JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Rumensk Bring-sjåfør fikk slovakisk lønn:

Lastebilsjåfør Emilian tapte i retten mot Bring

I fem år kjørte Emilian Tudor Jetzi lastebil for Bring i Skandinavia med base i Danmark. Lønna var slovakisk. – Helt greit, sier byretten i København.
FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

FIKK IKK MEDHOLD: Den rumenske sjåføren Emilian Tudor Jetzi mente han hadde krav på 1,8 millioner norske kroner i utestående lønn fra norskeide Bring Trucking i Slovakia. Alt han fikk var drøyt 27.000 kroner i manglende feriepenger og en regning på 165.000 for å dekke Bring sine saksomkostninger.

Fagbladet 3F

roy@lomedia.no

Jetzi hadde med den danske fagforeningen 3F saksøkt Bring Trucking i Slovakia for nær 1,8 millioner norske kroner. Det var penger 3F og Jetzi mente han hadde utestående, fordi han skulle hatt dansk, ikke slovakisk lønn. Jetzi kjørte nemlig aldri lastebil i Slovakia. Han hadde base i Danmark og kjørte for det norske statseide selskapet i Skandinavia. Dermed mente 3F at Bring Trucking drev med ulovlig sosial dumping ved å betale ham slovakisk lønn.

NORSKEID: Bring er heleid av den norske stat og selskapet har etablert sitt eget transportselskap i Slovakia, Bring Trucking. Med lavtlønte østeuropeiske sjåfører kjører Bring Trucking i hele Skandinavia.

NORSKEID: Bring er heleid av den norske stat og selskapet har etablert sitt eget transportselskap i Slovakia, Bring Trucking. Med lavtlønte østeuropeiske sjåfører kjører Bring Trucking i hele Skandinavia.

Roy Ervin Solstad

Idømt saksomkostninger

I går kom dommen i byretten i København. Der ble Bring frifunnet, mens Emilian Tudor Jetzi i stedet for å få 1,8 millioner kroner i erstatning, må dekke saksomkostningene til Bring Trucking på nesten 165.000 norske kroner.

– Retten finner ikke grunnlag for å imøtekomme Emilian Jetzi sitt krav om ytterligere lønn og dietter, siden det utbetalte beløpet må anses å være i overensstemmelse med den inngåtte arbeidskontrakt og slovakisk lovgivning, heter det i dommen.

Det eneste Bring ble dømt til var manglende utbetaling av feriepenger på drøyt 27.000 norske kroner.

Bakgrunn: Emilian saksøker Bring for 1,8 millioner kroner for sosial dumping. Nå er saken utsatt

Lang rettsprosess

Saken har ventet på behandling i det danske rettsvesenet i flere år. Allerede i april 2018 ble saken behandlet i byretten i København, men da var det ikke selve kravet som var til behandling, men om saken i det hele tatt kunne føres for retten i Danmark.

Bring ønsket at saken skulle føres i Slovakia, men det ble avvist av byretten. Deretter skjedde det lite før man i september 2019 fastslo at saken skulle opp i Københavns byrett 23. og 24. april i år.

Den ble imidlertid utsatt til nå i høst på grunn av koronakrisen, og mandag 23. november falt altså dommen.

Slik kan østeuropeere kjøpe seg EU-pass

Vurderer anke

Ankefristen i Danmark er fire uker, men ifølge Transportmagasinet har ikke Jetzi eller hans advokat Christian Riewe bestemt seg for om de vil anke saken.

Den saksøkte parten er imidlertid fornøyd, for til samme magasin skriver kommunikasjonsdirektør i Posten/Bring, Elisabeth Gjølme dette på epost:

– Vi er glad for utfallet i saken, utover dette har vi ikke noen kommentar på nåværende tidspunkt, skriver Gjølme.

SOSIAL DUMPING: Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet frykter at dommen i Danmark vil åpne opp for ytterligere sosial dumping i Vest-Europa dersom dommen blir stående.

SOSIAL DUMPING: Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet frykter at dommen i Danmark vil åpne opp for ytterligere sosial dumping i Vest-Europa dersom dommen blir stående.

Roy Ervin Solstad

Urovekkende

Forbundssekretær Dag-Einar Sivertsen i Fellesforbundet, sier til Magasinet for fagorganiserte at han ikke har fått lest og satt seg inn i hele dommen ennå, men at det han har fanget opp til nå, er bekymringsfullt.

– Hvis man bare kan følge østeuropeiske lover og arbeidskontrakter selv om man jobber i Vest-Europa, åpner det for en lønnsdumpingskonkurranse fra lavlønnsland med ryggdekning fra nordisk rettsvesen. Det er urovekkende, ser han.

Sivertsen mener dommen, slik han oppfatter den, kommer i konflikt med EUs utstasjoneringsdirektiv. Det direktivet sier, er at arbeidstakere i utgangspunktet skal ha lønn i henhold til det lønnsnivået som eksisterer i landet man er utstasjonert i.

– Hvis premissene for dommen er slik jeg oppfatter, er jo dette problematisk i kampen mot sosial dumping på veien, sier Dag-Einar Sivertsen.

Samleside: Transportarbeider

Mystisk dom

Også hos 3F i Danmark, undrer man seg stort over dommen.

– Reglene om utstasjonering ble laget for å sikre rettferdig konkurranse og samme lønn for samme arbeid i samme land. Derfor er dommen dypt mystisk. Sjåføren har transportert varer i Norden med Danmark som utgangspunkt. Derfor mener vi naturligvis at lønna skal avspeile nivået her i Norden, sier Jan Villadsen, leder i 3F Transport.

UENIG I DOMMEN: Jan Villadsen, leder for 3F Transport i Danmark, synes dommen i Bring Trucking-saken er mystisk.

UENIG I DOMMEN: Jan Villadsen, leder for 3F Transport i Danmark, synes dommen i Bring Trucking-saken er mystisk.

Roy Ervin Solstad

Bedre i 2022

Samtidig ser han fram til at transportreglene i Europa endres fra mars 2022 med EUs mobilitetspakke.

– EUs regler om utstasjonering har vært uklare på transportområdet. Det er derfor vi har arbeidet intensivt på at få endret reglene via forhandlingene om EUs veipakke. Der har vi lyktes godt, for fra mars 2022 blir det overhodet ingen tvil i slike saker. I veipakken som ble vedtatt i sommer står det svart på hvitt at østeuropeiske selskaper som kjører varer mellom Danmark og Sverige, slik som i denne saken, skal ha dansk lønn i Danmark og svensk lønn i Sverige, påpeker Villadsen.

Folketinget i Danmark vedtok for øvrig tidligere i år at fra 1. januar 2021 skal utenlandske sjåfører som kjører innenlands transport i Danmark, såkalt kabotasjekjøring, ha dansk lønn.

Warning
Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse