JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen avdelings-trekant for transportarbeiderne i Vestfold og Telemark

Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark ville ha partnerskap med to avdelinger i Fellesforbundet. Men da Avdeling 8 i Telemark ville ha betenkningstid, stod kun Avdeling 7 i Vestfold tilbake.
SNART HISTORIE: Den 5. september vedtok årsmøtet i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark å slå seg sammen med Fellesforbundets avdeling 7 i Vestfold. – Det setter punktum for 94 års historie med egne transportarbeiderforeninger i Vestfold og Telemark, sier leder Nina Risinggård.

SNART HISTORIE: Den 5. september vedtok årsmøtet i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark å slå seg sammen med Fellesforbundets avdeling 7 i Vestfold. – Det setter punktum for 94 års historie med egne transportarbeiderforeninger i Vestfold og Telemark, sier leder Nina Risinggård.

Roy Ervin Solstad

roy@lomedia.no

Allerede i fjor, før sammenslåingen av Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet, begynte Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark å vurdere foreningens framtid. De den gang løse tankene om å splitte foreninga i to ble imidlertid lagt på is i påvente av hva som skjedde på forbundsnivå.

Den 1. juni 2019 ble som kjent Transportarbeiderforbundet innlemmet i Fellesforbundet, og da ble arbeidet forsert.

Brudd i buss-oppgjøret: – Avstanden ble for stor i spørsmålet om sjåførenes lønn

– Ble helt satt ut

Leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, Nina Risinggård forteller at tanken var at transportarbeidermedlemmene i Vestfold skulle bli en del av Fellesforbundets avdeling 7, mens medlemmene i Telemark skulle inn i avdeling 8. Transportarbeiderforeningen skulle nedlegges, mens de to heltidstillitsvalgte i foreninga skulle over i hver sin stilling i de to avdelingene.

Avtalen ble vedtatt av styrene i alle tre avdelingene og ble datostemplet allerede 5. desember 2019.

Det eneste som nå gjenstod var å behandle avtalen på de respektive tre avdelingene sine årsmøter. De årsmøtene skulle vært avholdt i vår, men på grunn av koronakrisen, ble de utsatt til over sommeren.

– I juni fikk jeg plutselig beskjed om at styret i avdeling 8 hadde gjort et vedtak på å avvente hele prosessen i ett år. Jeg ble helt satt ut, men vi må respektere og forholde oss til det nye vedtaket fra styret i avdelinga i Telemark, understreker Risinggård.

Godsoppgjøret: – Lønna til lastebilsjåførene er tragisk dårlig

Gikk rett i nye forhandlinger

Derfor ble gjort et nytt styrevedtak i transportarbeiderforeninga om å gå en ny runde kun med avdeling 7 i Vestfold. En ny sammenslutningsavtale mellom de to avdelingene ble laget og vedtatt på styrenivå og deretter på årsmøtene i slutten av august og begynnelsen av september. Den avtalen innebærer at alle transportarbeidermedlemmene i de to fylkene overføres til Avdeling 7. I avtalen ligger det også at det skal opprettes et eget lokalkontor i Grenlands-området som skal betjene transportarbeiderne i Telemark.

– Det gjør at transportarbeiderne får en større nærhet enn de har hatt til nå, sier Risinggård.

Kontoret skal kun betjene transportarbeiderne, siden avdeling 7 kun vil ha medlemmer fra tidligere Transportarbeiderforbundet i Telemark.

Risinggård sier hun forventer at den nye løsningen vil bli godt mottatt av medlemmene.

– Det er et pluss at vi slipper å splitte medlemmene våre. Det har kommet tilbakemeldinger fra medlemmer som har vært skeptiske til det, påpeker hun.

Styrker transporten

De to heltidsstillitsvalgte, Rune Eriksen og Nina Risinggård, skal inn i faste stillinger i de to foreningene, men Risinggård satser på at hun får permisjon fra den stillingen for å være heltids-tillitsvalgt. Da kan hun nemlig fortsette i forbundsstyret i Fellesforbundet ut landsmøteperioden.

Den største vinneren mener hun imidlertid er transportmedlemmene.

– Vi klarer ikke å utøve alt det vi ønsker i avdelinga vår. Spesielt oppsøkende virksomhet har lidd, siden vi har akkurat like mye saksbehandling som før, sier hun.

Nå blir de i stedet en del av totalt tolv på fulltid med kontorer både i Tønsberg, Sandefjord, Larvik og i Porsgrunn eller Skien om sammenslåingen går som man håper.

– Dette vil styrke transportbransjene og gi oss større ressurser til å være mer ute, forklarer hun.

Kun utsatt til neste år

Leder i Fellesforbundets avdeling 8, Roald Stykket, sier til Magasinet for fagorgansierte at de ikke har trukket seg fra avtalen.

– Med bakgrunn i at årsmøtet ble utsatt, og det var usikkerhet om det i det hele tatt ville bli mulig å avholde dette i 2020, vedtok styret at endelig behandling av saken utsettes til årsmøtet i 2021. Avdeling 8 kan ikke gå inn i en fusjonering uten at dette er grundig behandlet i forkant og i årsmøtet, sier Stykket.

Han forteller at avdelinga har registrert at Transportarbeideforeninga har hatt forhandlinger direkte med andre avdelinger om sammenslåing.

– Det respekterer vi, men vår dør er ikke lukket og vi bidrar gjerne til en god løsning for transportarbeiderne, både i Telemark og Vestfold, dersom det er mulig, sier Roald Stykket.

94 års historie

Avtalen mellom Avdeling 7 i Vestfold og Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark vil tre i kraft fra 1. januar 2021. Det betyr slutten på 94 år med egne transportarbeiderforeninger i Vestfold og Telemark.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse