URETTFERDIG ORDNING: Fellesforbundet mener skattlegging av frikort vil være urettferdig og ramme ulikt, siden de ulike fylkene har satt forskjellig verdi på frikortene.
Tormod Ytrehus
Skatt på frikort:
Fra nyttår må bussjåfører betale skatt av frikortene. Det vil Arbeiderpartiet gjøre noe med
Ansatte i kollektivtrafikken vil fra nyttår av bli skattlagt for frikortene de og familien deres har tilgang til. Med mindre Arbeiderpartiet får med seg flertallet i å skrote hele skatten.
roy@lomedia.no
I dag har blant annet bussjåfører tilgang på frikort gjennom en framforhandlet ordning i tariffavtalen. Den gjør at bussjåføren, enten hen er yrkesaktiv eller pensjonist, kan reise så mye hen vil på de rutene selskapet opererer der sjåføren har tjeneste. Det samme kan sjåførens samboer, ektefelle og partner, pluss barn opp til 18 år. Tidligere kunne man reise hvor man ønsket, og da var det heller ingen egenandel på frikortet.
Nå koster det fra 500 til 1500 kroner.
I statsbudsjettet for 2019 ble det foreslått av daværende finansminister Siv Jensen å fordelsbeskatte frikortordningen, men usikkerhet om hvordan det skulle skattlegges, gjorde at innføringen ble utsatt gang på gang. Nå skal det skje fra 1. januar 2021.
• Ny skatt kan spise opp hele lønnstillegget bussjåførene streiket for å få
Høyere skattefrie beløp
Arbeidstakerorganisasjonene med Fellesforbundet og Yrkestrafikkforbundet i spissen har sammen med NHO Transport kritisert innføringen av denne skatten av to grunner. For det første er fordelen av frikortet ulik fra fylke til fylke. Det gjør at verdien av frikortet blir beregnet ulikt.
En kartlegging høsten 2019 viste at forskjellen var fra 4.800 kroner til nesten 30.000 kroner i året.
Siden regjeringen i sitt forslag til frikortskatten ikke har satt noen sum på grunnlaget det skal beregnes fordelsbeskatning av, betyr det at noen sjåfører vil få langt høyere skatt på frikortet enn andre.
Den andre grunnen til at bransjen reagerer, er at lønnstillegget som bussjåførene streiket seg fram til nå i høst, vil måtte brukes til å betale ekstraskatten.
Riktignok vil det med forslaget fra regjeringen ikke bli fullt så mange som rammes av frikortskatten som opprinnelig. Årsaken er at det er blitt foreslått å innføre et skattefritt beløp på 8000 kroner for naturalytelser fra arbeidsgiver, og at arbeidstaker kan motta gaver på inntil 5000 kroner årlig skattefritt. Det gjør at bussjåførene vil kunne motta frikort med en verdi på inntil 13.000 kroner, uten å bli skattlagt for det.
– Smålig av regjeringa
Arbeiderpartiet mener imidlertid at det ikke er godt nok. Aps Sverre Myrli varsler nå at partiet vil fremme forslag om å skrote hele frikortskatten når skatteproposisjonen til statsbudsjettet skal behandles i Stortinget før jul.
– Det er rett og slett smålig at regjeringa ønsker å skatte ansatte i rutebilnæringa og på jernbanen for deres frikort. Dette er ordninger som er svært gamle, og som enten er forhandlet fram i tariffavtalene eller som på annen måte har vært en del av ansettelsesvilkårene, sier Myrli.
(Saken fortsetter under bildet)
OMVENDT ROBIN HOOD: – Ved å skattlegge frikort tar regjeringa fra arbeidsfolk for å gi skatteletter til de rikeste. Det er smålig, sier Sverre Myrli i Arbeiderpartiet.
Pressefoto Arbeiderpartiet
Han mener regjeringens forslag viser tydelig hvilke grupper den prioriterer.
– Det blir ekstra ille at regjeringa ønsker å ta arbeidsfolk på denne måten, når vi samtidig veit at de gir milliarder i skattelette til de som har mest. Det går rett og slett ikke an, tordner han.
Om det er mulig å få flertall for å fjerne frikortskatten under behandlinga av statsbudsjettet, vil han ikke spå noe om.
– Siden budsjettforhandlingene mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet fortsatt ikke er i mål, er heller ikke finanskomiteen ferdig med sitt arbeid. Det er derfor for tidlig å si hvilke partier som eventuelt støtter forslaget, sier Sverre Myrli.
• Jernbaneansatte får skatt på fribilletten: Nå tar NJF endringene i ordningen til retten
Urettferdig ordning
Dag-Einar Sivertsen, forbundssekretær i Fellesforbundet, håper forslaget går igjennom, men innrømmer at han er usikker.
– Dette er helt i tråd med det vi har ønsket hele tiden. Selv med skattefrie beløp for gaver og ytelser på til sammen 13.000 kroner, vil dette slå urettferdig ut for sjåførene. Mange har familie, så de vil lett kunne gå over denne grensa. Dessverre så tror jeg at dersom regjeringen og Frp forhandler seg fram til enighet om statsbudsjettet, så kan frikortene bli skattepliktige fra nyttår, sier Sivertsen.
(Saken fortsetter under bildet)
HÅPER PÅ FRP: – Med det synet Frp har på skatt, så håper jeg de tar til fornuft og støtter forslaget fra Arbeiderpartiet, sier Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet.
Roy Ervin Solstad
Han forteller at forbundet har vært i kontakt med Fremskrittspartiet etter at partiet gikk ut av regjering, men på grunn av koronapandemien har det ikke blitt arrangert møter med partiet.
– Vi håper jo at Frp ser fornuften i forslaget, ikke minst med tanke på det synet partiet har på skattlegging generelt, sier Sivertsen.
Han tror imidlertid det vil være enklere å få støtte fra resten av opposisjonen.
– Vi har fått signaler fra SV og Sp om at de vil kunne stille seg bak forslaget fra Arbeiderpartiet. Skulle det ikke få flertall nå, må vi ta opp igjen kampen dersom det blir regjeringsskifte etter valget neste høst, sier han.
Arbeiderpartiets forslag
«Stortinget ber regjeringen sikre at frikortbestemmelser hjemlet i landsomfattende tariffavtaler for ansatte og pensjonister i kollektivtrafikken fortsatt skal være skattefrie. Det samme gjelder personalbillett for ansatte og pensjonister i jernbanesektoren.»
Arbeiderpartiets forslag
«Stortinget ber regjeringen sikre at frikortbestemmelser hjemlet i landsomfattende tariffavtaler for ansatte og pensjonister i kollektivtrafikken fortsatt skal være skattefrie. Det samme gjelder personalbillett for ansatte og pensjonister i jernbanesektoren.»
Mest lest
Regjeringen vil fortsette å gi strømstøtte til husholdningene, men hever terskelen for å få den.
Colourbox
Strømstøtten endres: Sjekk hva det betyr for deg
– Hvis du lurer på hvorfor Norges største parti ikke lenger er Norges største parti, så kan dette være en av forklaringene, sier HK-lederen, med klar henvisning til Tonje Brennas siste uttalelse om matkøene i Norge. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
LO-forbund i harnisk etter Brennas uttalelser om matkøer: – Vi er sjokkert
Hanna Skotheim
Laila jobbet som lærer i 20 år: – Jeg angrer bittert på at jeg ikke gikk før
Eide reagerer også på at den aktuelle sjåføren blir utnyttet økonomisk av det norskeide transportfirmaet som holder til på Vestlandet. Han viser til at begge lønnsslippene dokumenterer at sjåføren, tross mye overtid og nattkjøring, ikke har fått en eneste krone i verken overtid eller ubekvemstillegg.
