Ingen avdelings-trekant for transportarbeiderne i Vestfold og Telemark
Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark ville ha partnerskap med to avdelinger i Fellesforbundet. Men da Avdeling 8 i Telemark ville ha betenkningstid, stod kun Avdeling 7 i Vestfold tilbake.
SNART HISTORIE: Den 5. september vedtok årsmøtet i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark å slå seg sammen med Fellesforbundets avdeling 7 i Vestfold. – Det setter punktum for 94 års historie med egne transportarbeiderforeninger i Vestfold og Telemark, sier leder Nina Risinggård.
Roy Ervin Solstad
roy@lomedia.no
Allerede i fjor, før sammenslåingen av Transportarbeiderforbundet og Fellesforbundet, begynte Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark å vurdere foreningens framtid. De den gang løse tankene om å splitte foreninga i to ble imidlertid lagt på is i påvente av hva som skjedde på forbundsnivå.
Den 1. juni 2019 ble som kjent Transportarbeiderforbundet innlemmet i Fellesforbundet, og da ble arbeidet forsert.
Brudd i buss-oppgjøret: – Avstanden ble for stor i spørsmålet om sjåførenes lønn
– Ble helt satt ut
Leder i Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark, Nina Risinggård forteller at tanken var at transportarbeidermedlemmene i Vestfold skulle bli en del av Fellesforbundets avdeling 7, mens medlemmene i Telemark skulle inn i avdeling 8. Transportarbeiderforeningen skulle nedlegges, mens de to heltidstillitsvalgte i foreninga skulle over i hver sin stilling i de to avdelingene.
Avtalen ble vedtatt av styrene i alle tre avdelingene og ble datostemplet allerede 5. desember 2019.
Det eneste som nå gjenstod var å behandle avtalen på de respektive tre avdelingene sine årsmøter. De årsmøtene skulle vært avholdt i vår, men på grunn av koronakrisen, ble de utsatt til over sommeren.
– I juni fikk jeg plutselig beskjed om at styret i avdeling 8 hadde gjort et vedtak på å avvente hele prosessen i ett år. Jeg ble helt satt ut, men vi må respektere og forholde oss til det nye vedtaket fra styret i avdelinga i Telemark, understreker Risinggård.
Godsoppgjøret: – Lønna til lastebilsjåførene er tragisk dårlig
Gikk rett i nye forhandlinger
Derfor ble gjort et nytt styrevedtak i transportarbeiderforeninga om å gå en ny runde kun med avdeling 7 i Vestfold. En ny sammenslutningsavtale mellom de to avdelingene ble laget og vedtatt på styrenivå og deretter på årsmøtene i slutten av august og begynnelsen av september. Den avtalen innebærer at alle transportarbeidermedlemmene i de to fylkene overføres til Avdeling 7. I avtalen ligger det også at det skal opprettes et eget lokalkontor i Grenlands-området som skal betjene transportarbeiderne i Telemark.
– Det gjør at transportarbeiderne får en større nærhet enn de har hatt til nå, sier Risinggård.
Kontoret skal kun betjene transportarbeiderne, siden avdeling 7 kun vil ha medlemmer fra tidligere Transportarbeiderforbundet i Telemark.
Risinggård sier hun forventer at den nye løsningen vil bli godt mottatt av medlemmene.
– Det er et pluss at vi slipper å splitte medlemmene våre. Det har kommet tilbakemeldinger fra medlemmer som har vært skeptiske til det, påpeker hun.
Styrker transporten
De to heltidsstillitsvalgte, Rune Eriksen og Nina Risinggård, skal inn i faste stillinger i de to foreningene, men Risinggård satser på at hun får permisjon fra den stillingen for å være heltids-tillitsvalgt. Da kan hun nemlig fortsette i forbundsstyret i Fellesforbundet ut landsmøteperioden.
Den største vinneren mener hun imidlertid er transportmedlemmene.
– Vi klarer ikke å utøve alt det vi ønsker i avdelinga vår. Spesielt oppsøkende virksomhet har lidd, siden vi har akkurat like mye saksbehandling som før, sier hun.
Nå blir de i stedet en del av totalt tolv på fulltid med kontorer både i Tønsberg, Sandefjord, Larvik og i Porsgrunn eller Skien om sammenslåingen går som man håper.
– Dette vil styrke transportbransjene og gi oss større ressurser til å være mer ute, forklarer hun.
Kun utsatt til neste år
Leder i Fellesforbundets avdeling 8, Roald Stykket, sier til Magasinet for fagorgansierte at de ikke har trukket seg fra avtalen.
– Med bakgrunn i at årsmøtet ble utsatt, og det var usikkerhet om det i det hele tatt ville bli mulig å avholde dette i 2020, vedtok styret at endelig behandling av saken utsettes til årsmøtet i 2021. Avdeling 8 kan ikke gå inn i en fusjonering uten at dette er grundig behandlet i forkant og i årsmøtet, sier Stykket.
Han forteller at avdelinga har registrert at Transportarbeideforeninga har hatt forhandlinger direkte med andre avdelinger om sammenslåing.
– Det respekterer vi, men vår dør er ikke lukket og vi bidrar gjerne til en god løsning for transportarbeiderne, både i Telemark og Vestfold, dersom det er mulig, sier Roald Stykket.
94 års historie
Avtalen mellom Avdeling 7 i Vestfold og Transportarbeiderforeningen Vestfold-Telemark vil tre i kraft fra 1. januar 2021. Det betyr slutten på 94 år med egne transportarbeiderforeninger i Vestfold og Telemark.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.