Lønn for bussjåførene:
Brudd i buss-oppgjøret: – Avstanden ble for stor i spørsmålet om sjåførenes lønn
Forhandlerne står fast på kravet om at bussjåførenes lønn må jekkes opp.
Meklingen starter 18. september og har frist dagen etter klokka 24.00. (Illustrasjonsfoto)
Tormod Ytrehus
roy@lomedia.no
Faren for streik er større enn på lenge når lønnsoppgjøret for bussjåførene nå går til mekling.
Det er Fellesforbundet, Fagforbundet, Jernbaneforbundet, Yrkestrafikkforbundet, Handel og Kontor samt Forbundet for Ledelse og Teknikk som har forhandlet med arbeidsgiverorganisasjonene NHO Transport og Spekter om ny bussbransjeavtale og funksjonæroverenskomsten i bussbransjen.
Uunngåelig brudd
Totalt dreier det seg om rundt 10.000 - 12.000 medlemmer, der brorparten er bussjåfører. Bussbransjeavtalen ble innført for over ti år siden for å få en felles avtale i bransjen. Siden har alle bussoppgjørene gått til mekling, og også denne gangen viste det seg å bli umulig å bli enige i forhandlinger.
– Det viste seg raskt at arbeidsgiverne ikke ville komme oss i møte på våre viktigste krav. Derfor var et brudd ikke til å unngå, sier forhandlingsleder Dag-Einar Sivertsen fra Fellesforbundet.
Han bekrefter at det gjelder både tekniske og økonomiske krav. Inkludert en løsning for å tette gapet opp mot gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
– Det er ofte slik at noen av kravene vil bli frafalt når man går inn i mekling, men det kravet står seg, påpeker Sivertsen.
Målet er å bli enig
Arbeidstakersiden mener nemlig det er på høy tid at bussbransjeavtalen oppfyller sin intensjon om at bussarbeiderlønningene skal nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn. Den lå ifølge Sivertsen for bare fire år på rundt 97 prosent, mens bussarbeiderlønna de siste årene har falt ned til drøyt 91 prosent av gjennomsnittlig industriarbeiderlønn.
Samtlige oppgjør etter 1998 har partene unngått streik. I år vil det bli vanskeligere enn på lenge. Stemningen blant tillitsvalgte på forhandlingene på Radisson Blu Scandinavia Hotel i Oslo er nemlig ikke til å ta feil av. Det må på plass en avtale for å tette lønnsgapet, hvis ikke blir det streik.
Dag-Einar Sivertsen erkjenner at det blir tøft.
– Vi går selvsagt ikke inn i en mekling med utgangspunkt om at det skal bli streik. Målet er å få en løsning som vi og medlemmene kan akseptere. Får vi ikke det, blir det den første streiken i bussbransjen siden 1998, sier Dag-Einar Sivertsen.
PÅ TO PLANETER: Administrerende direktør Jon H. Stordrange i NHO Transport mente partene var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag. Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet sa bruddet var uungåelig.
Roy Ervin Solstad
Fagforbundet og NJF skuffet
– Avstanden ble for stor mellom partene i bussbransjen. Det handler spesielt om lønn, sier Stein Guldbrandsen, forhandlingsleder for Fagforbundet, ifølge Fagbladet.
– Vi ble ikke enige om noe. Verken penger eller tekst, sier Audun Sør-Reime i Norsk Jernbaneforbund (NJF) til NJF-magasinet.
To planeter
Administrerende direktør i NHO Transport, Jon H. Stordrange, sa da bruddet var et faktum at han opplevde at arbeidstakersiden og arbeidsgiversiden var på to forskjellige planeter da forhandlingene startet onsdag.
– Derfor er det ikke overraskende at det ble brudd, men de to planetene har nærmet seg og vi har blitt enige om et par punkter. Det gir oss et langt bedre utgangspunkt før mekling, sa Stordrange.
Meklingen starter 18. september og har frist dagen etter klokka 24.00.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.