FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.
Fagbladet 3F
Rumensk Bring-sjåfør fikk slovakisk lønn:
Lastebilsjåfør Emilian tapte i retten mot Bring
I fem år kjørte Emilian Tudor Jetzi lastebil for Bring i Skandinavia med base i Danmark. Lønna var slovakisk. – Helt greit, sier byretten i København.
roy@lomedia.no
Jetzi hadde med den danske fagforeningen 3F saksøkt Bring Trucking i Slovakia for nær 1,8 millioner norske kroner. Det var penger 3F og Jetzi mente han hadde utestående, fordi han skulle hatt dansk, ikke slovakisk lønn. Jetzi kjørte nemlig aldri lastebil i Slovakia. Han hadde base i Danmark og kjørte for det norske statseide selskapet i Skandinavia. Dermed mente 3F at Bring Trucking drev med ulovlig sosial dumping ved å betale ham slovakisk lønn.
NORSKEID: Bring er heleid av den norske stat og selskapet har etablert sitt eget transportselskap i Slovakia, Bring Trucking. Med lavtlønte østeuropeiske sjåfører kjører Bring Trucking i hele Skandinavia.
Roy Ervin Solstad
Idømt saksomkostninger
I går kom dommen i byretten i København. Der ble Bring frifunnet, mens Emilian Tudor Jetzi i stedet for å få 1,8 millioner kroner i erstatning, må dekke saksomkostningene til Bring Trucking på nesten 165.000 norske kroner.
– Retten finner ikke grunnlag for å imøtekomme Emilian Jetzi sitt krav om ytterligere lønn og dietter, siden det utbetalte beløpet må anses å være i overensstemmelse med den inngåtte arbeidskontrakt og slovakisk lovgivning, heter det i dommen.
Det eneste Bring ble dømt til var manglende utbetaling av feriepenger på drøyt 27.000 norske kroner.
• Bakgrunn: Emilian saksøker Bring for 1,8 millioner kroner for sosial dumping. Nå er saken utsatt
Lang rettsprosess
Saken har ventet på behandling i det danske rettsvesenet i flere år. Allerede i april 2018 ble saken behandlet i byretten i København, men da var det ikke selve kravet som var til behandling, men om saken i det hele tatt kunne føres for retten i Danmark.
Bring ønsket at saken skulle føres i Slovakia, men det ble avvist av byretten. Deretter skjedde det lite før man i september 2019 fastslo at saken skulle opp i Københavns byrett 23. og 24. april i år.
Den ble imidlertid utsatt til nå i høst på grunn av koronakrisen, og mandag 23. november falt altså dommen.
• Slik kan østeuropeere kjøpe seg EU-pass
Vurderer anke
Ankefristen i Danmark er fire uker, men ifølge Transportmagasinet har ikke Jetzi eller hans advokat Christian Riewe bestemt seg for om de vil anke saken.
Den saksøkte parten er imidlertid fornøyd, for til samme magasin skriver kommunikasjonsdirektør i Posten/Bring, Elisabeth Gjølme dette på epost:
– Vi er glad for utfallet i saken, utover dette har vi ikke noen kommentar på nåværende tidspunkt, skriver Gjølme.
SOSIAL DUMPING: Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet frykter at dommen i Danmark vil åpne opp for ytterligere sosial dumping i Vest-Europa dersom dommen blir stående.
Roy Ervin Solstad
Urovekkende
Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, sier til Magasinet for fagorganiserte at han ikke har fått lest og satt seg inn i hele dommen ennå, men at det han har fanget opp til nå, er bekymringsfullt.
– Hvis man bare kan følge østeuropeiske lover og arbeidskontrakter selv om man jobber i Vest-Europa, åpner det for en lønnsdumpingskonkurranse fra lavlønnsland med ryggdekning fra nordisk rettsvesen. Det er urovekkende, ser han.
Sivertsen mener dommen, slik han oppfatter den, kommer i konflikt med EUs utstasjoneringsdirektiv. Det direktivet sier, er at arbeidstakere i utgangspunktet skal ha lønn i henhold til det lønnsnivået som eksisterer i landet man er utstasjonert i.
– Hvis premissene for dommen er slik jeg oppfatter, er jo dette problematisk i kampen mot sosial dumping på veien, sier Dag-Einar Sivertsen.
• Samleside: Transportarbeider
Mystisk dom
Også hos 3F i Danmark, undrer man seg stort over dommen.
– Reglene om utstasjonering ble laget for å sikre rettferdig konkurranse og samme lønn for samme arbeid i samme land. Derfor er dommen dypt mystisk. Sjåføren har transportert varer i Norden med Danmark som utgangspunkt. Derfor mener vi naturligvis at lønna skal avspeile nivået her i Norden, sier Jan Villadsen, leder i 3F Transport.
UENIG I DOMMEN: Jan Villadsen, leder for 3F Transport i Danmark, synes dommen i Bring Trucking-saken er mystisk.
Roy Ervin Solstad
Bedre i 2022
Samtidig ser han fram til at transportreglene i Europa endres fra mars 2022 med EUs mobilitetspakke.
– EUs regler om utstasjonering har vært uklare på transportområdet. Det er derfor vi har arbeidet intensivt på at få endret reglene via forhandlingene om EUs veipakke. Der har vi lyktes godt, for fra mars 2022 blir det overhodet ingen tvil i slike saker. I veipakken som ble vedtatt i sommer står det svart på hvitt at østeuropeiske selskaper som kjører varer mellom Danmark og Sverige, slik som i denne saken, skal ha dansk lønn i Danmark og svensk lønn i Sverige, påpeker Villadsen.
Folketinget i Danmark vedtok for øvrig tidligere i år at fra 1. januar 2021 skal utenlandske sjåfører som kjører innenlands transport i Danmark, såkalt kabotasjekjøring, ha dansk lønn.
Mest lest
Nav må omfordele en stadig større andel av skattepengene til sine brukere i framtida.
Colourbox
Titusener vil havne på uføretrygd med nye pensjonsregler
– Ikke LOs jobb å støtte en forverring av arbeidstakernes kår. Det provoserer meg skikkelig, sier Jan Lange.
Jan-Erik Østlie
Vil stanse ny pensjon: – Forkastelig at LO stiller seg bak et sånt forslag
Grete Refslund Helleren (f.v.), Elise Randen og Celin Stordahl synes lønnsløftet er fortjent. Det kompenserer for mye ansvar og press på jobb, mener de.
Simen Aker Grimsrud
Her får ansatte lønnshopp på 100.000 kroner
Ap-leder og statsminister Jonas Gahr Støre har grunn til å være bekymret for partiets lave oppslutning.
Jan-Erik Østlie
Ap nær historisk svakt resultat: – Det siste partiet trenger nå
LØFTER JERN: Selv om de har verktøy og hjelpemidler som hjør arbeidshverdagen lettere, må Tom Karlsen (f.v.), Tom Rune Riis og Odd Vidar Tenold ved hjul og boggi-avdelingen på Grorud fortsatt løfte ofte og mye. I løpet av en dag blir mange deler, som denne foringen på 28 kilo, båret og flyttet på.
Morten Hansen
Her går nesten alle av med tidligpensjon: – Kroppen blir utslitt
Fagkoordinator og vernepleier, Kine Holm Johnsen (i midten) og verneombud og vernepleier Silje Gjevestad (bakerst) synes arbeidshvedagen er helt annerledes nå enn for bare et år siden - og det til det positive. I front går avdelingsleder Anne Lene Halvorsli.
Hanna Skotheim
Her var alltid minst én ansatt syk. Fem grep tok knekken på sykefraværet
– Jeg har gått i tre-fire år nå og vært nesten syk fordi jeg har vært usikker på hvordan det skulle bli med AFP. Jeg har tenkt så mye på det, forteller regnskapsfører Rita Kolstad. Hun hadde hele tida et håp om AFP-ordningen skulle endres. Det skjedde ikke.
Yngvil Mortensen
Samboerne Rita og Morten mister tilleggspensjonen AFP: – Dette er så bittert
– Universitetet må tenke på hva studentene sitter igjen med og hvilken samfunnsnytte kunnskapen har. Hver person som ikke blir skadet, lemlestet eller dør på jobb er en stor gevinst i seg selv, sier Helge Rushfeldt.
Privat
Helge frykter liv vil gå tapt om faget han underviser i blir lagt ned
Underverksmester Lene Brosché (36) og verksmester Vegard Stranden (46), Hustad fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Slik gikk Lene og Vegard opp til sammen 120.000 kroner i lønn
LO ønsker å gjøre tilpasninger i arbeidslivet før de nye pensjonsreglene trer i kraft.
Terje Pedersen / NTB
LO sier ikke ja til pensjonsalder på 70 år. Dette har de gått med på
Erlend Angelo
Hva betyr pensjonsforliket for deg? Her får du detaljene
Grethe Nygaard
Ektemannens lønn irriterer Hanne: – Jeg fortjener like mye
Kommentar
Et nødvendig grep for å gjøre færre til minstepensjonister, er å øke innbetalingen til pensjonssparing fra arbeidsgiver. Minstekravet til tjenestepensjoner bør dobles, skriver Tore Ryssdalsnes, ansvarlig redaktør i FriFagbevegelse og LO-Aktuelt.
Anna Granqvist
Dette er et av de virkelige klasseskillene i pensjonssystemet
FANEMARKERING: Pensjonsforliket tar Norge i feil retning, var beskjeden fra nær 200 klubber og avdelinger i fagbevegelsen på dagens fanemarkering.
Jan-Erik Østlie
Pensjonsprotest: – Sju partier har valgt å kaste hele det arbeidende folk under bussen
Purser Bente Arnesen er tillitsvalgt for et klassisk kvinnedominert lavtlønnsyrke: Kabinansatte i luftfarten. Hun mener det må en skikkelig opprydning til i flybransjen for å sikre de ansatte bedre lønn, bedre arbeidstid og bedre medvirkning.
Privat
På jobb i lufta: Trusler, vold og seksuell trakassering
Høyesterett har konkludert med at oljearbeideren ikke får rett til fritak fra nattarbeid. (Illustrasjonsfoto).
NTB
61-åring nektes fritak fra nattarbeid etter hjerteinfarkt
Kommentar
Frp-ledelsen er ikke ferdig med Amundsen-saken. Det som har skjedd vil nå bli tema i partiets organisasjonskomité, skriver Kjell Werner.
Leif Martin Kirknes
Facebook, sprit og Frp er en dårlig miks
Kommentar
Etter flere magre år, krever LO og Peggy Hessen Følsvik reallønnsøkning. Det er ikke sikkert norske bedrifter har råd, mener Ole Erik Almlid og NHO.
Tormod Ytrehus
Fyrverkeri for de rike og nulloppgjør for oss andre
Debatt
LO-sekretær Are Tomasgard (bildet) er «klin forbanna» og «i sjokk», men det er vanskelig å ta utspillene seriøst, skriver Morten Johansen.
Jan-Erik Østlie
LO-ledelsen er «klin forbanna», men det er vanskelig å ta seriøst
Peggy Hessen Følsvik tar selvkritikk for hele LO-familien for valgkampen.
Jan-Erik Østlie