Norsk avtale påvirker plattformøkonomien:
Rasmus i Danmark fikk tariffavtale etter inspirasjon av Foodora-avtalen
Den første tariffavtalen i Danmark for bud som kjører ut mat er nettopp blitt inngått. I forhandlingene har danskene sett til Foodora sin tariffavtale i Norge.
176 KRONER TIMEN: – Jeg håper andre online-portaler i bransjen følger etter og gir sine bud anstendige lønnsvilkår, sier Just Eat-budet Rasmus Emil Hjort. Den nye tariffavtalen betyr drøyt 176 norske kroner i timen, uansett antall leveranser for sykkelbudene i Just Eat.
Fagbladet 3F
roy@lomedia.no
I Norge streiket over 200 Foodora-syklister i 2019 for å få tariffavtale. Da avtalen ble undertegnet, var det den første her i landet der man fikk tariffregulert en bedrift som opererte innenfor den såkalte «plattformøkonomien». Med andre ord bedrifter der transaksjonene gjennomføres gjennom applikasjoner på digitale plattformer, og der eieren av applikasjonen tjener penger på å ta betalt fra enten selger, kjøper eller begge parter.
Det er særlig innen bud- og transporttjenester denne økonomien har slått seg opp. Uber er en stor internasjonal aktør som opererer på denne måten, og i Norge er det flere selskap som leverer mat fra restauranter til kunden med bud. I mange tilfeller har disse ikke vært ansatt i selskapet som tilbyr tjenesten, men vært selvstendig næringsdrivende. Flere og flere, slik som Foodora i Norge, har imidlertid egne ansatte.
Bakgrunn: «Tre grunner til at Foodora-streiken er historisk viktig»
176 kroner timen
Slik er det også med matbud-tjenesten Just Eat i Danmark. Der har de 600 matbudene endelig fått en tariffavtale, som de aller første innenfor plattformøkonomien i landet.
Ifølge Fagbladet 3F som organiserer budene i Just Eat, vil timelønna for budene ligge på drøyt 124 danske kroner timen. Det tilsvarer i overkant av 176 norske kroner.
Avtalen har ingen provisjonselementer, så uansett hvor mye eller lite de danske budene leverer, så er timelønnen den samme. Bud som benytter egne kjøretøy får kilometergodtgjørelse etter statens satser, mens de som bruker sykkel eller moped får ti kroner ekstra per time.
Håper andre følger etter
Tariffavtalen tas godt imot av Just Eat-bud Rasmus Emil Hjorth. 22-åringen er medlem i 3F Københavns Chauffører og jobber som bud ved siden av studier på universitetet i København, sier avtalen gir trygghet, arbeidsglede og lyst til å jobbe mer.
– Det er kult at det finnes regler som kan beskytte «den lille fyr». Det viktigste er anstendige lønnsvilkår, sier Hjort om avtalen som forbedrer take away-budenes vilkår markant.
– Jeg håper at Wolt, Hungry og andre online-portaler i bransjen snart følger etter og også sikrer deres bud anstendige vilkår, sier Rasmus Emil Hjorth.
Stadig press: Paul og Espen skaffet Foodora tariffavtale. Nå dumper nye selskaper sykkelbud-lønna
Fornøyd Just Eat-sjef
Administrerende direktør i Just Eat, Carsten Boldt, sier til Fagbladet 3F at det har vært viktig å være først med en slik avtale.
– Som en stor aktør har vi kunnet sette dagsorden og sikre en overenskomst som er god for medarbeiderne og som vi også kan leve med. Det har vært to år med hardt arbeid og konstruktiv dialog med 3F for å lage avtalen, men det er det verdt. Spesielt for våre bud og for fremtiden for hele bransjen. Jeg tenker at nå blir det enda lettere å få tak i nye bud, men også å beholde dem, sier Boldt.
Foodora-avtalen ble brukt
Tariffavtalen er forhandlet fram mellom arbeidsgiverorganisasjonen Dansk Erhverv og arbeidstakerorganisasjonen 3F. Hans Christian Graversen i transportgruppen i 3F skriver i en epost til sine transportkolleger i Fellesforbundet i Norge at man har sett til Norge under tarifforhandlingene.
– Jeg vet at avtalen dere lagde i Norge har vært flittig brukt under forhandlingene i Danmark. Først og fremst var den norske Foodora-avtalen viktig fordi den viste at det var mulig å lage en slik avtale, forteller han.
Saken fortsetter under bildet.
FØRST NORGE, SÅ DANMARK: Foodora-syklistene streiket seg til tariffavtale i 2019. Den avtalen spilte en rolle i arbeidet med den danske tariffavtalen med Just Eat.
Erlend Angelo
Kim René Busch, forhandlingssekretær i 3F Transport, er også fornøyd.
– Dette er et viktig verktøy for å få flere virksomheter i denne bransjen dekket av tariffavtaler. Samtidig er jeg glad for at Just Eat går i front. De er et lysende eksempel på at man kan drive en god og sunn forretning, samtidig som man tar seg godt av sine medarbeidere. Dette gir forbrukerne et valg mellom gode og anstendige arbeidsforhold og det motsatte. jeg tror at de fleste vil velge det første, sier Busch.
Gratulerer 3F
Tidligere nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, nå forbundssekretær i Fellesforbundet Dag-Einar Sivertsen, synes det er flott at solidaritet og samarbeid over landegrensene nytter.
– Vi er svært tilfreds med at 3F har kunnet benytte seg av den kompetansen vi benyttet for å få på plass en avtale i dette segmentet. Vi gratulerer danskene med avtalen, og er svært fornøyd med å få med flere land på laget om å sikre tariffavtaler for medlemmer innenfor disse bransjene, skriver Dag-Einar Sivertsen i en sms til Magasinet for fagorganiserte.
Foodora-avtale også i Sverige
I tretiden natt til fredag 29. januar melder Sveriges Radio at Foodora i Sverige og Transportarbetareförbundet i Sverige er enige om innholdet i en tariffavtale for Foodora sin bud. Avtalen skal ifølge SR gjelde fra 1. mars, men innholdet i tariffavtalen er foreløpig ikke kjent, annet enn at den skal omfatte både lønnsvilkår og arbeidstid.
Dette er en sak fra
Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell og restaurant.