandles likt

Han understreker at han ikke er ute etter noe mer enn de andre som jobber i Vy. Eklund vil bare bli behandlet likt.

– Vi skal jo være ett selskap. Jeg trodde vi skulle bli behandlet likt. Jeg trodde faktisk på det som har blitt sagt om å dra lasset sammen, fortsetter Eklund.

Han synes det er grovt urettferdig at det er forskjellige ordninger innad i konsernet. Har de råd å ha denne ordningen for noen, bør de har råd til det for alle. Det er bare ett ord for det, og det er klasseskille, sier Eklund.

Mye delt: Ny Vy-sjef kan tjene 5,5 millioner kroner i året: – Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Vedum

Vy svarer: Felles merkevare – ulike selskap

Åge-Christoffer Lundeby, Kommunikasjonssjef i Vygruppen, understreker i en e-post at Vy Buss AS er et eget juridisk selskap, som eies av morselskapet Vygruppen AS. Han påpeker at praksisen med sykepenger i Vy Buss AS gjelder for alle ansatte i dette selskapet.

– Selv om vi har felles merkevare og for eksempel like uniformer, er de ulike datterselskapene i Vygruppen egne juridiske selskaper med egne avtaler og plikter. Det betyr for eksempel at selskapene ikke har samme pensjonsordninger eller tariffavtaler. I buss har man siden 1990-tallet hatt konkurranseutsatt virksomhet, og Vy Buss AS følger blant annet bransjestandarder i bussbransjen på lik linje med de andre aktørene, skriver Lundeby.

– Bussjåførene reagerer på at konsernledelsen utad snakker om ett selskap, men innad gjør noe annet. Hva tenker dere om at bussjåførene føler at de blir sett på som «mindre verdt»?

– Alle ansatte i Vy er viktige og like mye verdt. Alle ansatte i Vy Buss blir behandlet likt, etter det samme regelverket, skriver Lundeby.

Han poengterer at for å oppfylle lovens intensjon om at ansatte skal ha full lønn ved sykdom, betaler Vy Buss ut lønn til ansatte som har lønn over 6G.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss