Bussbransjeavtalen:
Buss-oppgjøret er i gang: – Koronakrisen har ikke gjort det lettere, sier Fellesforbundet
Helt siden bussbransjeavtalen ble innført for over ti år siden har hvert eneste oppgjør endt i mekling.
TØFFE FORHANDLINGER: Dag-Einar Sivertsen (til venstre fra Fellesforbundet og Jon H. Stordrange fra NHO Transport åpnet forhandlingene om ny bussbransjeavtale onsdag. De siste oppgjørene har endt i mekling, men streik har det ikke vært på 22 år.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Riktignok har samtlige tariffoppgjør innen bussbransjen endt med enighet siden 1998. Det var forrige gang det var streik i buss-sektoren.
Vanskelig oppgjør
Årets tariffoppgjør skulle som kjent vært avholdt i vår, men grunnet koronakrisen, ble oppgjøret ikke startet opp før etter sommeren. Onsdag 2. september klokka 14 møttes arbeidstakere og arbeidsgivere i bussbransjen på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo.
Koronakrisen har også rammet buss-sektoren, og det gjør ikke årets forhandlinger enklere, skal man tro forbundssekretær i Fellesforbundet og forhandlingsleder for arbeidstakersiden, Dag-Einar Sivertsen.
– Det er umulig å vurdere hvor vanskelig alle oppgjørene har vært siden 1998, men årets oppgjør ville blitt ekstremt vanskelig selv i en normalsituasjon. Koronakrisen har ikke gjort det lettere, sier han.
Fått med deg denne? Bussjåfører henger etter på lønna – sjefene får store tillegg: – Jeg fatter ikke at de har samvittighet
Alt er diskutert
Han vil ikke spå om utfallet av årets forhandlinger ender i brudd, slik det nærmest har blitt tradisjon for etter at bussbransjeavtalen ble innført for drøyt ti år siden.
– At tariffoppgjør ender i mekling er en del av den norske modellen, men så lenge forhandlinger pågår, må man ha som mål å bli enige. Så får vi se når oppgjøret er over om vi lykkes med det, poengterer han.
Sivertsen forteller at partene benyttet første dag til å gå gjennom hverandres kravdokumenter og posisjoner. Partene har også drøftet alle momenter med hverandre. Det inkluderer kravet arbeidstakersiden har om å få tettet gapet mellom bussarbeidernes og industriarbeidernes lønn.
Krever bedre sikkerhet for bussjåførene: Simen fikk kroppen knust i 30 km/t. Sjåføren i den andre bussen døde momentant
Må se vilje
Bussbransjeavtalen sier nemlig at bussarbeiderne skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men utviklingen har de siste årene gått i motsatt retning.
– For fire år siden lå vi rundt 97 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Nå er vi så vidt over 91 prosent, forteller han.
Skal Fellesforbundet unngå å ta et brudd i forhandlingene, er det nettopp en løsning for å tette det gapet som må signaliseres fra arbeidsgiverne.
– Dette er et hovedkrav for oss, og er det ingen vilje fra arbeidsgiverne å komme oss i møte på det, er det liten vits å fortsette forhandlingene. Da blir det brudd og mekling, innrømmer Sivertsen.
Den avklaringen kommer trolig i løpet av torsdag.
Slik ble resultatet i frontfaget: 50 øre til alle, mer til lavtlønte
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.