JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Lønna til den nye konsernsjefen i Vygruppen kan bli tre ganger høyere enn statsministerens. Det får Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til å se rødt.

Lønna til den nye konsernsjefen i Vygruppen kan bli tre ganger høyere enn statsministerens. Det får Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum til å se rødt.

Nanna Aanes Wolden

Lederlønn i statseide selskaper:

Ny Vy-sjef kan tjene 5,5 millioner kroner i året: – Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Vedum

Etter at samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF) sa at han forventer moderasjon i lederlønningene i jernbanesektoren, ble en ny Vy-sjef ansatt på vilkår som kan sikre henne opp mot 5,5 millioner kroner i året.


02.10.2020
10:53
02.10.2020 11:10

– Galskap! Dette er det umulig å forsvare, mener Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum.

Om denne godtgjørelsen er i tråd med Hareides forventninger om moderasjon, har ikke Dagsavisen fått svar på.

I stedet skriver samferdselsministeren i en epost til Dagsavisen at «jeg er fortsatt opptatt av moderasjon i den videre utviklingen i lederlønninger, og det kommer jeg til å følge opp i årene som kommer.»

Les også: Fortsatt fett å være jernbanesjef: Dette tjener toppene i jernbanen

– 100-110 mill. per år

Av en De Facto-rapport som Dagsavisen nylig omtalte, går det fram at siden jernbanereformen ble iverksatt «har antallet direktører i toppledelsen for jernbaneselskapene blitt doblet, og utgiftene til lønn til disse er tredoblet, fra cirka 30-35 millioner kroner per år, til 100-110 millioner kroner per år».

4. mars var nettopp disse lederlønningene gjenstand for en heftig debatt under Stortingets spørretime med nettopp Vedum og Hareide som opponenter.

Vedum utfordret da Hareide på følgende måte:

– 19. juni i fjor avdekket NRK at antallet direktører i jernbaneselskapene er nesten femdoblet, fra 11 til 49, og at de seks toppsjefene tjener i snitt 3,2 millioner kroner. Hva vil statsråden gjøre med denne utingen, som er en direkte konsekvens av hans forgjengeres politikk?

– Me skal ha moderasjon

I ordvekslingen som deretter fulgte, responderte Hareide blant annet på følgende vis:

«Eg er veldig tydeleg og seier at me skal ha moderasjon. Staten skal ikkje vere lønsleiande.»

«Løn skal ikkje aleine vere motivasjon for den typen leiarjobbar – i så tilfelle er det ikkje riktig person for denne typen viktige leiarjobbar.»

«Det er mi oppfatning at enkelte leiarlønssaker har vore utfordrande for nettopp omdømet til sektoren, den sektoren som eg no er sett til å leie.»

Les også: Dette er snittlønna i over 350 yrker

Saken fortsetter under bildet.

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

Samferdselsminister Knut Arild Hareide (KrF)

Martin Guttormsen Slørdal

Her kan det nevnes at tidligere konsernsjef Geir Isaksen i Vygruppen, fikk en samlet godtgjørelse på over 5,2 millioner kroner i fjor. Av det utgjorde grunnlønna nær 4 millioner kroner. I tillegg kom over 1 million kroner i «variabel lønn» og 186.000 kroner i «andre ytelser», ifølge Vygruppens årsregnskap for 2019.

– Moderasjon må varetakast

Hareide uttalte også følgende om lederlønningene i jernbanesektoren, under ordvekslingen med Vedum:

«Det er min intensjon å ta opp dette når eg kjem til generalforsamling. Eg utfordrar styreleiaren, som har ansvar for løna til leiinga i selskapet, og seier nettopp at omsynet til moderasjon må varetakast.»

«Det er den ryddige måten for meg å gjere det på, og da forventar eg moderasjon i denne sektoren framover når det gjeld leiarløner.»

Drøyt tre måneder senere, den 15. juni, ble det avholdt ordinær generalforsamling i Vygruppen.

– Lønn og godtgjørelse til ledende ansatte er fast tema på generalforsamlingene, opplyser Elin Myrmel-Johansen,

direktør kommunikasjon og samfunnskontakt i Vygruppen, til Dagsavisen

– Lederlønninger er et viktig tema for konsernsjef og styret i Vy. Vi ønsker å tilby konkurransemessige, men ikke markedsledende vilkår for alle medarbeidere, Vy følger statens «Retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte i foretak og selskaper med statlig eierandel», påpeker hun.

Les også: Ap-politiker ut mot lederlønningene i staten: – Helt på jordet

Både lønn og bonus

– Ønsket om moderasjon i lederlønnsutviklingen møtes først og fremst gjennom at lønnsutviklingen til ledelsen i Vy følger den årlige lønnsutviklingen som alle ansatte i Vygruppen får, fortsetter Myrmel-Johansen.

– Snakker vi da om prosenter?

– Ja, den prosentvise utviklingen i fastlønn for ledelsen i Vy, er den samme som lønnsutviklingen for alle andre ansatte, svarer Myrmel-Johansen.

Rammen for fjorårets lønnsoppgjør var 3,2 prosent, og Vys oppgjør var i tråd med den rammen, får Dagsavisen opplyst.

– I tillegg har konsernledelsen en bonusordning (variabel lønn) der størrelsen på den årlige utbetalingen avhenger av Vygruppens prestasjoner og avkastning på egenkapitalen, tilføyer Myrmel-Johansen.

Som det går fram av Geir Isaksens samlede godtgjørelse for 2019, kan denne bonusen eller variable lønnen, bli betydelig. Én million på toppen av vanlig lønn, er noe de aller fleste andre lønnsmottakere bare kan drømme om.

Lønn, bonus og kompensasjon

Snaut tre måneder etter Vygruppens generalforsamling , den 7. september, overtok så Gro Bakstad som ny konsernsjef i Vygruppen. Hun var fram til da konserndirektør i Posten Norge AS.

«Styret i Vy har gjennomført en omfattende prosess for å finne ny konsernsjef. Arbeidet startet før årsskiftet, og mange gode kandidater er vurdert», heter det i pressemeldingen som Vy sendte ut 29. mai om ansettelsen.

– Gro Bakstad får 3,7 millioner kroner i årslønn. Dette er et lønnsnivå som gjenspeiler stillingens ansvar og omfang, sier Myrmel-Johansen.

– I tillegg har konsernsjefen en bonusordning (variabel lønn) som kan gi en maksimal utbetaling på fem månedslønner i året, fortsetter hun.

Bakstad mottar dessuten en årlig lønnskompensasjon på 330.000 kroner «for bortfall av pensjon fra tidligere arbeidsgiver».

– Både fastlønn og variabellønnsordninger for konsernsjefen og konsernledelsen er i tråd med statens retningslinjer, understreker Myrmel-Johansen.

Saken fortsetter under bildet.

Gro Bakstad, ny konsernsjef i Vy-gruppen.

Gro Bakstad, ny konsernsjef i Vy-gruppen.

Vy

Tre ganger mer enn Erna

Trygve Slagsvold Vedum finner like fullt god grunn til å sammenligne Bakstads samlede godtgjørelse med hva andre får.

– Landets statsminister tjener 1,7 millioner kroner. Vy-sjefen kan nå tjene tre ganger mer enn det. Samferdselsministeren har 1,4 millioner i lønn. Vy-sjefen kan få mer enn det, bare i bonus, stønner han oppgitt.

– Og så har vi renholderen Wenche Bye, som vi hørte om i vinter, som mistet jobben sin på Nordlandsbanen på grunn av konkurranseutsettingen. De sier altså opp vaskehjelper for å spare penger, samtidig som direktører i jernbaneselskapene tjener 10-12 ganger mer.

– Over tid vil dette skape enda større forskjeller i Norge. Jernbanereformen satte det hele i gang. Dette er Høyre- og Frp-politikk på sitt verste. Dette må vi stoppe, smeller det fra Vedum.

De ubesvarte spørsmålene

Om Knut Arild Hareide mener lønnsvilkårene til Gro Bakstad er i tråd med hans forventninger om moderasjon, har Dagsavisen altså ikke fått noe svar på. Vi har heller ikke fått svar på disse spørsmålene:

Hvordan reagerer statsråden på økningen i lønnsutgiftene til topplederne og Geir Isaksens godtgjørelse, med tanke på statsrådens forventninger om moderasjon?

Hva mener statsråden er en moderat lønnsutvikling i kroner og øre (eventuelt i prosent) for lederne?

Bør noen av topplederne i jernbaneselskapene redusere lønnen de har i dag?

Ett spørsmål har vi likevel fått svar på, nemlig følgende:

I Stortinget uttalte statsråden at utviklingen i lederlønningene har vært utfordrende for «sektoren sitt omdøme». Hva legger han helt konkret i det?

– Lederlønn er styrets ansvar

– Når jeg sa at utviklingen i lederlønningene har vært utfordrende for «sektoren sitt omdøme», handler det om at det er viktig at styrene i disse selskapene sørger for at godtgjørelsesordningene ikke gir uheldige virkninger for selskapet eller svekker selskapets omdømme, skriver Hareide i eposten til Dagsavisen.

Han skriver også:

– Det er viktig å slå fast at fastsettelsen av lederlønn er styrets ansvar. Samferdselsdepartementet har som eier likevel tydelige forventninger til styrets arbeid på lederlønnsområdet.

– Dette skal selskapene følge, gjennom statens retningslinjer for lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte. Min myndighet i disse selskapene er gjennom generalforsamlingen, som blant annet har ansvar for å behandle styrets lederlønnserklæring.

– Fremme verdiskapningen

Hareide deltok på de fleste generalforsamlingene i år, opplyser han.

– Der var vi tydelig på at departementet gjennomgår styrenes lederlønnserklæringer grundig med vekt på hvordan de ulike delene av lønnspakken (fastlønn, naturalytelser, eventuelt bonus og pensjonsytelser) er balansert og innrettet. I de selskapene som benytter bonusordninger, er jeg opptatt av at ordningene skal bidra til å fremme verdiskapningen i selskapet.

– I de tilfeller hvor departementet vurderer at det er avvik fra statens retningslinjer, tas dette opp i eierdialogene og er et hensyn staten legger vekt på i styrevalget, påpeker Hareide også.

Han sier i tillegg at «vi kjenner oss ikke igjen i tallgrunnlaget rundt at det er blitt så mange direktører i jernbanesektoren.» Ifølge Samferdselsdepartemntet har antallet nye lederstillinger økt med 11, til totalt 37 «ledende ansatte, det vil si ledere som rapporterer direkte til toppleder.»

Hareide påpeker også at Samferdselsdepartementet har «myndighet eller direkte eierskap» til Jernbanedirektoratet, Vy, Bane Nor, Entur og Norske tog.

– Svært nøkternt oppgjør

Dagsavisen har vært i kontakt med alle de nevnte virksomhetene. Vi har blant annet spurt dem om de vil gjøre noe for å bremse lønnsveksten til sine ledere, i tråd med Hareides forventninger om moderasjon i tiden framover.

Entur gjennomførte generalforsamling 2. juni 2020. Der ble blant annet styrets erklæring om fastsettelse av lønn og annen godtgjørelse til ledende ansatte behandlet, opplyser Even Kyseth, direktør kommunikasjon og service i Entur.

– Generalforsamlingen ga sin tilslutning til denne. I tillegg orienterte statsråden om at styrehonorar ble holdt uendret, fortsetter han.

– Administrasjonen tar styrets redegjørelse, som ble bekreftet av generalforsamlingen, til etterretning og praktiserer i henhold til denne. Vi forventer derfor et svært nøkternt oppgjør for 2020, sier Kyseth også.

Norske tog AS hadde generalforsamling i juni, opplyser administrerende direktør Øystein Risan.

– Det har hele tiden vært en generell føring om moderasjon i lederlønninger fra Samferdselsdepartementet. Dette er selvsagt en føring vi legger til grunn.

– Norske tog skal ikke være lønnsledende, men skal ha et lønnsnivå som gjør at vi kan rekruttere og beholde kompetente ledere, sier Risan.

– Ikke bonuser og goder

– Lederlønningene for konsernledelsen i Bane Nor har siden etableringen i 2017 fulgt standardoppgjøret for de ledere som har vært i systemet i samme stilling over årsskiftene, opplyser pressesjef Thor Erik Skarpen i Bane Nor.

– Vi skal verken ligge lavest eller høyest i avlønning av ledere og mener vi har moderate lederlønninger sammenlignet med andre statseide foretak og AS, fortsetter han.

– Etter omorganiseringen 1. oktober får en av konserndirektørene våre høyere lønn fordi han får en vesentlig tyngre stilling enn han har i dag. Vår lønnspolicy er ellers som følger:

– Våre ledere har fastlønn. Vi opererer ikke med bonuser, goder eller lignende incentivordninger. Ledelsens lønn offentliggjøres hvert år i årsrapporten.

– Spørsmålet er ikke relevant for Jernbanedirektoratet siden vi er en del av staten og ikke har styre, påpeker kommunikasjonssjef Svein Horrisland i Jernbanedirektoratet.

02.10.2020
10:53
02.10.2020 11:10



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker