JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
Meklingen starter 18. september og har frist dagen etter klokka 24.00. (Illustrasjonsfoto)

Meklingen starter 18. september og har frist dagen etter klokka 24.00. (Illustrasjonsfoto)

Tormod Ytrehus

Lønn for bussjåførene:

Brudd i buss-oppgjøret: – Avstanden ble for stor i spørsmålet om sjåførenes lønn

Forhandlerne står fast på kravet om at bussjåførenes lønn må jekkes opp.



03.09.2020
15:00
05.09.2020 19:03

roy@lomedia.no

Faren for streik er større enn på lenge når lønnsoppgjøret for bussjåførene nå går til mekling.

Det er Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Handel og Kontor samt Forbundet for Ledelse og Teknikk som har forhandlet med arbeidsgiverorganisasjonene NHO Transport og Spekter om ny bussbransjeavtale og funksjonæroverenskomsten i bussbransjen.

Uunngåelig brudd

Totalt dreier det seg om rundt 10.000 - 12.000 medlemmer, der brorparten er bussjåfører. Bussbransjeavtalen ble innført for over ti år siden for å få en felles avtale i bransjen. Siden har alle bussoppgjørene gått til mekling, og også denne gangen viste det seg å bli umulig å bli enige i forhandlinger.

– Det viste seg raskt at arbeidsgiverne ikke ville komme oss i møte på våre viktigste krav. Derfor var et brudd ikke til å unngå, sier forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet.

Han bekrefter at det gjelder både tekniske og økonomiske krav. Inkludert en løsning for å tette gapet opp mot gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

– Det er ofte slik at noen av kravene vil bli frafalt når man går inn i mekling, men det kravet står seg, påpeker Sivertsen.

Målet er å bli enig

Arbeidstakersiden mener nemlig det er på høy tid at bussbransjeavtalen oppfyller sin intensjon om at bussarbeiderlønningene skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Den lå ifølge Sivertsen for bare fire år på rundt 97 prosent, mens bussarbeiderlønna de siste årene har falt ned til drøyt 91 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.

Samtlige oppgjør etter 1998 har partene unngått streik. I år vil det bli vanskeligere enn på lenge. Stemningen blant tillitsvalgte på forhandlingene på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo er nemlig ikke til å ta feil av. Det må på plass en avtale for å tette lønnsgapet, hvis ikke blir det streik.

Dag-Einar Sivertsen erkjenner at det blir tøft.

– Vi går selvsagt ikke inn i en mekling med utgangspunkt om at det skal bli streik. Målet er å få en løsning som vi og medlemmene kan akseptere. Får vi ikke det, blir det den første streiken i bussbransjen siden 1998, sier Dag-Einar Sivertsen.

PÅ TO PLANETER: Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport mente partene var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag. Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet sa bruddet var uungåelig.

PÅ TO PLANETER: Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport mente partene var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag. Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet sa bruddet var uungåelig.

Roy Ervin Solstad

Fagforbundet og NJF skuffet

– Avstanden ble for stor mellom partene i bussbransjen. Det handler spesielt om lønn, sier Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet, ifølge Fagbladet.

– Vi ble ikke enige om noe. Verken penger eller tekst, sier Audun Sør-Reime i Norsk Jernbaneforbund (NJF) til NJF-magasinet.

To planeter

Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, sa da bruddet var et faktum at han opplevde at arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag.

– Derfor er det ikke overraskende at det ble brudd, men de to planetene har nærmet seg og vi har blitt enige om et par punkter. Det gir oss et langt bedre utgangspunkt før mekling, sa Stordrange.

Meklingen starter 18. september og har frist dagen etter klokka 24.00.

Var dette interessant? Vil du dele den med noen andre?
03.09.2020
15:00
05.09.2020 19:03



Mest lest

Yngvil Mortensen

Ingrid (32) måtte kjempe i seks år for å overbevise Nav

LO-sekretær

LO-sekretær

Jan-Erik Østlie

Strømsjokket: – Vi kan prise oss lykkelige over det statlige eierskapet, sier LO-sekretær

Tonje Paulsen Solem

Anna (59) kan miste jobben hvis Norgesplaster flagges ut til Spania: – Det var sjokk og fortvilelse

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Girteka anmeldes regelmessig for brudd på kabotasjereglene i Norge. Nå går politiet til sak mot selskapet på bakgrunn av 11 forhold.

Stein Inge Stølen

Transportgigant har kjørt ulovlig i Norge, ifølge politiet. Nå må selskapet møte i retten

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

BARNEVERN-JUS: - Barnevernet er ikke rettslig forpliktet til å finne et fosterhjem med samme kulturelle bakgrunn som barnets foreldre har, men må gjøre en innsats for å finne det, påpeker jus-professor Elisabeth Gording Stang.

Nadia Frantsen

Tvangsadoptert fra muslimsk til kristent hjem: Dette betyr dommen fra Strasbourg for barnevernet

–  Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

– Strømsjokket vil gi lavere lønninger, advarer Hogne Hongset.

Jan-Erik Østlie

Eksperten fikk rett da han advarte mot høye strømpriser. Nå advarer han om lavere lønninger

Leif Martin Kirknes

Innfører forbud mot bemanningsbransjen i Oslo-området

Colourbox.com

Rekordhøye bonuser i 2021, samtidig som Norge var i krise

Helge Rønning Birkelund

Kim André og Jøran fikk 35 avlysninger på to dager i desember. Siden har de ikke hatt noe å gjøre

Ole Palmstrøm

100-dagersplanen punkt for punkt: Slik har det gått med løftene fra Ap

Jan-Erik Østlie

De skyhøye strømprisene har gjort noe med Jørn Eggum

Jan-Erik Østlie

Arbeidstilsynet har sviktet ansatte i skoler og barnehager, mener Skolenes landsforbund

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

TOPRISSYSTEM: Strømmen folk trenger til å varme opp huset og koke kaffe, må koste mindre enn strøm til boblebad og annet «luksusforbruk», mener SV.

Håvard Sæbø

SV går inn for statlig strømselskap og toprissystem

Ole Palmstrøm

Oskar (86) blir pensjonist: – Jeg kan jo ikke jobbe til jeg er 100, heller

Debatt

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

TIL SPANIA: Norgesplaster vurderer utflagging. Det får Rødts Mimir Kristjánsson til å reagere.

Tonje Paulsen Solem og Norgesplaster

«Skal vi ikke lage ting her i landet lenger?»

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

– Vi krever rett og slett nasjonal politisk kontroll over strømprisene. Det er handlingskraft for det i dag, sier Remy Penev.

Petter Pettersen

Hvis strømkrisa fortsetter, vil konsekvensene ramme hele samfunnet, mener aksjonsleder

Kommentar

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Det gjenstår å se om Erna Solberg virkelig har som ambisjon å ta tilbake statsministerjobben etter Jonas Gahr Støre ved neste korsvei.

Håvard Sæbø

«Ernas mulige vei tilbake»

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

Nettselskapene skyldte norske strømkunder over 1,7 milliarder kroner ved utgangen av 2020

colourbox.com

Nettselskap har skyldt norske strømkunder penger i over ti år

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

KONKURRANSEVRIDNING: Hver vinter står dårlig skodde utenlandske lastebiler fast på norsk vinterføre. Mange av dem får heller ikke lovpålagt lønn, og konkurrerer dermed ut norsk transportbransje. Det håper norsk transportbransje skal bli bedre med en ny handlingsplan mot sosial dumping i transportsektoren.

Statens Vegvesen, Region Vest (illustrasjonsfoto)

Utenlandske sjåfører har lenge jobbet ulovlig på norske veier. Nå krever partene at regjeringen blir tøffere

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Da oljealderen kom, opplevde verftene en fagarbeiderflukt. Da sørget industriledere for at innleie ble forbudt. Bemanningsbyråene «driver regulær menneskehandel», var gjennomgangstonen. (Illustrasjonsbildet er fra Ekofisk-feltet)

Telemuseet, CC BY-SA 4.0 (Illustrasjonsfoto)

Da oljen kom, kjempet arbeidsgiverne mot innleie. Så snudde det


Flere saker