Jan Inge Haga
Sjåfører ut mot Posten: – Helt vilt om dette får fortsette
– Jeg føler meg ikke noe verdsatt. Om de ikke ville ha meg der, kunne de jo gitt beskjed tidligere – jeg har tre barn og regningene må betales, sier Siyyam.
Jan-Erik Østlie
Siyyam føler seg presset ut av jobben: – Jeg ble for dyr for bedriften
Brian Cliff Olguin
Uføre må kunne beholde mer av arbeidsinntekten, mener stortingsflertall
– Når strømprisen firedobles, er ikke det noe du kan ta fra bunnlinja i en overgangsfase. Det er kritisk for overlevelsen av en bedrift, sier klubbleder for Fellesforbundets medlemmer i 3B Fibreglass.
Tormod Ytrehus
Frykter et ras av oppsigelser: – Strømkrisa er langt fra over
Ap- nestleder og statsråd Tonje Brenna forsvarer hun sosialhjelp som velferdsstatens «nødhjelp», sier en julekrisepakke ikke er rett lut mot matkøene. (Arkivfoto)
Jan-Erik Østlie
Brenna får kritikk for matkø-budskap: Arrogant og hjerterått
Hun synes selv det er godt å se at den lille mannen – eller kvinnen – i gaten kan oppnå noe. – Men det er så klart bittert at man sitter igjen med en så stor regning, sier Janne Cecilie Thorenfeldt.
Ole Palmstrøm
Nav får historisk straff. Det er Janne Cecilie glad for
Sykefraværet øker, flere går på avklaringspenger og befolkningen blir eldre.
Colourbox
Nav-regnestykke: «Alle» må betale 14.000 mer i året
Ap-leder Jonas Gahr Støre tar partiets dalende oppslutning i LO på største alvor.
Jan-Erik Østlie
Nye tall: LOs medlemmer flykter til høyre
Marie Sørhaug (t.v.) og Felicitas Scheffknecht har så vidt passert 30 år, men er allerede bekymret for pensjonen sin. De synes det er en merkelig logikk å svekke offentlig AFP, når man skal harmonisere AFP i privat og offentlig sektor.
Ole Palmstrøm
Unge om pensjon: – Det har blitt en vits at vi kommer til å jobbe til vi dør
De ligger som oftest der, rett framfor sin eier, under møter, på konferanser, i lunsjen, på restauranten med venner og familie. Men er det alltid greit å plukke dem opp?
Hanna Skotheim
Kan arbeidsgiver nekte deg å bruke mobilen?
Lina Winge
– Systemet er ikke bygget for å ivareta behovet til kvinner
Driftsoperatør Frida Nilsen i landets største fjernvarmeselskap er blant dem som holder kulda unna 200.000 Oslo-borgere.
Werner Juvik
Nå kommer kulda: Frida fikser fjernvarmen for 200.000 innbyggere
Debatt
Utfallet av denne kampen vil avgjøre svært mange andre spørsmål i årene som kommer. Den er en skjebnekamp, skriver Jonas Bals.
Håvard Sæbø
Tesla-streiken er en kamp vi ikke kan tape
Arild Martinsen (55) er bekymret for pensjonen: – Ingen kunne forestilt seg at endringene skulle skje så fort.
Ylva Lie Bjerke
Arild har jobbet i kommunen i 14 år. Nå er han bekymret for pensjonen
NY UTSIKT: – At jeg tar ting med humor, er bare en overlevelsesgreie, sier Berit Hafsmo, som ble kastet ut fra Skitbyen og nå bor her, i en lavblokk et annet sted i Trondheim.
Berit Baumberger
Her er Skitbyen-Berits ti råd til Nav: – Det er ingenting som forbauser meg
Under Datatilsynets tilsyn hos Nav ble det avdekket tolv lovbrudd.
Hanna Skotheim
Nav får gebyr på 20 millioner kroner: – Saken er svært alvorlig
Debatt
Alf Ragnar Olsen