Skatt på personalrabatt:
Ingjerd (78) mister frikort på toget fordi hun ikke har app: – Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette
Ingjerd Sveen (78) har ikke app-tilgang. Det kan koste henne dyrt.
Årets julegave fra staten til Ingjerd Sveen fra Drammen: Nå får hun ikke reist gratis på toget lenger.
Pernille Vestengen, Dagsavisen Fremtiden.
helge@lomedia.no
Mannen til Ingjerd Sveen (78) har i alle sine yrkesaktive år jobbet i jernbanen. Det har gitt kona frikort på togreiser. Nå mister Ingjerd den, fordi hun ikke har app-tilgang.
– De kaster millioner etter milliardærene, men så tar de fra oss de små fordelene vi har fått gjennom et langt arbeidsliv. Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å ha frikortene på et papir. Det er en papirlapp som fornyes hvert eneste år, så viser vi den til konduktøren og betaler for plassbillettene selv, sier Ingjerd Steen til FriFagbevegelse.
Mannen kjører ikke mye tog lenger, han er avhengig av kona. Selv bruker hun tog blant annet til legebesøk, og for å besøke barnebarnet som er på sykehus i Bergen.
Personalrabatten til de ansatte, deres ektefelle og barn under 18 år var en del av lønna og forhandlet fram ved tariffavtaler.
– De som jobbet i jernbanen tjente mindre enn de andre i staten nettopp på grunn av disse frikortene som gjelder livet ut, sier Ingjerd Steen.
Bane NOR bekrefter overfor FriFagbevegelse at personalrabatten kun kan brukes gjennom en app, når skattefordelen skal skattlegges fra neste år.
Mange eldre faller utenfor
Ikke alle har tilgang til en app eller nettbrett. Mannen til Ingjerd bruker verken mobil eller pc. Og har altså ikke telefon med app-tilgang.
Selv bruker Ingjerd mobilen til sms- og telefonsamtaler. Etter eget skjønn er hun ikke veldig flink til å bruke mobilen. Regninger betaler hun med pc.
Da hun fikk høre om dette tok hun straks kontakt med Senior Norge, hvor både hun og mannen er medlemmer.
– Vi gjorde ikke det for vår egen del, men det er veldig mange som har det samme problemet. Det er helt hårreisende av regjeringen å innføre dette, sier hun.
Ny ordning
Fra 1. juli 2020 må Bane NOR innberette den økonomiske fordelen som personalbillettordningen representerer. Dette vil også gjelde for pensjonister og enker/enkemenn etter tidligere ansatte. Dette har regjeringen og flertallet på Stortinget bestemt.
Nå har det gått ut brev til alle pensjonister og enker/enkemenn om hvordan dette skal praktiseres.
Fysiske reisekort skal ikke kunne brukes lenger. Billettene blir nå kun gjort tilgjengelig gjennom Vy-appen. Samtidig innføres det en egenandel på 250 kroner. Det må betales før den elektroniske personalbilletten blir tilgjengelig.
Det er Entur som har utviklet systemet for at fribillettene skal skattlegges riktig.
Dermed må man altså ha app for å kunne dra nytte av fribillettene.
Frist på to uker
Det er ikke bare skattleggingen av frikortene Ingjerd Sveen reagerer på.
Brevet fra Bane NOR til mannen hennes ble sendt fra Bane NOR 25. november og hadde svarfrist 13. desember.
De som ikke meldte fra innen denne datoen ville miste muligheten til å laste ned appen.
Ingjerd Sveen mener det – med dagens postgang – er en altfor kort frist. Nå skal også ha blitt utsatt til 31. desember, selv om hun og mannen ikke har fått noen skriftlig beskjed om det.
Del av lønna
Sp-leder Trygve Slagsvold Vedum reagerte spontant da han fikk høre om dette. Han mener Ingjerd Sveen forteller en opprivende historie.
– Det er nok et bevis på at regjeringen fullstendig glemmer menneskene, og bare er opptatt av systemet. Man tror tydeligvis at alle har en smarttelefon eller et nettbrett og at samfunnet er så strømlinjeformet. Det er ikke alle som kan laste ned en app og registrere turer når man er i 70-årene eller eldre, sier Trygve Slagsvold Vedum til FriFagbevegelse.
– Dette er en byråkratisk smålighet fra regjeringen og Frp som er helt utrolig. Store systemer gjør mennesker små. Her skapes det et problem og byråkrati som ikke hadde vært nødvendig, legger han til.
Fredag la Senterpartiet inn et forslag til Stortinget, hvor det heter at ««Stortinget ber regjeringen videreføre tidligere praksis med skattefrihet for naturalytelser man har hatt som pensjonist eller familie til tidligere ansatt.»
Også Arbeiderpartiets Lise Christoffersen har reagert på dette.
– Den valgte løsningen er et eksempel på hvordan kravet til «effektivisering» av offentlig sektor først og fremst skyver ansvaret for gode løsninger over fra forvaltningens ansvarsområde og ut til den enkelte bruker. Effektiviseringskravet flyttes fra offentlig sektor og ned til den enkelte bruker, uavhengig av den enkelte brukers fungeringsnivå på digitale medier. Det vil jeg anta er en uheldig utvikling, også sett med statsrådens øyne, sier Christoffersen til FriFagbevegelse.
– Vil ordne seg
Statssekretær i Finansdepartementet, Jørgen Næsje (Frp), mener transportbransjen har forsøkt å finne en hensiktsmessig måte å følge skattereglene på.
– Jeg er trygg på at de vil finne en brukervennlig løsning også for denne aldersgruppen, innen det nye regelverket trer i kraft sommeren 2020, sier han i en kommentar til FriFagbevegelse.
– Pensjonister kan få frikort for inntil 10.000 kroner skattefritt per år. Grensen for skattefrie personalrabatter er satt til 8.000 kroner, mens grensen for gaver i arbeidsforhold er økt fra 1.000 til 2.000 kroner. Den romslige beløpsgrensen gir disse pensjonistene mulighet til å reise mye uten at det utløser skatteplikt. I en del tilfeller har også pensjonister generelt lavere billettpriser, slik at det skal mer til for å komme over fribeløpet, poengterer han.