Lønnen til Foodora-ansatte:
Foodora-syklister får ny lønn: Mer betalt for å bli i jobben over tid
Å stå lenger i jobben skal lønne seg i Foodora. Heretter får sykkelbudene en krone mer i timen per år de har vært ansatt, i inntil fem år.
MINSTELØNNSGARANTI: En minstelønnsgaranti var blant nyvinningene da Foodora-syklistene ble enige i sitt tariffoppgjør natt til fredag 23. oktober.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Tidenes første tarifforhandlinger for Foodora ble en langdryg affære. Først klokka halv tre natt til fredag ble parene enige.
I fjor streiket sykkelbudene i Foodora i over en måned for å få tariffavtale. I år slipper de å streike for å få en bedre avtale for arbeidet de gjør med å levere mat fra restauranter til kunder i de største byene i Norge.
Det tok sin tid, til tross for at forhandlingsklimaet mellom sykkelbudene med Fellesforbundet i ryggen og Foodora med støtte fra Hovedorganisasjonen Virke, var godt.
– Vi hadde gode og saklige diskusjoner underveis, men dette er en spesiell bransje, sier forhandlingsleder for Fellesforbundet, Bjørn Anders Jonassen.
• Nå er Foodora-syklist Paul ekstra populær
Ansiennitetsstige
Det var den økonomiske biten som var vanskeligst å få på plass, innrømmer Jonassen. Det inkluderte bedre vilkår for å stå lenger i jobben.
– Når vi fikk på plass ansiennitetsstigen så kom vi oss over kneika i forhandlingene, sier Jonassen.
Den ansiennitetsstigen betyr en krone ekstra per time etter hvert år som sammenhengende ansatt, dog med maksimalt fem kroner tillegg per time for ansiennitet. Tidligere fikk man kun 50 øre ekstra i året fra år nummer to.
(Saken fortsetter under bildet)
NATTERANGLER: Det har blitt mange sene netter på Fellesforbundets Bjørn Anders Jonassen denne høsten, men nok en gang ledet han en forhandling til avtale. Denne gangen var det Foodora som kom i mål.
Roy Ervin Solstad
Selve grunnlønna er imidlertid ikke endret, men Foodora ble med på en minstelønnsgaranti som sier minst 140 kroner timen i ukedagene. På lørdager og søndager er summen noe høyere.
Best i klassen
Nytt i avtalen er at kompensasjonene budene får til dekning av klær, sykkel og annet arbeidsutstyr er en fast sats per kilometer, og at denne satsen øker når leveransen overstiger 2,5 kilometer.
Det er Jonassen godt fornøyd med.
– I pakken som det til slutt ble enighet om, så tar man hensyn til de faktiske forhold i bransjen per i dag og som ivaretar arbeidstakerne i Foodora. Det er en modell som er vesentlig annerledes enn andre konkurrenter, understreker han.
Han nøler ikke med å kalle Foodora for best i klassen.
– Tariffavtalen vi er blitt enige om gjør at vi kan få «tak» i de andre firmaene rundt Foodora, men vi må jobbe med å få konkurrentene over på Foodora sin modell, sier Bjørn Anders Jonassen.
Avtalen sendes nå ut til medlemmene på uravstemning med enstemmig anbefaling om å si ja fra forhandlingsutvalget.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.